Environmental Education: A strategy to environmentalize the universitary curricula

Environmental Education: A strategy to environmentalize the universitary curricula

Authors

  • Claudia Zúñiga-Vega Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Elizabeth Arnáez-Serrano Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Lidia Hernández-Rojas Universidad Estatal a Distancia
  • Jacqueline García-Fallas Universidad de Costa Rica
  • Patricia Rojas-Nuñez Universidad de Costa Rica
  • Sonia Arguedas-Quirós Universidad Nacional
  • Xinia Salmerón-Alpízar Universidad Nacional

Keywords:

Action research, Mainstream, Environmental dimension

Abstract

Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE), in order to establish its mission, conceived the Environmental Education (EE) as a process to promote awareness, build knowledge, values, attitudes and skills to the positive environmental action. Thus, the EE as a dimension allowing permeate the university curriculum and promote mainstreaming environmental axis. For this, has implemented a training strategy based on the EE as a process, action research and course development. In recent years, these activities have been conducted in the Virtual Learning Community Environment (VLCE) prepared by the CIEA in a research project conducted from 2007 to 2008. The experiences generated in the VLCE processes have led to reflection, awareness and awareness of participatory and responsible environmental action and proposed design courses and projects, both existing and new, looking to incorporate the DA in the university work. This space also allows the accompaniment to feed back the approach of these proposals, which will affect the development of actions to achieve curriculum greening.

Author Biographies

Claudia Zúñiga-Vega, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Biology School and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

Elizabeth Arnáez-Serrano, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Biology School and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

Lidia Hernández-Rojas, Universidad Estatal a Distancia

Centro de Educación Ambiental and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

Jacqueline García-Fallas, Universidad de Costa Rica

Instituto de Investigación en Educación (INIE) and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

Patricia Rojas-Nuñez, Universidad de Costa Rica

Education School and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

Sonia Arguedas-Quirós, Universidad Nacional

Escuela de Ciencias Ambientales and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

Xinia Salmerón-Alpízar, Universidad Nacional

Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE)  and Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA) of the National Council of Rectors (CONARE)

References

Bedoy, V. (1997). La historia de la educación ambiental: reflexiones pedagógicas. Consideraciones sobre la interpretación ambiental en áreas naturales protegidas, ponencia presentada en el Encuentro de Educadores Ambientales del Occidente de México, Aguascalientes.

Carrillo Delgado; M. Á.; Charpentier Esquivel, C.; Hernández Rojas, L.; Mata Segreda, Alejandrina; Brenes Chacón, Olga E.; Zúñiga Vega, C. (2005). Consulta a Académicos universitarios sobre su percepción hacia la temática ambiental. Informe de investigación. CONARE. 30 p.

Castellanos, A. (1993). Apuntes para una estrategia universitaria de Educación Ambiental. En: Educación Ambiental y Universidad. Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental. Una estrategia al provenir. Coordinación General de Ecología y Educación Ambiental, Universidad de Guadalajara, México. p 177-182.

Curiel, A. (1997). Educación Ambiental: evolución de un concepto. Boletín Órgano Informativo de Educadores Ambientales.

Flórez O., R. (2005). Pedagogía del Conocimiento. Segunda Edición. Bogotá, Colombia: Ed. Mc Graw Hill.

García, J.; Hernández, L.; Zúñiga, C.; Arnáez, E.; Charpentier, C.; Carrillo; M. Á. (2010). Comunidad Virtual de Aprendizaje: un espacio para la formación ambiental. SIEDIN.UCR. San Pedro de Montes de Oca: Ed.UCR. 100p.

Hernández R., L. M.; Carrillo D., M. A.; Charpentier E., C.; Brenes Ch., O. E.; García F., J.; Mata S., A.; Zúñiga V., C.; Arnáez S., E. (2006). La dimensión ambiental en el currículo universitario: Un proceso de cambio en la formación profesional. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación 6(1):1-23.

Hernández R., L. y García F., J. (2009). Hacia la construcción de una cultura ambiental universitaria. 15 años de labor de la CIEA. CONARE. San José, Costa Rica.

Hernández R., L. y García F., J. (2010). La comunidad virtual de aprendizaje ambiental como espacio interactivo para ambientalizar el quehacer universitario estatal: la experiencia de Costa Rica. Conferencia presentada en la Reunión Nacional: La ambientalización curricular en la Educación superior: avances y retos, Universidad Autónoma de México, del 17 al 19 de noviembre del 2010.

Mata S., A.; Zúñiga V., C.; Brenes Ch., O. E.; Carrillo D., M.A.; Charpentier E., C.; Hernández R.; L.M.; Zúñiga, Ch. (2002a). EDUCACION AMBIENTAL: Una dimensión en la formación docente. Revista Centroamericana de Educación. 1(2): 1-21.

Mata, A.; Zúñiga, C.; Brenes, O.E.; Carrillo, M.A.; Charpentier, C.; Hernández, L.; Zúñiga; M.E. (2002b). DIMENSIÓN AMBIENTAL. Estrategias innovadoras para la formación docente. Coordinación Educativa y Cultural de Centroamérica (CECC).

Novo, M. (1991). Educación ambiental (2° ed.). Bogotá: Red Editorial Martínez Roca.

UNESCO. (1980). La Educación Ambiental. Las grandes orientaciones de la Conferencia de Tbilisi.

Zúñiga, C.; Arnáez, E.; García, J.; Hernández, L.M. (compiladoras) (2008). Conversatorio sobre Políticas Ambientales en las universidades estatales de Costa Rica. CIEA, CONARE. Costa Rica. 27p.

Zúñiga V, C.; García F, J. ; Arnáez S, E.; Hernández R, L.; Carrillo D; M. Á.; Charpentier E, C.; Rojas, P.; Arguedas Q, S. (2011). Construcción de una Comunidad Virtual de Aprendizaje para la Educación Ambiental en universidades estatales de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación (INIE) 11:1-23.

Published

2012-10-01

How to Cite

Zúñiga-Vega, C., Arnáez-Serrano, E., Hernández-Rojas, L., García-Fallas, J., Rojas-Nuñez, P., Arguedas-Quirós, S., & Salmerón-Alpízar, X. (2012). Environmental Education: A strategy to environmentalize the universitary curricula. Biocenosis, 26(1-2). Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/biocenosis/article/view/507
Loading...