THE JUSTIFICATION OF THE CURRICULUM OF STUDIES OF A NEW CARRER: RELATIONSHIP BETWEEN THE PHASE OF PRIOR ANALYSIS AND THE PHASE OF DESIGN

THE JUSTIFICATION OF THE CURRICULUM OF STUDIES OF A NEW CARRER: RELATIONSHIP BETWEEN THE PHASE OF PRIOR ANALYSIS AND THE PHASE OF DESIGN

Authors

  • Ana Cristina Umaña-Mata Universidad Estatal a Distancia
  • Laura Jiménez-Aragón Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v7i2.1604

Abstract

Every university which has interesting in create a new educational program, prior to the design of the curriculum or training proposal in this race, should undertake a study that will provide up to date and sufficient information on the educational, social and labor and institutional context of the race proposed by Ayala , Barrera, Bernal Diaz and Dominguez (2007).  This article presents the required information in the analysis stage, prior to the design of the curriculum of a new career. For this purpose, carried out a description of the phases the first two phases of curriculum proposed by Diaz et al (2008) and the key inputs required for the preparation of studies of social relevance of new careers in some countries in the Latin American context.  It is necessary to explain the contributions of information for the preparation of justification of the educational program in three dimensions: a) external dimension, b) internal dimension and c) administrative dimension. The target audience are those scholars who are interested in developing new offerings and, prior must assess the social relevance of them.

Author Biographies

Ana Cristina Umaña-Mata, Universidad Estatal a Distancia

Coordinadora del Programa de Apoyo Curricular y Evaluación de los Aprendizajes. Universidad Estatal a Distancia

Laura Jiménez-Aragón, Universidad Estatal a Distancia

Encargada de la  Cátedra de Investigación para Trabajos Finales de Graduación, Escuela Educación. Universidad Estatal a Distancia.

References

Ayala, A., Barrera, A., Bernal, o., Díaz, A. y Domínguez, S. (2007) Guía para el Diseño Curricular de los Estudio Profesionales en la UAEM. Recuperado de: http://dep.uaemex.mx/portal/desarrollocurricular

Barriga, C. (2011) Planificación Curricular. http://app.ute.edu.ec/content/3516-579-1-1-18-17/modulo_de_planificacion_curricular.pdf

Cinda. (2008). Diseño curricular basado en competencias y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Chile. http://aula.virtual.ucv.cl/aula_virtual/cinda/cdlibros/pdf

CONARE. (2013) Lineamiento para la creación de nuevas carreras o la modificación de carreras ya existentes. San José, C.R: CONARE, OPES Publicaciones.

Díaz, F., Lule, M., Pacheco, D., Saad, E. y Rojas, S. (2004). Diseño Curricular para Educación Superior. México: Trillas.

Jiménez, L. y Umaña, A. (2015). Informe de investigación. Información requerida del estudio investigativo para el diseño de la justificación del plan de estudios de una carrera nueva. UNED: Costa Rica.

Quesada, E., Cedeño, A. y Zamora, J. (2001) El diseño curricular en los planes de estudio: aspectos teóricos y guía metodológica. Costa Rica: EUNA.

Universidad Autónoma de Yucatán (2014) Guía para la elaboración de los estudios de pertinencia social, factibilidad y estado del arte para la creación, modificación o liquidación de programas educativos. Recuperado del http://mefi.sel.uady.mx/

Universidad Autónoma del Estado de México. (2007) Guía para el diseño curricular de los estudios profesionales en la uaemex. Recuperado de http://dep.uaemex.mx/portal/desarrollocurricular/docs/Guia_Diseno_Curricular.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (2010). Reglamento de gestión académica de la Universidad Estatal a Distancia (2da. ed.). San José, Costa Rica: EUNED.

Published

2016-11-30

How to Cite

Umaña-Mata, A. C., & Jiménez-Aragón, L. (2016). THE JUSTIFICATION OF THE CURRICULUM OF STUDIES OF A NEW CARRER: RELATIONSHIP BETWEEN THE PHASE OF PRIOR ANALYSIS AND THE PHASE OF DESIGN. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 7(2), 166–179. https://doi.org/10.22458/caes.v7i2.1604

Issue

Section

Artículos
Loading...