Interculturality and intercultural curriculum for higher education in México

Interculturality and intercultural curriculum for higher education in México

Authors

  • María G. García-Aguilar
  • Miguel Ángel Sámano-Rentería Universidad Autónoma Chapingo

Keywords:

interculturality, intercultural education, culture, curriculum

Abstract

In this article, the concept of interculturality is exposed, as well as its importance at present in order to move towards the construction of an intercultural nation, it is taken up and analyzed as the first point towards this purpose, the way in which intercultural universities are implemented in Mexico and its educational model, based on this, an intercultural curriculum proposal for higher education institutions that responds to the social and cultural contexts of where they are located is outlined. Finally, it is stated that education must respond to the social needs and demands of different cultural groups

Author Biographies

María G. García-Aguilar

María G. García Aguilar es egresada de la Universidad Autónoma Chapingo, actualmente estudiante del doctorado en Ciencias en Educación Agrícola Superior, su línea de investigación se encuentra enfocada a la educación superior intercultural y a la educación indígena en México. Sus principales temas de interés y de trabajo de investigación se encuentran relacionados con el indigenismo, el turismo indígena y el buen vivir-vivir bien. Correo electrónico: light-1709@hotmail.com, guadalupegaragui@hotmail.com

 

Miguel Ángel Sámano-Rentería, Universidad Autónoma Chapingo

Miguel Ángel Sámano Rentería es doctor en Historia Económica por la Universidad de Humboldt, pertenece al Sistema Nacional de Investigadores en México, nivel I. Disciplina especialista en Sociología Rural de la Universidad Autónoma Chapingo. Líneas de investigación: Cuestión étnica, desarrollo rural, problema del desarrollo rural de los pueblos indígenas y movimientos organizaciones sociales. Correo electrónico: misamano@hotmail.com/ ac4409@chapingo.mx

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Published

2019-11-23

How to Cite

García-Aguilar, M. G., & Sámano-Rentería, M. Ángel. (2019). Interculturality and intercultural curriculum for higher education in México. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 10(2), 158–179. Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/2707

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Section

Artículos
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