Open Educational Resources in Universidad Estatal a Distancia

Open Educational Resources in Universidad Estatal a Distancia

Authors

  • Diana Hernández-Montoya Universidad Estatal a Distancia
  • Ana María Sandoval-Poveda Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2077

Abstract

This article pretends to evidence the work of the Universidad Estatal a Distancia from Costa Rica with the Open Educational Resources (OER): the beginning, the process, achievements and the actual challenges. To do so we are going to start putting the OER in the international and national context to show the institutional need of adapt this kind of resources to the educational process. Further we are going to present the path and the efforts made to expand the use, adaptation and creation with OER in different disciplines and the results that were obtained until the present moment. Finally, we are going to mention the actual challenges of the university and how can deal with them, to make patent the invitation to work with this kind of resources.

Author Biographies

Diana Hernández-Montoya, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnología e Informática Educativa y Especialista en Gerencia de Proyectos. Trabajo desde hace casi 4 años en la Vicerrectoría de investigación de la UNED, como coordinadora e investigadora en proyectos en áreas de educación, tecnología e innovación, entre estos, el Observatorio de tecnología en educación a distancia, la Red de investigación e innovación en educación a distancia, el Laboratorio de fabricación, entre otros.

Ana María Sandoval-Poveda, Universidad Estatal a Distancia

Profesional de la Enseñanza de la Matemática. Investigadora y editora académica. Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica.

References

Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin: The New Media Consortium. Recuperado de http://cdn.nmc.org/media/2017-nmc-horizon-report-he-EN.pdf

Butcher, N. (2015). A Basic Guide to Open Educational Resources (OER). París, Vancouver: UNESCO. Recuperado de http://hdl.handle.net/11599/36

Chiarini, M. (2016). Promover los Recursos Educativos Abiertos desde la Universidad Pública. Virtualidad, Educación y Ciencia, 13(7), 110-118. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/16210

García-Valcárcel, A., González, L. M., Basilotta, V. y Martín del Pozo, M. (2018). REUNI+D: una red universitaria para la construcción colaborativa de conocimiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 159-177 (versión preprint). DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20605

Gobierno de Costa Rica. (2014). Plan Nacional de Desarrollo 2015-2018 “Alberto Cañas Escalante”. Recuperado de http://documentos.mideplan.go.cr/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/cd1da1b4-868b-4f6f-bdf8-b2dee0525b76/PND%202015-2018%20Alberto%20Ca%C3%B1as%20Escalante%20WEB.pdf

Goldberg, C. (2001). Auditing classes at MIT, on the web for free. The New York Times. Recuperado el 22 de abril de 2017 de http://www.nytimes.com/2001/04/04/us/auditing-classes-at-mit-on-the-web-and-free.html

Green, C. (2017). Open Licensing and Open Education Licensing Policy. In: Jhangiani, R S. and Biswas-Diener, R. (eds.) Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. pp. 29-41. London: Ubiquity Press. DOI: https://doi.org/10.5334/bbc.c.

Inamorato, A., Cobo, C. y Costa, C. (2012). Compendio Recursos Educativos Abiertos: Casos de América Latina y Europa en la Educación Superior. Niterói: CEAD-UFF. Recuperado de https://repositorio.itesm.mx/handle/11285/627977

Inamorato, A., Cobo, C. y Ferreira, G. (2012). Compendium of European and Latin American case studies and interviews on open educational resources and practices. Recuperado de http://www.oportunidadproject.eu/resources/compendium.html

Jhangiani, R.S. y Biswas-Diener, R. (eds.) (2017). Open:The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. London: ubiquity press.

Lizano, A. (2011). OCW-UNED recibe prestigioso galardón internacional. Acontecer digital. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/acontecer/a-diario/juncos/39-a-diario-/educacion/976-ocw-uned-recibe-prestigioso-galardon-internacional

Mercado-Varela, M. A., Fernández-Morales, K., Lavigne, G. y Ramírez-Montoya, M.S. (2018). Enseñanza y difusión sobre el uso de Recursos Educativos Abiertos con MOOC: un estudio de caso. CPU-e, Revista de investigación Educativa, 26. Recuperado de http://revistas.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2916

Mortera, F.J., Salazar, A.L. y Rodríguez, J. (2013). Reflexiones sobre la construcción de una metodología y guía de referencia de uso de Recursos Educativos Abiertos para mejorar las prácticas docentes y habilidades digitales. Conexión de repositorios educativos digitales: Educonector.info. México: Editorial Lulu.

OCW UNED. (2011). Decálogo de consideraciones para los cursos y materiales. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=oicLsTZRp28&index=18&list=PLmWYEDTNOGUJHowUZDjD31GXRYVQ3w74x

OpenCon. (2017). OpenCon 2017 Costa Rica. Recuperado de https://www.opencon2017.org/opencon_2017_costa_rica

Open Education Consortium. (s.f.). Benefits of Membership. Consultado el 04 de mayo de 2018 de http://www.oeconsortium.org/members/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

(2002). Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing

Countries (Reporte CI-2002/CONF.803/CLD.1). Recuperado de

http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001285/128515e.pdf

Sandoval, A. M. (febrero, 2015). Informe capacitación búsqueda y uso de REA en las producciones escritas. San José: autora.

Universidad Estatal a Distancia. (2015). Lineamientos de política institucional 2015 – 2019. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/Normativa/Lineamientos_politica_instituc_2015_2019.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (2004). Modelo pedagógico. Recuperado de http://estatico.uned.ac.cr/paa/pdf/Materiales-autoev/24.pdf

Weller, M., de los Arcos, B., Farrow, R., Pitt, R. y McAndrew, P. (2017). What can OER do for me? Evaluating the claims for OER. En R.S. Jhangiani y R. Biswas-Diener (eds.) Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science (pp. 67–77). DOI: https://doi.org/10.5334/bbc.e

William and Flora Hewlett Foundation. (s.f.). Open Educational Resources [entrada de blog]. Recuperado de http://www.hewlett.org/programs/education-program/open-educational-resources

Published

2018-11-30

How to Cite

Hernández-Montoya, D., & Sandoval-Poveda, A. M. (2018). Open Educational Resources in Universidad Estatal a Distancia. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(2), 188–210. https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2077

Issue

Section

Artículos
Loading...