Model for designing and producing a multimedia for the course Didactic Resources for the English Learning

Model for designing and producing a multimedia for the course Didactic Resources for the English Learning

Authors

  • Silvia Saborío-Taylor Universidad Nacional

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2153

Abstract

The Information and Communication Technologies (ICT) imply changes not only globally in society, but also in the education systems. Professors must acquire the necessary skills that enable them to integrate ICT in different educational scenarios. Parallel to the proposal of a curricular redesign of the course Didactic Resources for English Teaching, it was presented the design and production of a multimedia to inform and provide teachers, who teach the course, on technological tools applicable to English teaching and learning. As a systematization of the experience, this article presents a model as a guide for the various elements that explicitly make up the phases of design and production of a multimedia material.  Likewise, evaluative aspects are included after the multimedia design and production process, which helped to improve the quality of the material from a perspective of technical, aesthetic and content aspects.

 

Key Words: ICT; multimedia; design; production.

Author Biography

Silvia Saborío-Taylor, Universidad Nacional

Mag. Silvia Saborío Taylor, Licenciada en Enseñanza del Inglés (UCR) y Magíster en Tecnología Educativa (UNED), Costa Rica.  Actualmente es doctorante en el programa de Doctorado en Educación de la Universidad Internacional Iberoamericana en México. Labora como académica e investigadora en la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Heredia Costa Rica.

References

Arras, A., Torres, C. & García, A. (2011). Competencias en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 1 - 26.

Cabero, J. & Gisbert, M. (2014). La formación en Internet: Guía para el diseño de materiales didácticos. Madrid: Editorial MAD.

Camacho, L. (2014). Nuevos roles de los docentes en la educación superior: hacia un nuevo perfil y modelo de competencias con integración de las TIC. Ciencia y Sociedad, 39(4), 601-640. Recuperado el 10 de noviembre de 2018 de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87032685003

Consejo Nacional de Rectores. (2005). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2006-2010 [Versión Adobe Reader]. Recuperado de http://estatico.uned.ac.cr/rectoria/Plan%20Nacional%20Educacion%201.pdf

Cuevas, F. & Alvarez, V. (2009). Brecha Digital en la Educación Secundaria: El caso de los estudiantes costarricenses. San José: Universidad de Costa Rica.

División de Educología. (2003). Programa de estudio Recursos didácticos para el aprendizaje de inglés: Macro. Manuscrito inédito, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

División de Educología. (2009). Plan Estratégico Quinquenal de la Unidad de Educología. Manuscrito inédito, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Dorrego, E. (s.f.). Modelo para la producción y evaluación formativa de medios instruccionales, aplicado al video y al software. Recuperado de http://lsm.dei.uc.pt/ribie/docfiles/txt200341733415MODELO%20PARA%20LA%20PRODUCCIÓN.pdf

Garassini, W. & Cabero, J. (2006). Medios Didácticos para el desarrollo del lenguaje en preescolares en Venezuela. Comunicar, 26. Recuperado de http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fredalyc.uaemex.mx%2Fpdf%2F158%2F15802628.pdf&ei=przXTpTsF-fm0QHY3r3EDQ&usg=AFQjCNGB153cuOlO3kpGz5AzlIWrkl2mEA&sig2=5-VyIBTkl6e2TV3R7ZJ9Sg

Gómez, M., Contreras, L. & Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovación Educativa, 16(71), 61-80.

González, F. & Salmerón, X. (2009). Plan de estudios licenciatura en pedagogía con énfasis en didáctica. Heredia: Universidad Nacional.

Méndez, W., Ortiz, D. & Lozada, J. (2013). Fases de aprendizaje en el uso de tecnología multimedia en estudiantes de educación. Caso: Universidad Rafael María Baralt. Omnia, 19(1), 114-127. Recuperado el 10 de noviembre de 2018 de http://www.redalyc.org/pdf/737/73726911006.pdf

Salinas, J. (2008). Innovación Educativa y Uso de las TIC. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1). Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf

Sierra, J., Bueno, I. & Monroy, S. (2016). Análisis del uso de las tecnologías TIC por parte de los docentes de las Instituciones educativas de la ciudad de Riohacha. Omnia, 22(2), 50-64. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/737/73749821005.pdf

Suárez, J., Almerich, G., Gargallo, B. & Aliaga, F. (2013). Las competencias del profesorado en TIC Estructura básica. Educación XX1, 16(1), 39-61. Recuperado el 9 de julio de 2018 de http://www.redalyc.org/pdf/706/70625886003.pdf

Shank, P. (2005). The Value of Multimedia in Learning. Adobe Design Center. Recuperado de http://www.adobe.com/designcenter/thinktank/valuemedia/The_Value_of_Multimedia.pdf

Unesco. (2004). Information and Communication Technologies in the Teaching and Learning of Foreign Languages: State-of-Art, Needs and Perspectives. Recuperado de http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214627.pdf

Unesco (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028s.pdf

Unesco (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf

Viñals, A., & Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30 (2), 103-114. Recuperado el 6 de noviembre de 2018 de http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=27447325008

Published

2018-11-30

How to Cite

Saborío-Taylor, S. (2018). Model for designing and producing a multimedia for the course Didactic Resources for the English Learning. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(2), 358–380. https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2153

Issue

Section

Artículos
Loading...