The essential inclusion of qualitative research in Administration Sciences
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2659Keywords:
administrative science, pedagogical model, curriculum, CONAREAbstract
The efforts –not necessarily the achievements– of Costa Rican administrative reform are several for decades, including a thematic variety in which case management of public budgets is not exception. Thus, is vital understand that the current financial management system, result of these reform efforts, is part integral part of macro system of public administration, and as such, bears an unavoidable and interchangeable responsibility within the entire state scheme: managening the budgetary resources that make possible the national development in any of the fields of administrative activity that the citizens and inhabitants of the country require.
References
Aguilar, O. (2005). La UNED y sus orígenes. Mis memorias. San José, Costa Rica: EUNED.
Arias, J.E. y Durango, C.A. (2011). Perspectivas de conocimiento y principales modelos de gestión del conocimiento implementados en el contexto empresarial y académico. En Aristizábal C.A. et al. Organización y Conocimiento. (pp. 36-58). Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó.
Bell, D. (2001). El advenimiento de la sociedad post-industrial. Un intento de prognosis social. Madrid, España: Alianza Editorial.
Bolaños, R. (2015). Planificación presupuestaria en la Administración Pública. Su implicancia en el desarrollo nacional costarricense. Alemania: Editorial Académica Española.
Bolaños, R. (2017). La investigación cualitativa en las Ciencias de la Administración: aproximaciones teórico-metodológicas. Revista Nacional de Administración, 8 (1), 25-45.
Cátedra de Investigación de la ECA/UNED. (2011). Diseño curricular de Métodos de Investigación Cualitativa 04056. San José, Costa Rica. Mimeografiado.
Carlile, P.R. & Christensen, C.M. (2004). The Cycles of Theory Building in Management Research. Recuperado de http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/05-057.pdf
Carrera, R. (2017). Teoría de la educación: innovaciones en un mundo cambiante. San José, Costa Rica: EUNED.
Cartín, J. (s/f). La diferenciación entre dato, información y conocimiento: una precisión más necesaria que nunca. San José, Costa Rica: CECED.
Consejo Nacional de Rectores-Oficina de Planificación de la Educación Superior. 2016. Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal. San José, Costa Rica: CONARE-OPES.
Dávila, C. (2005). Generación de conocimiento administrativo en América Latina: ¿realidad, necesidad o utopía? En G. Calderón y G.A. Castaño. (Comp.) Investigación en Administración en América Latina: evolución y resultados. (pp. 39-43). Caldas, Colombia: Facultad de Ciencias y Administración-Universidad Nacional de Colombia.
Dirección General del Servicio Civil. (2007). Resolución DG-026-2007. Grupo de Especialidad: Investigación Educativa. Recuperado de http://www.dgsc.go.cr/sitio1/clases/Manuales/Manuales%20de%20Especialidades%20actualizado%20al%2006-04-2018/INVESTIGACION%20EDUCATIVA.pdf
Drucker, P. (2004). La sociedad poscapitalista. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.
Duque, J.C. y Royuela, V. (2005). La investigación como motor del desarrollo. En G. Calderón y G.A. Castaño. (Comp.) Investigación en Administración en América Latina: evolución y resultados. (pp. 15-34). Caldas, Colombia: Facultad de Ciencias y Administración-Universidad Nacional de Colombia.
Francis, S. (2017). La Arquitectura pedagógica: construyendo rutas para aprender en los entornos virtuales. En C. Rama y N. Bonilla (Comp.) La educación a distancia y virtual en Costa Rica. El desafío de incorporar tecnologías en la enseñanza universitaria. (pp. 1-16). Alajuela, Costa Rica: EUTN.
Kedrov, M.B. y Spirkin, A. (1993). La ciencia. Medellín, Colombia: Ediciones Drake.
Lobo, N. y Fallas V.H. (2008). La Benemérita Universidad Estatal a Distancia en la Sociedad del Conocimiento. San José, Costa Rica: EUNED.
Meoño, J. (1988). Teorías administrativistas en América Latina (perspectivas críticas). San José, Costa Rica: Ediciones Guayacán.
Molina, Z. (2016). Fundamentos del currículo. San José, Costa Rica: EUNED.
Monge, M. (2016). Aprendizaje, cognición y neurociencia. San José, Costa Rica: EUNED.
Monge, R. y Céspedes, O. (2002). Costa Rica hacia la Economía Basada en el Conocimiento. San José, Costa Rica: Fundación CAATEC.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2008). Conocimiento libre y recursos educativos abiertos. Mérida, España: Junta de Extremadura.
Rojas, A. (2016). Planeamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje. San José, Costa Rica: EUNED.
Rojas, K. (2014). Aportes para una sociedad del conocimiento y la innovación. Alajuela, Costa Rica: EUTN.
Sánchez, R. (2014). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas — 4. ed. —. México: IISUE/UNAM.
Tirole, J. (2017). La economía del bien común. Madrid, España: Taurus
Torres, G.; Reyes, E.A.; Moreno, A.D. y López, D.E. (2015). Reflexión y debate sobre innovación académica. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2007). Modelo pedagógico. San José, Costa Rica: EUNED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.