ENTREPRENEURS JOURNALS: GENERATING IDEAS FOR ENTREPRENEURS SPACES BY THE STUDENT POPULATION of UNED
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v7i2.1607Abstract
"Entrepreneurs Journals” is the development of activities that help creating an environment that facilitates entrepreneurship in the students of Universidad Estatal a Distancia (UNED). Thus, the effort of the students' academic work is taken advantage of, and is focused as a potential solution to unemployment in certain areas of the country; this kind of initiatives might generate employment. In this first academic experience during the first term of 2016, students from different University Sites and careers of the School of Management Sciences were incorporated. In the eleven projects there is evidence of collaborative working among the students, relying on their learning about pre-feasibility studies and, the most important part, being multidisciplinary. It shows a proposal of university-company association, where the students’ interest is to innovate and generate business ideas. The experience of the"Jornadas Emprendedoras" project shows the importance of extending its research instruments to the entire student population at UNED: Final Graduation Projects, Research and Extension Committee, and even other careers.
References
Araya, V. (2013). Emprendedurismo Social. Costa Rica: ULACIT. Recuperado de: http://bb9.ulacit.ac.cr/tesinas/Publicaciones/045712.pdf
Baca-Urbina, G. (2013). Evaluación de Proyectos. México: Mc-Graw Hill
Cabello, C.R. (2006). Emprendedurismo dentro del ámbito universitario. Resultados obtenidos en una investigación hecha a 50 estudiantes de educación superior emprendedores-empresarios que desarrollan sus ideas dentro del campus universitario. In Morea, Francisco y Fornoni, Mariel, (Eds.), La formación de emprendedores como clave para el desarrollo (pp.179-202). Mar del Plata: Suárez; UNMdP. ISBN 987-1314-17-5 Recuperado de http://nulan.mdp.edu.ar/708/1/00365.pdf
Centro Latinoamericano para la Competitividad y el Desarrollo Sostenible (CLACDS) (2016). Costa Rica Propone, "Índice de progreso social" [online]. INCAE. Recuperado de http://www.costaricapropone.go.cr/acerca-de-ips
Druker, P. (1985). Innovation and Entrepreneurship. Elsevier Ltd. Estados Unidos, Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=1y331zUzhTEC&pg=PR4&dq=innovation+and+entrepreneurship+drucker+Elsevier&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwi004OK8oXPAhWPuB4KHQX0DyYQ6AEILTAA#v=onepage&q&f=false
De Mello, J. y Etzkowitz, H. (2003). The rise of a triple helix culture. International Journal of Technology Management & Sustainable Development; 2(3), 159-171.
Delgadillo, J. y Alburquerque, F. (2010). Emprendimientos de base ecológica, un modelo de interacción económica y territorial en Áreas Naturales y Protegidas de España y México. [online]. 1ª ed., Instituto de Investigaciones Económicas-UNAM, Universidad de Sevilla, Colegio de Tlaxcala, México, p.123. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/prode/v43n169/v43n169a11.pdf
Etzkowitz, H. y Klofsten, M. (Jun 2005). The innovation region: toward a theory of knowledge-based regional development. R & D Management, 35(3), 243-255.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación, 6a ed. México: Ed. McGraw-Hill.
Lamas, H. (2008). Aprendizaje autor regulado, motivación y rendimiento académico. Revista de Psicología. Liberabit, 14(14), 15-20. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272008000100003&script=sci_arttext
March, I. y Mora, R. (2007). Creación de empresas de base tecnológica: factores de éxito y fracaso. Revista de Contabilidad y Dirección, Vol. 5, año 2007, pp. 97-120. Recuperado de: http://www.accid.org/revista/documents/RCD5_castellano_97.pdf
Merino, C. y Villar, L. (2007). Factores de éxito en los procesos de creación de empresas de base tecnológica, [online]. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/668659/EmpresasTecnol%C3%B3gica_Merino_EI_2007.pdf?sequence=1
Santandreu, M. (2015). Fomentando la multidisciplinariedad y el trabajo en equipo (metodologías participativas): creación de empresas, una asignatura para cuatro grados. [online]. Universitat Politècnica de València, Escuela Politécnica Superior de Gandía. Recuperado de: https://www.google.es/search?hl=es&q=Santandreu-Can%C3%B3s-Mar%C3%ADn#hl=es&q=Santandreu-Can%C3%B3s-Mar%C3%ADn+educade
Universidad Estatal a Distancia. (2004). Modelo Pedagógico. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.
Universidad Estatal a Distancia. (2014). Plan Estratégico de la ECA, 2015-2020, Costa Rica
Universidad Estatal a Distancia, CIEI. (2016). Estadísticas de matrícula primer cuatrimestre 2016" [online]. Costa Rica: Disponible en: http://www.uned.ac.cr/viplan/images/ciei/Informe_de_matr%C3%ADcula_I_cuatrimestre_2016.pdf
Universidad Estatal a Distancia, Cátedra de Producción. (2016). Orientaciones académicas para la asignatura Preparación y Evaluación de Proyectos – 1er cuatrimestre; UNED
Zemler, A. W. (2008). Definiciones: "Emprendedurismo Social" [online] J. Marchers Inc. Comunicaciones para el Desarrollo Social. Disponible en http://bb9.ulacit.ac.cr/tesinas/publicaciones/045712.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.