Perfil sociodemográfico de la población que estudia Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Perfil sociodemográfico de la población que estudia Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.2728

Keywords:

Higher education, science education, sociodemographic study

Abstract

The sociodemographic study of the university student population allows us to visualize factors that can influence success in the educational system. The purpose of this article is to identify the characteristics of the student population in the Teaching of Natural Sciences and who studied subjects during the II four-month period of 2018. Through a comparative analysis of demographic, social and economic variables, a survey was used with a semi-quantitative approach (open and closed questions); the sample was 185 students. The survey was prepared and validated by experts in the area of ​​science and related education (Chemistry, Physics and Biology). According to other studies carried out in Costa Rica, the sociodemographic characteristics obtained in this study are not significantly divergent in aspects such as: access to higher education by gender, age ranges and type of school of origin. On the other hand, it was found that paid employment favors male gender and child rearing is assigned to women, which confirms traditional gender roles. The study allowed a greater understanding of the characteristics of the student body, which will serve as input to generate improvements in the educational program.

Author Biographies

Diana Herrero-Villarreal, Universidad Estatal a Distancia

Coordinadora Cátedra de Física, Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Estatal a Distancia.  https://orcid.org/0000-0002-2909-2303

Wendy Villalobos-González, Universidad Estatal a Distancia

Coordinadora Cátedra de Ciencias Químicas, Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Estatal a Distancia. https://orcid.org/0000-0002-3660-0169

Katya Bermúdez-Campos, Universidad Estatal a Distancia

Katya Bermúdez-Campos, Coordinadora Programa de Enseñanza de las Ciencias, Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Estatal a Distancia. https://orcid.org/0000-0002-9876-5372

 

Carolina Godoy-Cabrera, Universidad Estatal a Distancia

Coordinadora Cátedra de Ciencias Biológicas, Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Estatal a Distancia.  https://orcid.org/0000-0002-4994-1456

References

Bermúdez, K. Calderón, M. Castillo, K. Barahona, O. Charpentier, N. Sánchez, A. Rojas, M. (2019). Informe de Autoevaluación: Carrera de Profesorado, Bachillerato y Licenciatura en Enseñanza de las Ciencias Naturales. San José, Costa Rica.
Barrenechea, S. Guevara, G. Morera, K. (2012). Estudio sobre el Perfil académico del estudiantado de primer ingreso de la Universidad Estatal a Distancia en el PAC 2010-III. Centro de Investigación y Evaluación Institucional. San José, Costa Rica.
Castillo, M. (2008). Tasas de deserción en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 8 (¡), pp. 1-32.
Consejo Nacional de Rectores, Oficina de Planificación de la Educación Superior. (2018) Informe de Seguimiento del PLANES 2016-2017. Recuperado de https://www.conare.ac.cr/images/articulos/OPES-49-2018.pdf
Flores-Estrada, M. (2007). Economía del género. San José, Costa Rica, Editorial UCR.
Garza, J. (8 de marzo, 2018). Brecha de género afecta competitividad de Costa Rica. Recuperado de: https://www.larepublica.net/noticia/brecha-de-genero-afecta-competitivida
González, C. Villalobos, I. Zamora, T. (2019). Acercamiento al perfil tecnológico del estudiante de la UNED. Centro de Investigación y Evaluación Institucional. San José, Costa Rica.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, INEC. (2015). Situación del Empleo Juvenil en Costa Rica. San José, Costa Rica.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, INEC. (2018). Costa Rica en Cifras. San José, Costa Rica.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, INEC. (2018). Encuesta Nacional de Uso del Tiempo 2017: Resultados generales [recurso electrónico]. San José, Costa Rica. Recuperado de: http://inec.cr/sites/default/files/documetos-biblioteca-virtual/reenut2017.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, INEC. (2019). Encuesta continua de empleo al primer trimestre 2019. San José, Costa Rica.
Instituto Nacional de las Mujeres. (2015). Segundo Estado de los Derechos de las Mujeres en Costa Rica. Recuperado de https://www.inamu.go.cr/documents/10179/275546/INAMU+Segundo+Estado+de+los+Derechos+de+las+Mujeres+en+CR.pdf/1c7e2cf5-3288-422d-9d84-e8671e056340
Lourdes, B. (2006). Trabajo productivo/ reproductivo. Pobreza y Políticas de Conciliación. Nómadas (Col), 24, pp. 8-21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es
Pérez, B. González, K. Polo, Y. (2018). Perfil sociodemográfico y económico de estudiantes universitarios. Búsqueda, 5 (20), pp. 48-62. DOI: https://doi.org/10.21892/01239813.391
Programa del Estado de la Nación. (2018). Informe del Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. PEN-CONARE. San José, Costa Rica.
Programa del Estado de la Nación. (2019). Estado de la Educación Costarricense. PEN-CONARE. San José, Costa Rica.
Solórzano, A. 2018. Discriminación salarial por motivo de género en Costa Rica. Ponencia preparada para el Informe Estado de la Nación 2018. San José: PEN.
Universidad Estatal a Distancia (2013). Misión de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/rectoria/myv/19-rectoria/118-mision-de-la-uned Consultada 28/10/2019.
Villalobos, F. (2019). Desafíos de la regionalización universitaria en Costa Rica. Yulök Revista de Innovación Académica. 3(1), 84-95. DOI: http://revistas.utn.ac.cr/index.php/yulok/article/view/197
Villalobos, W. Villalobos, M. (2018). Estudio comparativo del éxito académico en la asignatura de Química I de la Universidad Estatal a Distancia (UNED) y la formación del estudiante en educación secundaria costarricense. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 9 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v9i2.2239.

Published

2021-11-30

How to Cite

Herrero-Villarreal, D., Villalobos-González, W., Bermúdez-Campos, K., & Godoy-Cabrera, C. (2021). Perfil sociodemográfico de la población que estudia Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(2), 220–238. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.2728

Issue

Section

Artículos
Loading...