Open Educational Resources in Universidad Estatal a Distancia
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2077Abstract
This article pretends to evidence the work of the Universidad Estatal a Distancia from Costa Rica with the Open Educational Resources (OER): the beginning, the process, achievements and the actual challenges. To do so we are going to start putting the OER in the international and national context to show the institutional need of adapt this kind of resources to the educational process. Further we are going to present the path and the efforts made to expand the use, adaptation and creation with OER in different disciplines and the results that were obtained until the present moment. Finally, we are going to mention the actual challenges of the university and how can deal with them, to make patent the invitation to work with this kind of resources.
References
Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin: The New Media Consortium. Recuperado de http://cdn.nmc.org/media/2017-nmc-horizon-report-he-EN.pdf
Butcher, N. (2015). A Basic Guide to Open Educational Resources (OER). París, Vancouver: UNESCO. Recuperado de http://hdl.handle.net/11599/36
Chiarini, M. (2016). Promover los Recursos Educativos Abiertos desde la Universidad Pública. Virtualidad, Educación y Ciencia, 13(7), 110-118. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/16210
García-Valcárcel, A., González, L. M., Basilotta, V. y Martín del Pozo, M. (2018). REUNI+D: una red universitaria para la construcción colaborativa de conocimiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 159-177 (versión preprint). DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20605
Gobierno de Costa Rica. (2014). Plan Nacional de Desarrollo 2015-2018 “Alberto Cañas Escalante”. Recuperado de http://documentos.mideplan.go.cr/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/cd1da1b4-868b-4f6f-bdf8-b2dee0525b76/PND%202015-2018%20Alberto%20Ca%C3%B1as%20Escalante%20WEB.pdf
Goldberg, C. (2001). Auditing classes at MIT, on the web for free. The New York Times. Recuperado el 22 de abril de 2017 de http://www.nytimes.com/2001/04/04/us/auditing-classes-at-mit-on-the-web-and-free.html
Green, C. (2017). Open Licensing and Open Education Licensing Policy. In: Jhangiani, R S. and Biswas-Diener, R. (eds.) Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. pp. 29-41. London: Ubiquity Press. DOI: https://doi.org/10.5334/bbc.c.
Inamorato, A., Cobo, C. y Costa, C. (2012). Compendio Recursos Educativos Abiertos: Casos de América Latina y Europa en la Educación Superior. Niterói: CEAD-UFF. Recuperado de https://repositorio.itesm.mx/handle/11285/627977
Inamorato, A., Cobo, C. y Ferreira, G. (2012). Compendium of European and Latin American case studies and interviews on open educational resources and practices. Recuperado de http://www.oportunidadproject.eu/resources/compendium.html
Jhangiani, R.S. y Biswas-Diener, R. (eds.) (2017). Open:The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. London: ubiquity press.
Lizano, A. (2011). OCW-UNED recibe prestigioso galardón internacional. Acontecer digital. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/acontecer/a-diario/juncos/39-a-diario-/educacion/976-ocw-uned-recibe-prestigioso-galardon-internacional
Mercado-Varela, M. A., Fernández-Morales, K., Lavigne, G. y Ramírez-Montoya, M.S. (2018). Enseñanza y difusión sobre el uso de Recursos Educativos Abiertos con MOOC: un estudio de caso. CPU-e, Revista de investigación Educativa, 26. Recuperado de http://revistas.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2916
Mortera, F.J., Salazar, A.L. y Rodríguez, J. (2013). Reflexiones sobre la construcción de una metodología y guía de referencia de uso de Recursos Educativos Abiertos para mejorar las prácticas docentes y habilidades digitales. Conexión de repositorios educativos digitales: Educonector.info. México: Editorial Lulu.
OCW UNED. (2011). Decálogo de consideraciones para los cursos y materiales. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=oicLsTZRp28&index=18&list=PLmWYEDTNOGUJHowUZDjD31GXRYVQ3w74x
OpenCon. (2017). OpenCon 2017 Costa Rica. Recuperado de https://www.opencon2017.org/opencon_2017_costa_rica
Open Education Consortium. (s.f.). Benefits of Membership. Consultado el 04 de mayo de 2018 de http://www.oeconsortium.org/members/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
(2002). Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing
Countries (Reporte CI-2002/CONF.803/CLD.1). Recuperado de
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001285/128515e.pdf
Sandoval, A. M. (febrero, 2015). Informe capacitación búsqueda y uso de REA en las producciones escritas. San José: autora.
Universidad Estatal a Distancia. (2015). Lineamientos de política institucional 2015 – 2019. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/Normativa/Lineamientos_politica_instituc_2015_2019.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2004). Modelo pedagógico. Recuperado de http://estatico.uned.ac.cr/paa/pdf/Materiales-autoev/24.pdf
Weller, M., de los Arcos, B., Farrow, R., Pitt, R. y McAndrew, P. (2017). What can OER do for me? Evaluating the claims for OER. En R.S. Jhangiani y R. Biswas-Diener (eds.) Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science (pp. 67–77). DOI: https://doi.org/10.5334/bbc.e
William and Flora Hewlett Foundation. (s.f.). Open Educational Resources [entrada de blog]. Recuperado de http://www.hewlett.org/programs/education-program/open-educational-resources
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.