INTERUNIVERSITY AND MULTIDISCIPLINARY SELF-ASSESSMENT FOR ACCREDITATION: PHD IN NATURAL SCIENCES FOR DEVELOPMENT

INTERUNIVERSITY AND MULTIDISCIPLINARY SELF-ASSESSMENT FOR ACCREDITATION: PHD IN NATURAL SCIENCES FOR DEVELOPMENT

Authors

  • Claudia Charpentier-Esquivel Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Carlos Hernández-Salazar Universidad Nacional de Costa Rica
  • Andrei Fedorov-Fedorov Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Marlon Rojas-Sandí Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v7i2.1594

Abstract

Since the genesis of the PhD Program in Natural Sciences for Development (DOCINADE) in 2003, a decision was made, that evaluation would be part of the work agenda and one of the regular mechanisms for continuous improvement. With that vision and taking advantage of the path taken in 2012, the initiative of a self-assessment is formalized with a view to accreditation by Central American Accreditation Agency for Graduate Studies (ACAP). The effort concluded with the presentation of the respective report in 2014. The self-assessment process had special characteristics that motivate this publication, corresponding to the nature and characteristics of this program. It is a doctorate, inter-university, multidisciplinary, intercultural, regional (Latin America) developed bimodal with a predominance of virtual activities. Offered from Costa Rica with the participation of three of its state universities: the National University, the Costa Rica Institute of Technology and the State Open University. Self-assessment shows that novel experiences generated in the process of evaluation of this graduate program with accreditation purposes, which are emphasized in this article because they were important for the successful accreditation. These include the definition of the methodological strategy to organize and conduct self-evaluation, decision making by consensus between the three universities, harmony and respect for the contributions of the different forms of work and their contributions. The harmonization of the participation of students, graduates, faculty and staff and the importance of accompaniment and methodological and technical advice from the offices responsible for the self-accreditation in the three state institutions involved, were fundamental in this experience having the goal of quality, the pursuit of excellence, and this certification through its accreditation. Because of this interuniversity and multidisciplinary work, an excellent final self-assessment report is presented, which identified the strengths of the Doctorate and obtained those areas of opportunity for enhancement and moving into an improvement plan, which will augment the strengths and overcome those weaknesses detected. This effort concluded with the accreditation granted by the ACAP and the delivery of the respective certificate in May 2016.

References

Campos, J. y González, N. (2006). Los procesos de autoevaluación desarrollados en la UNED durante el periodo 2002–2005: Análisis comparativo. Vicerrectoría Académica, Programa de Autoevaluación Académica. Recuperado de www.uned.ac.cr/academica/images/.../INVEST2.PDF. 53 p.

Cedeño, M.A. y Hernández, C. (2011). Autoevaluación y acreditación de carreras en la Universidad Nacional de Costa Rica: Experiencias para la gestión de la calidad. Revista Calidad en la Educación Superior, 2(2), 44-68. Recuperado de https://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad

Cox, J. (2010). Autoevaluación y acreditación por agrupamientos (clústeres) en la Escuela de Ciencias Administración de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica: un nuevo enfoque para el abordaje de la autoevaluación y acreditación en la educación superior. Revista Calidad en la Educación Superior, 1(2), 9-30. Recuperado de https://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad

Doctorado en Ciencias Naturales para el Desarrollo (DOCINADE). (2014a). Informe de autoevaluación para la Agencia Centroamericana de Acreditación de Posgrados (ACAP).

Doctorado en Ciencias Naturales para el Desarrollo (DOCINADE). (2014b). Plan de mejoramiento para la Agencia Centroamericana de Acreditación de Posgrados (ACAP).

Fëdorov, A. (2005). Nuevo panorama de los procesos de acreditación de las carreras de ingeniería y de arquitectura en Costa Rica. Innovación Educativa, 5 (28), 45-55.

Fëdorov, A. y Guzmán, I. (2007). Licenciatura en ingeniería agrícola del Instituto Tecnológico de Costa Rica: Desarrollo e innovación en el curriculum del programa. Innovación Educativa, 7(37), 5-15.

Fëdorov, A. (2009). Internacionalización de los planes de estudio de las ingenierías: Una aproximación instrumental. Innovación Educativa, 9(48), 5-17. Accesible en http://www.redalyc.org/pdf/1794/179414896002.pdf

González, E., Martínez, M., González, E. y Hernández, C. (2012). Acreditación y reacreditación en la Universidad Nacional (Costa Rica): dos experiencias de mejoramiento continuo. Revista Bibliotecas, 30(2), sp. Recuperado de www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas.

Hernández, C., Quesada, E. y Sánchez, V. (2005a). Efectos de los procesos de autoevaluación de carreras en el mejoramiento de la gestión universitaria’. Simposio Internacional: de la evaluación acreditación al mejoramiento de la calidad de la educación superior. San José, Costa Rica.

Hernández, C., Quesada, E. y Sánchez, V. (2005b). Búsqueda de Condiciones que Garanticen Procesos Exitosos de Autoevaluación: Lecciones desde la autoevaluación de carreras en la Universidad Nacional. Simposio Internacional: de la evaluación acreditación al mejoramiento de la calidad de la educación superior. San José, Costa Rica

Rojas, R. (2003). El proceso de autoevaluación de programas académicos: aprendizajes de la experiencia en la UNED de Costa Rica. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 6(2), 121-139. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/130982

Rodríguez, U., Zúñiga, C. y Arnáez, E. (2008). Factores que contribuyen con el éxito en los procesos de autoevaluación con miras a la acreditación. Experiencia del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 8(1), 1-19. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr

Ugalde, A. (2008). Acreditación de la Bibliotecología y Documentación en Costa Rica. Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, Universidad Nacional. Revista Bibliotecas, 26(2), sp. Recuperado de www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas.

Victorino-Ramírez, L. (2012). Programa de postgrado interuniversitario doctorado en ciencias naturales para el desarrollo: antecedentes, actualidad y perspectivas como experiencia de gestión del conocimiento. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4636815.pdf

Published

2016-11-30

How to Cite

Charpentier-Esquivel, C., Hernández-Salazar, C., Fedorov-Fedorov, A., & Rojas-Sandí, M. (2016). INTERUNIVERSITY AND MULTIDISCIPLINARY SELF-ASSESSMENT FOR ACCREDITATION: PHD IN NATURAL SCIENCES FOR DEVELOPMENT. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 7(2), 1–24. https://doi.org/10.22458/caes.v7i2.1594

Issue

Section

Artículos
Loading...