DESIGN OF A MODEL TO MEASURE THE PERCEPTION OF SERVICE QUALITY BY STUDENTS OF THE TECHNOLOGICAL INSTITUTE OF CELAYA, MÉXICO
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v7i2.1599Abstract
A model is presented to measure the perception of service quality by students of the Technological Institute of Celaya, as part of the system of quality control, based on the theoretical support of several authors who have developed this topic (SERVQUAL and SERPERF) an instrument adapted to the student area of the institution called SERQUALITC is generated. The paper presents the areas or departments to assess and the convenient size, the number of items used by size and Likert scale, the validation study instrument is mentioned. Finally, it is presented the model that poses a global vision of quality measurement process including corrective action services that enable continuous improvement.
References
Cronin, J., & Taylor, S. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. American Marketing Associaton, 55-68.
DGEST. (2012). Modelo Educativo para el siglo XXI. Formación u Desarrollo de competencias profesionales. México.
Duque, E. J. & Chaparro, C. R. (2012). Medición de la percepción del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159-192.
García, J. & Díaz, R. (2008). Comparativa entre distintos sistemas de medición de calidad del servicio. EsicMarket(130), 57-97.
Gento, S. & Vivas, M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. Acción Pedagógica, 2(12), 16-27.
Hair, J., Anderson, R., Thatam, R. & Black, w. (1999). Analísis Multivariante. Madrid: Prentice Hall.
Lugo, E., & Patiño, J. (2015). Manual de Calidad. Manual, Instituto Tecnológico de Celaya, Calidad, México.
Mejías, A. A. (2005). Modelo para medir la calidad del servicio en los estudios universitarios de posgrado. Universidad, Ciencia y Tecnología, 10(34), 81-85.
Parasuraman, Zeithaml, V. & Berry, L. (1988). Servqual: A multiple -Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
Salinas, A., Morales, J. & Martínez, P. (2008). Satisfacción de estudiante y calidad universitaria: un análisis explicatorio en la unidad académica multidisciplinaria Agronomía y ciencias. Revista de la enseñanza universitaria, 31, 39-55.
Torres, M. (6 de agosto de 2011). Infocalser. Obtenido de http://infocalser.blogspot.mx/2011/08/modelo-de-evaluacion-de-la-calidad-del.html
Uriel, E. & Aldas, J. (2005). Análisis multivariante aplicado. Madrid: Thomson.
Valenzuela, H. (2010). Los sistemas de calidad en las instituciones educativas. Tendencias actuales. (O. d. Americanos, Ed.) Revista Digital de la Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.