Comparative study of the academic success in the subject of Chemistry I at Universidad Estatal a Distancia (UNED) and the formation of students in Costa Rican secondary education.
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2239Abstract
The teaching of chemistry at secondary level have shown deficiency in the quality of the students' academic training in this subject, which leads to a low performance in the initial course of Chemistry I, included in every science-based university career in Costa Rica. At the Universidad Estatal a Distancia (UNED), six careers include in their curriculum the subject. The 2010-2017 period shows a performance of 20.2% approval, 62.2% failure and 17.6% withdrawal in this subject. During the III quarter academic period 2017, a survey developed in Google Sites® was applied through the Moodle platform of the UNED, in order to obtain socio-demographic, academic and performance data in the subject of chemistry. The qualitative and quantitative data was simultaneously analyzed taking as a reference the mixed method of concurrent triangulation design. The analysis of the attitudinal factor, the teaching-learning at secondary level factor and the teaching-learning at university level factor, indicate an important relationship between the deficient academic bases in level chemistry and the high percentages of failure at university level chemistry.
References
Cabrera, L., Bethencourt, J., Alvarez, P. y González, M. (2006). El Problema del Abandono de los Estudios Universitarios. Relieve, 12 (2), 171-203.
Cherjovsky, M. y Loianno de Noya, M. (2011). Relación entre sistema de admisión y rendimiento académico. Revista Argentina de la Educación Médica, 3 (1), 11-19.
Escalante, L., Escalante, Y., Linzanga, C. y Merlos, M. (2008). Comportamiento de los Estudiantes en Función a sus Hábitos de Estudio. Revista Electrónica publicada por el Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica. 8 (2),1-15.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Hernández, R., Montero, E., Villalobos, W. (2017). Evaluación del Conocimiento Básico en Química en Estudiantes de Educación Diversificada: el Caso de Ingeniería Industrial, UNED. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 8 (2), 1-23.
Hernández, R. y Castillo, K. (2015). Propuesta evaluativa alterna para el curso Química I, UNED caso: plan remedial. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 6 (2), 164-168. doi:10.22458/caes.v6i2.1124
Jiménez, R. (2014, 01 de agosto). Educación pública en Costa Rica: políticas, resultados y gasto. Academia de Centroamérica. Recuperado de: https://www.academiaca.or.cr
Madrigal, A., Syedd, R., Montero, E. y Vega, J. (2012). Análisis de las Olimpiadas Nacionales de Química en Costa Rica: Alcances y Retos para la Población Joven. Uniciencia, 26 (1 y 2), 29-40.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (1957). Ley Fundamental de la Educación. (N⁰ 2160). Recuperado de: https://www.mep.go.cr
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2015). Informe Anual 2015: Sector Educativo. Recuperado de: https://www.mep.go.cr
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2017). Informe Nacional de Rendimiento y Niveles de Desempeño – Bachillerato de la Educación Formal 2016. Recuperado de: https://www.mep.go.cr
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. Recuperado de: https://www.estadonacion.or.cr
Retana, D. y Vázquez, B. (2016). Ferias de Ciencia y Tecnología de Costa Rica: una Experiencia que Motiva la Elección de Carreras Científicas y Tecnológicas. Revista de Educación, 35 (1), 13-30.
Salcedo, M. y Villalta, A. (2008). El Rendimiento Académico en el Nivel de Educación Media como Factor Asociado al Rendimiento Académico en la Universidad. Civilizar, 8 (15), 163-186.
Sistema de Colegios Científicos de Costa Rica. (2018) Oferta Académica de Área General y Área Profundizada. Recuperado de: http://www.colegiocientificosanpedro.ed.cr/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.