Institutional improvement from the perspective of the university´s governance in the UNED of Costa Rica

Institutional improvement from the perspective of the university´s governance in the UNED of Costa Rica

Authors

  • Rosberly Rojas-Campos Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2241

Abstract

The present context demands policies and practices of quality assurance, accountability and transparency to the universities, which require the university´s governance commitment. In this article, we present evidences about how the participative dialogue of the leaders with the university community allows identifying opportunities for improvement in teaching, research, extension, management and colleges. A qualitative methodology was used; an open question questionnaire was applied to candidates to the University Council in 2017. The results show that internal management has to be improved, in relation to strategic planning, normativity, and process. In addition, there is a lack of effective participatory mechanisms for internal groups (students, academics and administrative personal) and stakeholders (communities, business sector and government) in the university governance.

Author Biography

Rosberly Rojas-Campos, Universidad Estatal a Distancia

Rosberly Rojas-Campos, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Correo electrónico: rrojas@uned.ac.cr

References

Altbach, P., Reisberg, L. & Rumbley, L. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183219e.pdf

Bernasconi, A. (2014). Estructuras y formas de gobierno universitario. Presentación realizada en el I Seminario Internacional de Gobierno Universitario. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/telescopi/wp-content/uploads/2014/11/ANDRES-BERNASCONI.pdf

Brunner, J. (2011). Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, 355, 137-159

Cifuentes, J. (2016). Sobre el gobierno universitario. En Cifuentes, J. (editor). Asuntos de gobierno universitario. pp. 16-29. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de https://issuu.com/mercadeoepuj/docs/asuntos_de_gobierno_universitario

Cifuentes, P. (2014). Modelos de gobierno de Universidades Públicas. Santiago de Chile: Biblioteca del Congreso Nacional.

Denzin, N. & Lincoln, Y. (1994). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research in Denzin, N. & Lincoln, Y. (Eds.). Handbook of Qualitative Research. California: Sage.

Díaz, A. (2004). Autonomía universitaria. Orígenes y futuro en la realidad mexicana. Revista de la Educación Superior, XXXIII (1), 129, 41-48.

Gayle, D., Tewaire, B. & Quinton, A. (2003). Governance in the Twenty-First-Century University: Approaches to Effective Leadership and Strategic Management: ASHE-ERIC Higher Education Report. San Francisco: John Wiley & Sons, 2003

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. 6ta edición, México: McGraw-Hill.

(IAU) Asociación Internacional de Universidades. (1998). Academic Freedom, University Autonomy and Social Responsibility Statement. Recuperado de http://www.iau-aiu.net/sites/all/files/Academic_Freedom_Policy_Statement.pdf

Irby, B., Muyia, H. & Nafukho, F. (2014). Governance and Transformations of Universities in Africa: A Global Perspective. Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing.

Meek, V., Teichler, U. & Kearney, M. (2009). Higher Education, Research and Innovation: Changing Dynamics. Report on the UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge 2001-2009. Kassel, Germany: International Centre for Higher Education Research. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001830/183071E.pdf

Rodríguez, S. (2014). El Gobierno de las Universidades: De la reflexión a la acción. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(1), 89-106.

Rojas, R., González, C. y Gamboa, A. L. (2014). Educación a distancia como factor de inclusión social en la UNED de Costa Rica y la UAPA de República Dominicana. Informe de investigación de la UNED. San José de Costa Rica: UNED

Schulze-Cleven, T. & Olson, J. (2017). Worlds of higher education transformed: toward varieties of academic capitalism. Higher Education, 73, 813-831

Tünnennann, C. (1998). La reforma universitaria de Córdoba. Educación Superior y Sociedad, 9 (1), 103-127

Unión de Universidades Latinoamericanas (UDUAL). (2011). Declaración de Guadalajara. Recuperado de http://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2011/GUADALAJARA_Mayo2011.pdf

UNED (2015). Lineamientos de Política Institucional 2015-2019. San José de Costa Rica: el autor.

UNED (2018). Estatuto Orgánico. San José de Costa Rica: Centro de Información, Documentación y Recursos Bibliográficos.

Published

2018-11-30

How to Cite

Rojas-Campos, R. (2018). Institutional improvement from the perspective of the university´s governance in the UNED of Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(2), 299–326. https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2241

Issue

Section

Artículos
Loading...