Español
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5318Keywords:
Accreditation, educational quality, self-evaluation, higher educationAbstract
This study describes the strengths and weaknesses in the reaccreditation process of SINAES in the Master's program in Education Administration (MAE) belonging to the postgraduate program in Educational Sciences at the University of Costa Rica (PPCEDU). To achieve this purpose, a non-experimental qualitative case study is conducted, and techniques such as documentary review and interviews with individuals directly involved in the program's reaccreditation process are used. The main findings highlight that the program has very relevant strengths to achieve reaccreditation, such as program continuity, a solid structure, teaching quality, the resources available at the University of Costa Rica in general, and sustainability to carry out the process. However, there are aspects that hinder accreditation and depend on adequate management and organization among the program, the Postgraduate Studies System (SEP), and the base unit of the School of Educational Administration (EAE).
References
Álvarez, G., Viteri, J., Estupiñán., y Viteri, C. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), 431–439. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800
Barrantes, L. y Gamboa, B. (2024). Necesidades, Expectativas y Realidades. Un Estudio de Caso sobre Pertinencia de la Oferta Académica en la Universidad Nacional, Sede Regional Brunca. Márgenes. 5(1), 15-35. DOI: https://doi.org/10.24310/mar.5.1.2024.15781
Baños, M. y Michelena, E. (2021). El Proceso de Acreditación de Carreras. Revista Cubana de Educación Superior. 40(1), 1-30. https://www.researchgate.net/publication/364668625_Articulo_Original_El_proceso_de_acreditacion_de_carreras_The_Career_Accreditation_Process
Borja, C., Gómez, C., Saravia, R., Hernández, I., y Condori, H. (2021). La virtualidad en la formación universitaria y el proceso de enseñanza aprendizaje en carreras de ciencias de la salud. Revista Conrado, 17(S2), 16–23. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1984
Cedeño, C, Vinces J., y Jarre G. (2021). Diagnóstico de la Gestión Documental del Instituto de Posgrado de la Universidad Técnica De ManabÍ. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 5(9), 2-15. https://doi.org/10.46296/yc.v5i9.0150
Creswell, J. (2018). Qualitative Inquiry y Research Design: Choosing Among Five Approaches. Los Angeles: SAGE Publications. Tomado en: http://www.ceil-conicet.gov.ar/wp-content/uploads/2018/04/CRESWELLQualitative-Inquary-and-Research-Design-Creswell.pdf
Facultad de Educación (2022) La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. Tomado en: https://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/184559/GU%c3%8dA%20INVESTIGACI%c3%93N%20DESCRIPTIVA%202022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
González, M., Estévez, I., Souto, A., Muñoz, M. (2020) Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario. Comunicar, 62(27), 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
Guido-Guido, E. (2021). Reacreditación de carreras de la Universidad de Costa Rica: lo cumplido y lo pendiente. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(1), 201–249. https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3508
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta ed) McGrawHill.
Oramas, R., Cunill, M., Márquez, N., y Jordán, T. (2016). Experiencias en evaluación y acreditación de carreras. Educación Médica Superior, 30(1) Recuperado en 06 de mayo de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100012&lng=es&tlng=en
Pashanasi, B., Gárate, J., y Palomino, G. (2021). Desempeño laboral en instituciones de educación superior: una revisión Latinoamericana de literatura. Comuni@cción, 12(3), 163-174. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.537
Peláez, L., Trefftz, H., y Delgado, I. (2019) Acreditación Internacional de carreas de ingeniería. Educación en Ingeniería. 15(29), 28-33. DOI: http://dx.doi.org/10.26507/rei.v15n29.1044
Pongton, P. y Suntrayuth, S. (2019). Communication satisfaction, employee engagement, job satisfaction, and job performance in higher education institute. ABAC Journal, 39(3), 90-110. Tomado en: http://www.assumptionjournal.au.edu/index.php/abacjournal/article/view/4204/2488
Robles, J., Martínez, G., y Morales, M., (2023). Seguimiento a egresados para medir impacto en programas de ciencias de la salud. CS, (39), 166-187. DOI:https://doi.org/10.18046/recs.i39.5384
Salinas, G. (2023). La estrategia de marketing relacional en los procesos de admisión universitarios durante la pandemia. Question, 3(74), e788. https://doi.org/10.24215/16696581e788
Sánchez, J., Fernández, M., y Diaz, J. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400
SINAES (2012) Manual de Acreditación Oficial de Programas de Posgrado del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior de Costa Rica. Tomado en: https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/08/Manual_de_Acreditacion_Oficial_de_Programas_de_Posgrado.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. SINAES. (15 de Mayo, 2024). Preguntas frecuentes. ¿Qué se entiende exactamente por reacreditada? https://www.sinaes.ac.cr/index.php/preguntas-frecuentes
Sistema de Estudios de Posgrado (SEP). (2024) Información Maestría Profesional en Administración Educativa. Recuperado en: https://www.sep.ucr.ac.cr/ppcedu-maestrias/ppcedu-maestria-administracion-educativa
Valverde, M. (2017) La importancia de los actores involucrados en el proceso de autoevaluación para la acreditación de las carreras ante SINAES. Revista Innovación Universitaria. 1(2), 20-35. https://revistas.uia.ac.cr/index.php/innovacionu/article/view/10/12
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.