The quality of the teaching process, a system for its management in the bachelor's Degree in Economics at the University of Pinar del Río, Cuba

The quality of the teaching process, a system for its management in the bachelor's Degree in Economics at the University of Pinar del Río, Cuba

Authors

  • Lisbet Martínez Gil Universidad de Pinar del Río
  • Tatiana Hernández Moreno Universidad de Pinar del Río

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2051

Keywords:

system; management; quality; teaching process, system

Abstract

The search of the continuous improvement of the quality of the university processes, constitutes a priority of the management of the institutions of superior education. Requiring greater relevance in the processes of development of societies, higher education requires that its substantive processes achieve results that can contribute pertinently to the solution of the problems of diverse nature present in their contexts. In this effort, the proposal of a quality management system for the teaching process is conceived, of the Bachelor's Degree in Economics from the University of Pinar del Río, Cuba; that tribute to the strengthening of the training of professionals of this branch in this province of the west of the country.

Author Biographies

Lisbet Martínez Gil, Universidad de Pinar del Río

Lic. en Economía, Master y Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior. Coordinador de la línea de investigación de Economía de la Educación y Gestión Educativa.

Tatiana Hernández Moreno, Universidad de Pinar del Río

Lic. en Economía, Master en Ciencias de la Educación. Profesora del Departamento de Economía, de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

References

CRESALC/UNESCO. (2018). Declaración-CRES 2018. Córdoba. Recuperado de http://www.cres2018.org/uploads/Declaracion2018-Esp-CRES.pdf

De la Nuez, D. (2005). Modelo de Gestión de la Calidad basado en el Liderazgo como valor instrumental aplicado en empresas de proyectos. Universidad de Pinar del Río.

De la Nuez, D. (2010). Procesos vs. Procedimientos. Material de Estudio. Asignatura Gestión de la Calidad. Pinar del Río.

Díaz Domínguez, T. (1998). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Medellín: ESUMER.

Editorial Santillana (1983). Diccionario de las Ciencias de la Educación. Madrid: Santillana.

Gómez Castanedo, S. (2014). Calidad y dirección estratégica en las Instituciones de Educación Superior: la implementación, fase olvidada. En D. Arrieta Díaz (Ed.), Dirección Estratégica y Calidad en la Educación Superior (Primera, p. 444). Durango: Universidad Juárez del Estado de Durango, México.

Ishikawa, K. (1990). ¿Qué es el control total de la calidad? La modalidad japonesa. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

ISO. (2008). Norma Internacional ISO 9000-2015. May 29, 2019, Recuperado de https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000:ed-3:v1:es:term:3.2.5

Pérez García, O., Carbonell Duménigo, A., y Madanys, R. L. I. (2014). Gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior en Cuba: elementos para su implantación. En D. Arrieta Díaz (Ed.), Dirección Estratégica y Calidad en la Educación Superior (Primera, p. 444). Durango: Universidad Juárez del Estado de Durango, México.

PNUD/ONU. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible | PNUD. May 25, 2019, Recuperado de https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre Educación Superior. En La educación superior en el siglo XXI:Visión y Acción. París.

Published

2019-05-30

How to Cite

Martínez Gil, L., & Hernández Moreno, T. (2019). The quality of the teaching process, a system for its management in the bachelor’s Degree in Economics at the University of Pinar del Río, Cuba. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 10(1), 202–221. https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2051

Issue

Section

Artículos
Loading...