Teaching practices of the diploma and baccalaureate: strengthening from the self-evaluation of the Basic General Education Career I and II Cycles of the UNED
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2945Keywords:
Higher Education, Primary Education, Teaching Practices, Classroom Research, autoevaluationAbstract
This essay deepens in changes made in the Teaching Practice of the Diploma and Baccalaureate of the Basic General Education I and II Cycles, of the UNED, Costa Rica, from 2013. It was born as an exercise of self-evaluation of the processes of accreditation to which the Race responds. The changes sought to strengthen the training of skills and abilities in the future professional of primary education, to stimulate a work performance that responds to the demands and changes that today's society requires. The curricular analysis determined that the level of satisfactory achievement was acquired through actions that incorporated in the subjects of the curriculum a greater number of visits to the educational context, application of planning, attention to students and observations of class dynamics.
References
Cartín, J., Chavarría, M. y Mata, A. (2012). La práctica docente basada en la investigación de aula con aplicación del componente virtual como herramientas de mejora del aprendizaje en el Programa Educación General Básica I y II Ciclos. Innovaciones Educativas. Impulsando experiencias educativas de calidad en el marco de la educación a distancia. Año XIV, N° 19, 21-29.
Brooks, R; Holford, J. (2009). Citizenship, Learning, Education: Themes and Issues.
Citizenship Studies (13) 2 (2009). Recuperado https://mafiadoc.com/citizenship-learning-education-themes-and-semantic-scholar_599a06de1723dd98bdc71dfd.html
Gurdián, A. (2015). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. San José, Costa Rica: EUCR.
Hernández, A., Francis, S., Gonzaga, W., y Montenegro, M. (2009). Las estrategias didácticas en la formación de docentes. San José, Costa Rica: EUCR.
López, V. (2016). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Propuestas, Técnicas. Instrumentos y Experiencias. México: Alfaomega Grupo Editor.
Monge, M. (2014). Aprendizaje, cognición y neurociencia. San José. Costa Rica: EUNED.
Obando, W. (2016). Entre permanencias y rupturas: reconstruyendo miradas epistemológicas para una nueva pedagogía de la vida. Revista REDpensar 3(2), 113-136.
Obando, W. y Salas, M. (2015, mayo). Un acercamiento al aprendizaje de las personas adultas: apuntes para re-pensar la mediación pedagógica. Revista Calidad de la Educación Superior, 6(1), 119-149.
Ramírez, C. (2006). La tercera revolución educativa costarricense. Memoria de la creación y puesta en marcha de la UNED (1975 - 1982). San José, Costa Rica: EUNED.
Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2012). Diseño Curricular de Práctica Docente I. Carrera Enseñanza General Básica I y II Ciclos. Creación propia.
Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2013). Diseño Curricular de Práctica Docente II. Carrera Enseñanza General Básica I y II Ciclos. Creación propia.
Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2005). Modelo Pedagógico. San José, Costa Rica: Vicerrectoría Académica. CIDREB, Área de Información y Documentación Institucional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.