The Challenges of Quality Assurance Agencies

The Challenges of Quality Assurance Agencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5565

Keywords:

Quality Assurance, higher education, post-pandemic, Ibero-America, accreditation agencies

Abstract

This article explores the challenges faced by quality assurance agencies (QAA) in Ibero-American higher education following the COVID-19 pandemic. It analyzes how these agencies have responded to significant changes in teaching modalities, the integration of new technologies, and evolving student demands. The article highlights the need for adaptability in the face of new educational models and alternative credential evaluations, proposing strategies to strengthen QAA through flexible approaches, international cooperation, and the use of technology. It emphasizes their essential role in ensuring educational quality and relevance in a dynamic context.

Author Biographies

Iván-Enrique Ramos-Calderón, Presidente de la Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES

Ingeniero Electricista, Universidad del Valle; M.Sc. en Informática Técnica, Escuela Politécnica Federal de Lausanne; Maestría en Dirección Universitaria, Universidad de los Andes. Presidente de la Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES),  https://orcid.org/0009-0004-0598-0164.

Olga Hernández-limón, Directora Ejecutiva de de la Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES)

Licenciada en Educación y Planeación Educativa por la Universidad Autónoma de Tamaulipas, Maestra en Educación Superior, Universidad Regiomontana de Monterrey y Doctora en Desarrollo de Recursos Humanos por la Universidad de Texas en Austin. Directora Ejecutiva de la Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES), https://orcid.org/0009-0004-5207-8616.

References

López Segrera, F. (2023). Posibles futuros de la educación superior en América Latina y el Caribe: antecedentes, situación actual, escenarios y alternativas. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(1), 29-57.

Arriaga, M. (2023). Implicaciones de la pandemia por COVID-19 en los programas de posgrado: análisis de percepciones y deserciones estudiantiles. Realidades Educativas Entrelazadas(2), 2-24.

Brunner, J. (. (2024). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2024. Santiago de Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo .

Hou, A. (2022). What Has Been the Impact of COVID-19 on Driving Digitalization, Innovation and Crisis Management of Higher Education and Quality Assurance? A Taiwan Case Study in Alignment with the INQAAHE Virtual Review. Higher Education Policy, 35(3), 568-590.

Marúm Espinosa, E., Sabzalieva, E., & Perez Centeno, C. (2023). Presentación del Dossier temático: “Los Futuros de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Educación Superior y Sociedad, 35(1), 19-28.

Motova, G. (2020). Quality assurance: the new normal and strategies. En ENQA, Advancing quality in European higher education: celebrating 20 years of ENQA. Bruselas: ENQA.

Pedró, F. (2021). ¿Quién le pone el cascabel al gato? Un análisis comparativo de las agencias de garantía de la calidad de la educación superior. Revista Española de Educación Comparada, 37, 129-152.

Pedró, F. (2022). La crisis de maduración de las agencias de garantía de calidad de la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 17-32.

UNESCO. (2022). Conferencia Mundial de Educación Superior 2022: Reinventando la Educación Superior para un Futuro Sostenible.

UNESCO- IESALC. (2021). Cerrar ahora para reabrir mejor mañana? La continuidad pedagógica en las universidades de América Latina durante la pandemia.

Uvalić-Trumbić, S., & Martin, M. (2021). A New Generation of External Quality Assurance: Dynamics of change and innovative approaches. Instituto Internacional de Planificación de la Educación, UNESCO.

Published

2024-11-29

How to Cite

Ramos-Calderón, I.-E., & Hernández-limón, O. (2024). The Challenges of Quality Assurance Agencies. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(2), 111–133. https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5565

Issue

Section

IGESCA-ACAP “Procesos de gestión de calidad y excelencia académica en las Instituciones de Educación Superior: Posgrados en Centroamérica”
Loading...