The Challenges of Quality Assurance Agencies
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5565Keywords:
Quality Assurance, higher education, post-pandemic, Ibero-America, accreditation agenciesAbstract
This article explores the challenges faced by quality assurance agencies (QAA) in Ibero-American higher education following the COVID-19 pandemic. It analyzes how these agencies have responded to significant changes in teaching modalities, the integration of new technologies, and evolving student demands. The article highlights the need for adaptability in the face of new educational models and alternative credential evaluations, proposing strategies to strengthen QAA through flexible approaches, international cooperation, and the use of technology. It emphasizes their essential role in ensuring educational quality and relevance in a dynamic context.
References
López Segrera, F. (2023). Posibles futuros de la educación superior en América Latina y el Caribe: antecedentes, situación actual, escenarios y alternativas. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(1), 29-57.
Arriaga, M. (2023). Implicaciones de la pandemia por COVID-19 en los programas de posgrado: análisis de percepciones y deserciones estudiantiles. Realidades Educativas Entrelazadas(2), 2-24.
Brunner, J. (. (2024). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2024. Santiago de Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo .
Hou, A. (2022). What Has Been the Impact of COVID-19 on Driving Digitalization, Innovation and Crisis Management of Higher Education and Quality Assurance? A Taiwan Case Study in Alignment with the INQAAHE Virtual Review. Higher Education Policy, 35(3), 568-590.
Marúm Espinosa, E., Sabzalieva, E., & Perez Centeno, C. (2023). Presentación del Dossier temático: “Los Futuros de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Educación Superior y Sociedad, 35(1), 19-28.
Motova, G. (2020). Quality assurance: the new normal and strategies. En ENQA, Advancing quality in European higher education: celebrating 20 years of ENQA. Bruselas: ENQA.
Pedró, F. (2021). ¿Quién le pone el cascabel al gato? Un análisis comparativo de las agencias de garantía de la calidad de la educación superior. Revista Española de Educación Comparada, 37, 129-152.
Pedró, F. (2022). La crisis de maduración de las agencias de garantía de calidad de la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 17-32.
UNESCO. (2022). Conferencia Mundial de Educación Superior 2022: Reinventando la Educación Superior para un Futuro Sostenible.
UNESCO- IESALC. (2021). Cerrar ahora para reabrir mejor mañana? La continuidad pedagógica en las universidades de América Latina durante la pandemia.
Uvalić-Trumbić, S., & Martin, M. (2021). A New Generation of External Quality Assurance: Dynamics of change and innovative approaches. Instituto Internacional de Planificación de la Educación, UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.