Institutional improvement from the perspective of the university´s governance in the UNED of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2241Abstract
The present context demands policies and practices of quality assurance, accountability and transparency to the universities, which require the university´s governance commitment. In this article, we present evidences about how the participative dialogue of the leaders with the university community allows identifying opportunities for improvement in teaching, research, extension, management and colleges. A qualitative methodology was used; an open question questionnaire was applied to candidates to the University Council in 2017. The results show that internal management has to be improved, in relation to strategic planning, normativity, and process. In addition, there is a lack of effective participatory mechanisms for internal groups (students, academics and administrative personal) and stakeholders (communities, business sector and government) in the university governance.
References
Altbach, P., Reisberg, L. & Rumbley, L. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183219e.pdf
Bernasconi, A. (2014). Estructuras y formas de gobierno universitario. Presentación realizada en el I Seminario Internacional de Gobierno Universitario. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/telescopi/wp-content/uploads/2014/11/ANDRES-BERNASCONI.pdf
Brunner, J. (2011). Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, 355, 137-159
Cifuentes, J. (2016). Sobre el gobierno universitario. En Cifuentes, J. (editor). Asuntos de gobierno universitario. pp. 16-29. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de https://issuu.com/mercadeoepuj/docs/asuntos_de_gobierno_universitario
Cifuentes, P. (2014). Modelos de gobierno de Universidades Públicas. Santiago de Chile: Biblioteca del Congreso Nacional.
Denzin, N. & Lincoln, Y. (1994). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research in Denzin, N. & Lincoln, Y. (Eds.). Handbook of Qualitative Research. California: Sage.
Díaz, A. (2004). Autonomía universitaria. Orígenes y futuro en la realidad mexicana. Revista de la Educación Superior, XXXIII (1), 129, 41-48.
Gayle, D., Tewaire, B. & Quinton, A. (2003). Governance in the Twenty-First-Century University: Approaches to Effective Leadership and Strategic Management: ASHE-ERIC Higher Education Report. San Francisco: John Wiley & Sons, 2003
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. 6ta edición, México: McGraw-Hill.
(IAU) Asociación Internacional de Universidades. (1998). Academic Freedom, University Autonomy and Social Responsibility Statement. Recuperado de http://www.iau-aiu.net/sites/all/files/Academic_Freedom_Policy_Statement.pdf
Irby, B., Muyia, H. & Nafukho, F. (2014). Governance and Transformations of Universities in Africa: A Global Perspective. Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing.
Meek, V., Teichler, U. & Kearney, M. (2009). Higher Education, Research and Innovation: Changing Dynamics. Report on the UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge 2001-2009. Kassel, Germany: International Centre for Higher Education Research. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001830/183071E.pdf
Rodríguez, S. (2014). El Gobierno de las Universidades: De la reflexión a la acción. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(1), 89-106.
Rojas, R., González, C. y Gamboa, A. L. (2014). Educación a distancia como factor de inclusión social en la UNED de Costa Rica y la UAPA de República Dominicana. Informe de investigación de la UNED. San José de Costa Rica: UNED
Schulze-Cleven, T. & Olson, J. (2017). Worlds of higher education transformed: toward varieties of academic capitalism. Higher Education, 73, 813-831
Tünnennann, C. (1998). La reforma universitaria de Córdoba. Educación Superior y Sociedad, 9 (1), 103-127
Unión de Universidades Latinoamericanas (UDUAL). (2011). Declaración de Guadalajara. Recuperado de http://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2011/GUADALAJARA_Mayo2011.pdf
UNED (2015). Lineamientos de Política Institucional 2015-2019. San José de Costa Rica: el autor.
UNED (2018). Estatuto Orgánico. San José de Costa Rica: Centro de Información, Documentación y Recursos Bibliográficos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.