The Online Learning Program: more than ten years contributing to the virtualization processes of the UNED of Costa Rica

The Online Learning Program: more than ten years contributing to the virtualization processes of the UNED of Costa Rica

Authors

  • Francisco Mora-Vicarioli Universidad Estatal a Distancia
  • Alejandra Castro-Granados Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.2076

Abstract

The Online Learning Program (PAL by its acronym in Spanish) of the State Distance University (UNED by its acronym in Spanish) of Costa Rica, is an advisory and management entity for online learning platforms. A little more than ten years after its creation, a reflection is made about its contribution and work in the virtualization processes, given their axes of work; for which the functions performed are described and an analysis is carried out by means of a comparison between equivalent instances of other state universities of Costa Rica, through the description of each one of them and later, by means of a survey; in order to contrast the tasks performed in terms of the management of e-learning in academic processes. Based on this, it was defined that the research supporting this work is of a qualitative and exploratory nature, for which an instrument with open questions was used and validated prior to its application. Among the main results highlights that the PAL being the pioneer instance in ensuring that the implementation of virtual learning environments aims to ensure excellence in educational processes at a distance, nevertheless, still has a long way to go since being the UNED a distance university, entails a great commitment to improve not only the axes of work that characterize it, but also to evolve in a continuous and sustained manner, in light of new trends and according to technical-pedagogical objectives, but above all with a model that regulates in an integral way the management of e-learning in the University.

Author Biographies

Francisco Mora-Vicarioli, Universidad Estatal a Distancia

Mag. Francisco Mora Vicarioli, Tecnólogo educativo, Programa de Aprendizaje en Línea de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Correo electrónico: fmora@uned.ac.cr

Alejandra Castro-Granados, Universidad Estatal a Distancia

Mag. Alejandra Castro Granados, Tecnóloga educativa, Programa de Aprendizaje en Línea de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica.  Correo electrónico: alcastro@uned.ac.cr

References

Arboleda, N. y Rama, C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_superior_a_distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf

Beaudoin, M. F. (2015). Distance education leadership in the context of digital change. Quarterly Review Of Distance Education, 16(2), 33-44. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente): http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=108714700&lang=es&site=ehost-live

Centro de Investigación y Evaluación Institucional. (2016). Estadísticas institucionales de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/viplan/8-ciei/210-investigaciones-ciei-2015

Domínguez, J. & Rodríguez, J. (Eds.) (2013). La educación a distancia en el Perú. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru.pdf

Fernández-Pampillón, A. (2010). Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en Internet. Recuperado de http://eprints.ucm.es/10682/1/capituloE_learning.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Mac Graw Hill: México.

Manzuoli, C. H. & Roig, A. E. (2015). Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. (Spanish). Revista de la Educación a Distancia, (45), 1-10. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente): http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=101543021&lang=es&site=ehost-live

METICS-Universidad de Costa Rica. (s.f.). ¿Qué es METICS? Recuperado de: http://portafoliovirtual.ucr.ac.cr/index.php/metics

Mora, F. (2017). Bimodalidad, ¿necesidad u obligación para una educación a distancia democratizadora y accesible? El caso de la UNED de Costa Rica. Ensayos Pedagógicos, 12(2), 145-167. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6216916

Mora, F. & Hooper, C. (2016). Trabajo colaborativo en ambientes virtuales de aprendizaje: Algunas reflexiones y perspectivas estudiantiles. Revista Electrónica Educare, 20(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1941/194144435020.pdf

Programa de Aprendizaje en Línea (2016). Análisis comparativo del incremento de la oferta en línea durante los años 2011- 2016. Documento interno.

Rangel, A. (2015). Competencias Docentes Digitales: Propuesta de un Perfil. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, enero-junio, 235-248. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/368/36832959015/

Rama, C. (Ed.) (2012). La reforma de la virtualización de la universidad, el nacimiento de la educación digital. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/libro_la-reforma-de-la-virtualizacion-de-la-universidad-claudio-rama-udg-2012.pdf

Ramírez, F & Rama, C. (Eds.) (2014). Los recursos de aprendizaje en la educación a distancia, nuevos escenarios, experiencias y tendencias. Recuperado de: http://www.virtualeduca.org/documentos/observatorio/2014/los-recursos-de-aprendizaje.pdf

Salgado, A., Téllez, L. & Barbán, Y. (2014). La educación a distancia: potencialidades y retos en la formación continua de los profesionales. (Spanish). Revista Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 5(4), 1-14. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente) http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=102931289&lang=es&site=ehost-live

Silva-Quiroz, J. E., & Romero, M. (2014). La virtualidad una oportunidad para innovar en educación: un modelo para el diseño de entornos virtuales de aprendizaje. (Spanish). Revista Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 5(1), 1-22. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente) http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=95000833&lang=es&site=ehost-live

Tec-Digital. (2012). Quiénes somos. Recuperado de: http://tecdigital.tec.ac.cr/servicios/investigacion/?q=quienes_somos

UNA-Virtual, Universidad Nacional. (s.f.). Programa UNA-Virtual. Recuperado de: http://www.docencia.una.ac.cr/index.php/unavirtual

Universidad Estatal a Distancia. (2005). Modelo pedagógico. San José: UNED. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (2017). Consideraciones para el diseño y oferta de asignaturas en línea. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/vicerrectoria/documentacion/Consideraciones-diseno-oferta-asignaturas-linea.pdf

TEyPRD. (2015). Tecnología Educativa y Producción de Recursos Didácticos (TEyPRD), Universidad Técnica Nacional. Recuperado de http://tices.conare.ac.cr/utn_teyprd.html

Published

2018-05-30

How to Cite

Mora-Vicarioli, F., & Castro-Granados, A. (2018). The Online Learning Program: more than ten years contributing to the virtualization processes of the UNED of Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(1), 169–204. https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.2076

Issue

Section

Artículos
Loading...