Study of the visiting public of the Museum of Costa Rican Art, 2019

Study of the visiting public of the Museum of Costa Rican Art, 2019

Authors

  • Adriana Salazar Miranda Universidad Nacional
  • Álvaro Madrigal Mora Universidad Nacional
  • Antonio Delgado Ballestero Universidad Nacional

DOI:

https://doi.org/10.22458/rr.vi.4628

Keywords:

museums, cultural sociology, cultural users, audience research, cultural behavior

Abstract

The visiting public profile of the Costa Rican Art Museum is here by presented, in order to determine the cultural consumer's characteristics of the museum product. The study was conducted between 2019 and 2020, by the Heritage, Development and Society Program. This study is approached from Sociology of Culture and Museology. Consists of a quantitative study, with descriptive scope, applied to 220 visitors. It was concluded that the visiting public belongs, mostly, to a high cultural capital sector, since it is instructed and educated, with a high economic capital; capitals that create and reproduce that social group's conditions, which, previously, has internalized cultural, educational and symbolic elements that allow its visitation and enjoyment.

Author Biographies

Adriana Salazar Miranda, Universidad Nacional

Costarricense. Máster y Licenciada en Sociología. Académica de la Escuela de Sociología de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Álvaro Madrigal Mora, Universidad Nacional

Costarricense. Máster en Museología y Licenciado en Biología. Académico de la Escuela de Sociología de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Antonio Delgado Ballestero, Universidad Nacional

Costarricense. Máster en Sistemas de Información y Licenciado en Estadística. Académico de la Escuela de Sociología de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Arriola Navarrete, Oscar, y Katya Butrón Yáñez. 2005. «Bibliotecarios y capital cultural: una experiencia desde la ENBA». Bibliodocencia: Revista de Profesores de Bibliotecología, 2 (11): 30-38. http://hdl.handle.net/10760/7149

Bourdieu, Pierre. 2012. El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Bourdieu, Pierre, y Alain Darbel. 2004. El amor al arte. Prometeo: Argentina.

Casas Sánchez, José M., Sánchez Figueroa, Cristina, y Pedro Cortiñas Vázquez. 2018. Inferencia estadística para economía. Editorial Centro de Estudios Ramón Arececes.S.A

García Canclini, Néstor. 1995. El consumo sirve para pensar. Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo.

García Canclini, Néstor. 1999. El consumo cultural: una propuesta teórica. En: Guillermo Sunkel (coord.) El Consumo Cultural en América Latina. Colombia: Convenio Andrés Bello.

Herrera-Usagre, Manuel. 2011. «El Consumo Cultural En España. Una aproximación al análisis de la estratificación social de los consumos culturales y sus dificultades metodológicas». Empiria. Revista De metodología De Ciencias Sociales, 22 (octubre):141-72. https://doi.org/10.5944/empiria.22.2011.852

Museo de Arte Costarricense. 2022. Acceso el 17 de noviembre de 2022. http://www.mac.go.cr/es/informacion-institucional/perfil-museo

Programa Patrimonio, Desarrollo y Sociedad. 2015. Formulación programa. Costa Rica: Escuela de Sociología, Universidad Nacional.

Romero Amado, Jorge. 2020. «Aproximación al consumo cultural de estudiantes universitarios de economía en Puebla, México». Ultima década, 28(53): 210-234. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362020000100210

Salazar, Adriana. 2016. «Estrategias de comunicación de los museos nacionales». Revista Universidad en Diálogo. 6(2): 161-174. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/udre.6-2.9 URL: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/index

Salazar, Adriana, Delgado, Antonio, y Álvaro Madrigal. 2016. Perfil del público consumidor del producto museístico de Costa Rica: Museo Nacional, Museos del Banco Central y Museo de Arte Costarricense. San José, Costa Rica: Editorial Lara Segura y Asociados.

Sanguinetti, María del Rosario, y Fabián Garré. 2001. «Estudio de público: herramienta fundamental para el desarrollo de un proyecto de marketing de museos». Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, 3(10): 1-9. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16110309

Suárez, José Luis, y José Fernando Alarcón. 2015. «Prácticas de consumo cultural en el primer año de estudios universitarios». Revista Interamericana de Educación de Adultos, 37(1): 42-62. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457544923004

Published

2023-02-10

How to Cite

Salazar Miranda, Adriana, Álvaro Madrigal Mora, and Antonio Delgado Ballestero. 2023. “Study of the Visiting Public of the Museum of Costa Rican Art, 2019”. Revista Rupturas, February, 1-22. https://doi.org/10.22458/rr.vi.4628.

Issue

Section

Artículos
Loading...