Teaching practices of the diploma and baccalaureate: strengthening from the self-evaluation of the Basic General Education Career I and II Cycles of the UNED

Teaching practices of the diploma and baccalaureate: strengthening from the self-evaluation of the Basic General Education Career I and II Cycles of the UNED

Authors

  • Jorge Cartín-Obando Universidad Estatal a Distancia
  • Karen Palma-Rojas Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2945

Keywords:

Higher Education, Primary Education, Teaching Practices, Classroom Research, autoevaluation

Abstract

This essay deepens in changes made in the Teaching Practice of the Diploma and Baccalaureate of the Basic General Education I and II Cycles, of the UNED, Costa Rica, from 2013. It was born as an exercise of self-evaluation of the processes of accreditation to which the Race responds. The changes sought to strengthen the training of skills and abilities in the future professional of primary education, to stimulate a work performance that responds to the demands and changes that today's society requires. The curricular analysis determined that the level of satisfactory achievement was acquired through actions that incorporated in the subjects of the curriculum a greater number of visits to the educational context, application of planning, attention to students and observations of class dynamics.

Author Biographies

Jorge Cartín-Obando, Universidad Estatal a Distancia

Msc. académico, asesor nacional de Estudios Sociales, MEP. Laboró como curriculista y encargado de prácticas docentes de la carrera de Educación General Básica, I y II Ciclos. Posee diversas publicaciones en revistas nacionales y extranjeras. Correo electrónico: jcartin@uned.ac.cr          

Karen Palma-Rojas, Universidad Estatal a Distancia

Mag. académica, profesora y tutora de la UNED por más de 10 años, actualmente funge como encargada a.i. de la carrera Educación General Básica, I y II Ciclos. Con más de 18 años de experiencia como profesional de la Educación Primaria Pública. Cuenta con varias publicaciones en revistas indexadas y ponencias en congresos nacionales e internacionales. Correo electrónico: kapalma@uned.ac.cr

References

Campos, J., Madriz, L. (2015). Investigación acción en contextos educativos. San José, Costa Rica: EUNED.

Cartín, J., Chavarría, M. y Mata, A. (2012). La práctica docente basada en la investigación de aula con aplicación del componente virtual como herramientas de mejora del aprendizaje en el Programa Educación General Básica I y II Ciclos. Innovaciones Educativas. Impulsando experiencias educativas de calidad en el marco de la educación a distancia. Año XIV, N° 19, 21-29.

Brooks, R; Holford, J. (2009). Citizenship, Learning, Education: Themes and Issues.
Citizenship Studies (13) 2 (2009). Recuperado https://mafiadoc.com/citizenship-learning-education-themes-and-semantic-scholar_599a06de1723dd98bdc71dfd.html

Gurdián, A. (2015). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. San José, Costa Rica: EUCR.

Hernández, A., Francis, S., Gonzaga, W., y Montenegro, M. (2009). Las estrategias didácticas en la formación de docentes. San José, Costa Rica: EUCR.

López, V. (2016). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Propuestas, Técnicas. Instrumentos y Experiencias. México: Alfaomega Grupo Editor.

Monge, M. (2014). Aprendizaje, cognición y neurociencia. San José. Costa Rica: EUNED.

Obando, W. (2016). Entre permanencias y rupturas: reconstruyendo miradas epistemológicas para una nueva pedagogía de la vida. Revista REDpensar 3(2), 113-136.

Obando, W. y Salas, M. (2015, mayo). Un acercamiento al aprendizaje de las personas adultas: apuntes para re-pensar la mediación pedagógica. Revista Calidad de la Educación Superior, 6(1), 119-149.

Ramírez, C. (2006). La tercera revolución educativa costarricense. Memoria de la creación y puesta en marcha de la UNED (1975 - 1982). San José, Costa Rica: EUNED.

Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2012). Diseño Curricular de Práctica Docente I. Carrera Enseñanza General Básica I y II Ciclos. Creación propia.

Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2013). Diseño Curricular de Práctica Docente II. Carrera Enseñanza General Básica I y II Ciclos. Creación propia.

Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2005). Modelo Pedagógico. San José, Costa Rica: Vicerrectoría Académica. CIDREB, Área de Información y Documentación Institucional.

Published

2020-05-29

How to Cite

Cartín-Obando, J., & Palma-Rojas, K. (2020). Teaching practices of the diploma and baccalaureate: strengthening from the self-evaluation of the Basic General Education Career I and II Cycles of the UNED. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(1), 252–281. https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2945

Issue

Section

Artículos
Loading...