The Online Learning Program: more than ten years contributing to the virtualization processes of the UNED of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.2076Abstract
The Online Learning Program (PAL by its acronym in Spanish) of the State Distance University (UNED by its acronym in Spanish) of Costa Rica, is an advisory and management entity for online learning platforms. A little more than ten years after its creation, a reflection is made about its contribution and work in the virtualization processes, given their axes of work; for which the functions performed are described and an analysis is carried out by means of a comparison between equivalent instances of other state universities of Costa Rica, through the description of each one of them and later, by means of a survey; in order to contrast the tasks performed in terms of the management of e-learning in academic processes. Based on this, it was defined that the research supporting this work is of a qualitative and exploratory nature, for which an instrument with open questions was used and validated prior to its application. Among the main results highlights that the PAL being the pioneer instance in ensuring that the implementation of virtual learning environments aims to ensure excellence in educational processes at a distance, nevertheless, still has a long way to go since being the UNED a distance university, entails a great commitment to improve not only the axes of work that characterize it, but also to evolve in a continuous and sustained manner, in light of new trends and according to technical-pedagogical objectives, but above all with a model that regulates in an integral way the management of e-learning in the University.
References
Arboleda, N. y Rama, C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_superior_a_distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf
Beaudoin, M. F. (2015). Distance education leadership in the context of digital change. Quarterly Review Of Distance Education, 16(2), 33-44. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente): http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=108714700&lang=es&site=ehost-live
Centro de Investigación y Evaluación Institucional. (2016). Estadísticas institucionales de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/viplan/8-ciei/210-investigaciones-ciei-2015
Domínguez, J. & Rodríguez, J. (Eds.) (2013). La educación a distancia en el Perú. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru.pdf
Fernández-Pampillón, A. (2010). Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en Internet. Recuperado de http://eprints.ucm.es/10682/1/capituloE_learning.pdf
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Mac Graw Hill: México.
Manzuoli, C. H. & Roig, A. E. (2015). Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. (Spanish). Revista de la Educación a Distancia, (45), 1-10. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente): http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=101543021&lang=es&site=ehost-live
METICS-Universidad de Costa Rica. (s.f.). ¿Qué es METICS? Recuperado de: http://portafoliovirtual.ucr.ac.cr/index.php/metics
Mora, F. (2017). Bimodalidad, ¿necesidad u obligación para una educación a distancia democratizadora y accesible? El caso de la UNED de Costa Rica. Ensayos Pedagógicos, 12(2), 145-167. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6216916
Mora, F. & Hooper, C. (2016). Trabajo colaborativo en ambientes virtuales de aprendizaje: Algunas reflexiones y perspectivas estudiantiles. Revista Electrónica Educare, 20(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1941/194144435020.pdf
Programa de Aprendizaje en Línea (2016). Análisis comparativo del incremento de la oferta en línea durante los años 2011- 2016. Documento interno.
Rangel, A. (2015). Competencias Docentes Digitales: Propuesta de un Perfil. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, enero-junio, 235-248. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/368/36832959015/
Rama, C. (Ed.) (2012). La reforma de la virtualización de la universidad, el nacimiento de la educación digital. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/libro_la-reforma-de-la-virtualizacion-de-la-universidad-claudio-rama-udg-2012.pdf
Ramírez, F & Rama, C. (Eds.) (2014). Los recursos de aprendizaje en la educación a distancia, nuevos escenarios, experiencias y tendencias. Recuperado de: http://www.virtualeduca.org/documentos/observatorio/2014/los-recursos-de-aprendizaje.pdf
Salgado, A., Téllez, L. & Barbán, Y. (2014). La educación a distancia: potencialidades y retos en la formación continua de los profesionales. (Spanish). Revista Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 5(4), 1-14. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente) http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=102931289&lang=es&site=ehost-live
Silva-Quiroz, J. E., & Romero, M. (2014). La virtualidad una oportunidad para innovar en educación: un modelo para el diseño de entornos virtuales de aprendizaje. (Spanish). Revista Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 5(1), 1-22. Vínculo persistente a este informe. Recuperado de (enlace permanente) http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=95000833&lang=es&site=ehost-live
Tec-Digital. (2012). Quiénes somos. Recuperado de: http://tecdigital.tec.ac.cr/servicios/investigacion/?q=quienes_somos
UNA-Virtual, Universidad Nacional. (s.f.). Programa UNA-Virtual. Recuperado de: http://www.docencia.una.ac.cr/index.php/unavirtual
Universidad Estatal a Distancia. (2005). Modelo pedagógico. San José: UNED. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2017). Consideraciones para el diseño y oferta de asignaturas en línea. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/vicerrectoria/documentacion/Consideraciones-diseno-oferta-asignaturas-linea.pdf
TEyPRD. (2015). Tecnología Educativa y Producción de Recursos Didácticos (TEyPRD), Universidad Técnica Nacional. Recuperado de http://tices.conare.ac.cr/utn_teyprd.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.