Strategic alliances to strengthen teacher professional development processes.: Results of an experience

Strategic alliances to strengthen teacher professional development processes.

Results of an experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2895

Keywords:

Finance, Training courses, Public private partnerships, Distance education, Nonformal education

Abstract

Financial education is an ally for the construction of life projects in the different economic stages of people. For this, it is essential to know and manage various strategies that support conscious financial decision making. Learning to identify income and expenses, knowing how to budget, knowing ways to save, and making relevant credit decisions are some of the key strategies for managing finances. Based on this learning, this article describes the experience of the course "Healthy finances for everyday life in home education in III Cycle". A training project aimed at teachers in charge of the subject Education for Daily Life. This training activity is the result of an alliance between the public and private sectors, and is based on the proper management of financial situations, a content typical of the current study program.

Author Biographies

Raquel Cantero-Acosta, Universidad Estatal a Distancia

Escuela de Ciencias de la Educación, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica (UNED).  Correo electrónico: rcantero@uned.ac.cr, Teléfono: 25272383. https://orcid.org/0000-0001-5810-1515

Olman Bolaños-Ortiz, Universidad Estatal a Distancia

Escuela de Ciencias de la Educación, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica (UNED).  Correo electrónico: olbolanos@uned.ac.cr. Teléfono: 25272362. https://orcid.org/0000-0002-8283-2673

References

Abissi, M. (12 de octubre de 2019). Deudas ahogan a maestros y policías. El Financiero, p. 16.

Aguerrondo, I. (2009, 9 abril-junio). La escuela inteligente en el marco de la gestión del conocimiento. Innovación Educativa. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179414895004

Álvarez, G. (2016). La educación a distancia mediada por las TIC como una estrategia de democratización de la educación superior. El caso de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD) (tesis de especialización). Universidad Nacional abierta y a distancia UNAD, Bogotá, Colombia.

Cerdas, D. (3 de junio de 2018). Maestros del MEP ahogados en deudas: la mayoría recibe la mitad de su salario o menos. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/

Colmenares E., Ana Mercedes, Piñero M., Ma. Lourdes. (2008) La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, vol. 14, núm. 27, mayo-agosto, pp. 96-114 Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006

De Oliveira, G. (2015) Investigación Acción Participativa: una alternativa para la epistemología social en Latinoamérica. Revista de Investigación, vol.39, núm.86, septiembre diciembre, pp. 271-290 Recuperado de http://www.scielo.org.ve/pdf/ri/v39n86/art14.pdf

Elacqua, G., Hincapié, D., Vegas, E. y Alfonso, M. (2018) Profesión: Profesor en América Latina ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? New York: BID.

Ferrer, A, Mauro S., Del Valle, D. y Montero, F. (2015), Universidad pública y desarrollo:

innovación, inclusión y democratización del conocimiento. Buenos Aires, CLACSO

Hernández, I., Alvarado, J. y Luna, S. M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 135-151. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/620/1155

Imbernón, F. (1996). En busca del discurso perdido, Buenos Aires: Editorial Magisterio.

Instituto de Evaluación (2017) Miradas sobre la educación en Iberoamérica: Desarrollo profesional y liderazgo de directores escolares en Iberoamérica. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI)

Mejía, B., Muñoz, C. y Moreno, N. (2015, enero-junio). Otra mirada a la escuela: transformación necesaria para el siglo XXI. Revista Colombiana de Ciencias Sociales. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856276009.pdf

Ospina. V. (2016). El docente del nivel inicial: retos para la formación profesional y continua. Revista Educación y Humanismo, 18(30), 107-122. doi: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1325

Parra, J. (2016). Orientaciones pedagógicas para el diseño de políticas de desarrollo profesional docente. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repositorio.idep.edu.co/handle/001/751

Porlán, R. y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada Editora

Ríos, D. y Herrera, D. (2017) Los desafíos de la evaluación por competencias en el ámbito educativo. Educação e Pesquisa, 43(4), 1073-1086. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201706164230

Sabán, V. (2010). «Educación permanente y aprendizaje permanente: dos modelos teórico-aplicativos diferentes». Revista iberoamericana de educación, 52, 203-230. doi: https://doi.org/10.35362/rie520617

Published

2020-11-29

How to Cite

Cantero-Acosta, R., & Bolaños-Ortiz, O. (2020). Strategic alliances to strengthen teacher professional development processes.: Results of an experience. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(2), 193–213. https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2895

Issue

Section

Artículos
Loading...