FROM THE PROBLEM TO AN INNOVATIVE SOLUTION: A PRACTICAL IDEA TO START AN EDUCATIONAL INNOVATIVE PROJECT.

FROM THE PROBLEM TO AN INNOVATIVE SOLUTION: A PRACTICAL IDEA TO START AN EDUCATIONAL INNOVATIVE PROJECT.

Authors

  • Aileen Araya-Guevara Universidad Nacional de Costa Rica
  • Gloriana Hidalgo-Durán Universidad Técnica de Costa Rica
  • EIthel Eduardo Trigueros-Rodríguez Universidad Nacional de Costa Rica http://orcid.org/0000-0003-4961-898X

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1847

Abstract

The purpose of this article is to relate the terms of educational innovation with the problem-solving technique. When an educational innovation is planned, it should determine which is the area, action, and moment where it would be develop, to generate the expected impact. That is how the technique allows people a strategy to identify the problem and its possible solutions that will promote innovation. This article was composed by consulted bibliography as part of an innovation process of the Master's degree program of Technology and Educational Innovation at Universidad Nacional of Costa Rica.

 

Keywords: educational innovation, investigation, problem solving, metacognition, self-evaluation.

References

Álvarez, J. C. (2000). Es hora de innovar. Recuperado de

http://textos.pucp.edu.pe/pdf/538.pdf

Antonijevic, N. y Chadwick, C. (1981/1982). Estrategias Cognitivas y Metacognición. Revista de Tecnología Educativa, 7(4), 307-321.

Barraza, A. (2013). ¿Cómo elaborar proyectos de innovación educativa? Durango: Universidad Pedagógica de Durango. 10.

Dorrego, E. (1997). Diseño instruccional de los medios y estrategias cognitivas. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 149-155.

Gaeta-González, M. L. (2006). Estrategias de autorregulación del aprendizaje: contribución de la orientación de meta y la estructura de metas del aula. Recuperado de REIFOP: http://www.aufop.com/aufop/home/

García-Madruga, J. y La Casa, P. (1990). Procesos Cognitivos Básicos. Años Escolares. En Palacios, J., Marchesi, A. y Coll, C. (Comp.) Desarrollo Psicológico y Educación. Capítulo 15 (235-250) Tomo I: Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza Editorial, S. A.

Gómez, B. R. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y educadores, (8), 9-20.

González, F. (1996). Acerca de la metacognición. Paradigma, 14(1-2).

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México.

IIPE-UNESCO, B. A. (s.f.). Resolución de problemas. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/articles-189023_archivo_7.pdf

Mora-Corrales, M. (2015). Innovación universitaria en la UNED. Innovaciones educativas, 73-83.

Morales-Pozner, P., RavelaVallejo, P. (2010). Investigación e innovación educativa. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación.

Perales-Palacios, F. J. (1993). La resolución de problemas. Enseñanza de las Ciencias, 11(2), 170-178.

Pozner, P., Ravela, P. & Fernández, T. (2000). Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. IIPE-UNESCO Sede Regional Buenos Aires-Argentina.

Rimari, W. (1996). La innovación educativa: un instrumento de desarrollo. Recuperado de:

http://www. uaa. mx/direcciones/dgdp/defaa/descargas/innovacion_educativa_octubre. pdf.

Salinas, J. I. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 1(1), 3-15.

Zamora, M. E. (2004). Estudio descriptivo de las estrategias cognitivas y metacognitivas de los alumnos y alumnas de primer año de pedagogía en enseñanza media de la Universidad del Bío-Bío. Theoria, 103-110.

Published

2017-11-30

How to Cite

Araya-Guevara, A., Hidalgo-Durán, G., & Trigueros-Rodríguez, E. E. (2017). FROM THE PROBLEM TO AN INNOVATIVE SOLUTION: A PRACTICAL IDEA TO START AN EDUCATIONAL INNOVATIVE PROJECT. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 8(2), 120–136. https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1847

Issue

Section

Artículos
Loading...