Curricular Territory: Defining Flexibility as a Transversal Principle of the Geography Curriculum at UCR

Curricular Territory: Defining Flexibility as a Transversal Principle of the Geography Curriculum at UCR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.4865

Keywords:

Curricular flexibility, Curriculum, Professional education, Higher education

Abstract

The curricular flexibility, considered as a transversal principle in the design, evaluation, and management of a curriculum, must be defined through a collective process, combining the interpretations of curriculum stakeholders (students, teachers, administrators, among others) with associated theoretical features. Therefore, a definition is presented, constructed through the development of a discussion workshop, informed by literature review, aimed at generating a standardized concept regarding the understanding, practice, and requirements for curricular flexibility. As a result, in addition to proposing a definition, the specificities of the learning environment in which the Bachillerato y Licenciatura en Geografía curriculum is developed, taught at the Escuela de Geografía at the Universidad de Costa Rica, are highlighted, enabling the operationalization of criteria and mechanisms to demonstrate flexibility.

Author Biographies

Daniela Retana-Quirós, Universidad de Costa Rica

 

Máster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria, Bachiller y Licenciada en Geografía. Investigadora en la Escuela de Geografía; docente de cursos de Geografía en las carreras Geografía y Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica en la Escuela de Geografía, Universidad de Costa Rica, Costa Rica. Correo electrónico: daniela.retanaquiros@ucr.ac.cr  https://orcid.org/0000-0002-6206-5278 

Victoria González-García, Universidad de Costa Rica

Doctora en Educación, Máster en Psicopedagogía, Licenciada en Administración Educativa y Bachiller en Educación Preescolar. Investigadora en el Instituto de Investigaciones en Educación y en la Escuela de Geografía; docente de cursos de investigación en la carrera de Archivística y asesora de procesos pedagógicos en la Escuela de Geografía, Universidad de Costa Rica, Costa Rica. Correo electrónico: Victoria.gonzalez@ucr.ac.cr  . https://orcid.org/0000-0001-7391-0142

References

Comisión de Docencia, Escuela de Geografía. (2018). Propuesta de modificación integral del currículo Bachillerato y Licenciatura en Geografía. Universidad de Costa Rica.

Díaz, M. (2002). Flexibilidad y Educación Superior en Colombia. Instituto Colombiano para el Fomento y Desarrollo de la Educación Superior - Editorial ICFES. Bogotá, Colombia.

Díaz, M. (2007). Lectura crítica de la flexibilidad. La educación superior frente al reto de la flexibilidad. Magisterio. Volumen 1. Cali, Colombia.

Escalona, L. (2007). Flexibilidad curricular: elemento clave para mejorar la educación bibliotecológica. Investigación Bibliotecológica, 22 (44). pp. 143-160.

García, A., Lagunas, M., Amaro, I., Roldán, M., Rosales, A. y Sánchez, G. (2022). La flexibilidad curricular. Conceptos generales. Universidad Abierta y a Distancia de México. Ciudad de México, México.

García, J. (2013). Cómo entender la flexibilidad curricular. Cuarzo, 19 (2), pp. 124-130.

García-Cepero, M. [Portal Educativo Red Académica]. (2020, julio 07). Flexibilización curricular: una reflexión necesaria en el 20/20 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AXoYP1KJpH4&t=6506s

González, V. (2017) El mandato pedagógico institucional: ¿cuál perfil de ser humano educar? Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), pp. 1-28. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v17n3/1409-4703-aie-17-03-00745.pdf

López, L. y Juanes, B. (2020). Flexibilidad curricular en la formación del profesional de la educación física. Universidad y Sociedad, 12 (1), 194-201.

Ortega, J. (2017). Acreditación y Flexibilidad Curricular. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo. 8 (15). Julio - diciembre 2017. pp. 29. México.

Real Academia Española, RAE. (s.f.). Flexible. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/flexible

Rodríguez, W. (2019). Curso de Posgrado: Desde Vygotski y la psicología histórico cultural a la pedagogía crítica. 28 al 31 octubre. Posgrado en Psicología, SEP - UCR.

Vicerrectoría de Docencia, VD. (1995). Políticas y Normas Curriculares para la Actualización de Planes de Estudio. Universidad de Costa Rica. San José, CR.: Oficina de Publicaciones. https://www.cea.ucr.ac.cr/images/desarrollocurricular/Politicas-normas-curriculares1.pdf

Vicerrectoría de Docencia, VD. (2020). Resolución VD-11502-2020 del 04 de setiembre de 2020. Lineamientos académicos y administrativos para la docencia con componente virtual. https://vd.ucr.ac.cr/documento/vd-11502-2020/

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Nueva edición a cargo de Alex Kozulin. Ediciones Paidós Ibérica S.A. Barcelona España.

Published

2023-11-30

How to Cite

Retana-Quirós, D., & González-García, V. (2023). Curricular Territory: Defining Flexibility as a Transversal Principle of the Geography Curriculum at UCR. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(2), 320–363. https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.4865
Loading...