Diplomacy from Internacional networking in Higher Education
Biometric analysis of the case “Interleader”
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4699Keywords:
Academic Diplomacy, Reserch Network, Educational Internalization, Proffesional Community, Science DivulgationAbstract
The analysis of international academic networks allows us to reflect on the functioning of cooperative societies of research and academic professionals. The theory of academic diplomacy and the intersection between international relations and education is responsible for this.
Through this theoretical approach and under the logic of a case study, the Network for Research and Practice in Educational Leadership is analyzed revealing the most representative milestones of its formation in the academic field, where however, newer challenges were found. Results, show how academic networks, higher education, internationalization, diplomacy are factors of a globalization of knowledge
References
Adam, T. y Lerg, C. A. (2015). Diplomacy on campus: The political dimensions of academic exchange in the north atlantic. Journal of Transatlantic Studies, 13(4), 299-310. https://link.springer.com/article/10.1080/14794012.2015.1088327
Adizes, I. (1993). Ciclos de vida de la organización: cómo y por qué crecen y mueren las organizaciones y qué hacer al respecto. Ediciones Dias Santos
Aguilar, Y. y Riveros, A. (2015). Gestión de la internacionalización de la Universidad de Costa Rica y su vínculo con Centroamérica y el Caribe. Revista Gestión de la Educación, 12(2), 99-135. http://dx.doi.org/10.15517/rge.v5i2.19968
ANUIES. (2020). Contribución de las instituciones de educación superior en México al logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. México.
Azevedo, M. L. N. (2017). Internacionalização da Educação. Entrevista concedida a João Marcos Veiga. Portal da ANPEd. http://www.anped.org.br/news/entrevista-mario-azevedo-uem-internacionalizacao-da-educacao.
Azevedo Neves, M. L. y de Oliveira Ferreira, J. (2019). Internaciolização da educação superior e avaliação da qualidade da pós- graduação: riscos e perspectivas no Brasil e no Reino Unido. ECCOS Revista Científica, 51, 51- 66.
Bayle, A. (2015). Conectando sures. La construcción de redes académicas entre América Latina y África. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 53, 153-170.
Begley, P. y Stefkovich, J. (2004). Introduction: Education, ethics, and the "cult of efficiency": Implications for values and leadership. Journal of Educational Administration 4, 2(2), 132-136. https://doi-org.10.1108/09578230410525568
Beliaeva, V. S. y Frolova, E. D. (2021). From ‘candidates’ to ‘grandmasters’: Internationalization strategies of universities. R-Economy, 7(4), 266-275. https://journals.urfu.ru/index.php/r- economy/article/view/5643
Blanco, L., Cabezas, I. L. e Iglesias, M. J. (2021). Formación del profesorado a través del programa ERASMUS+: las prácticas educativas innovadoras en los docentes de Reggio Emilia. South Florida Journal of Development, 2(2), 185-193.
Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos.En Passegui, M.C. y Abrahão, M.H. (Org.), Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto) biográfica. Tomo II (79- 109). EDIPUCRS.
Bolívar, A. y Domingo, J. (2019). La investigación auto (biográfica) y narrativa en educación. Octaedro.
Bonell, L. y Ríos, O. (2014). Participation and family education in school: Successful educational actions. Studies in the Education of Adults, 46(2), 177-191
Braslavsky, C. y Felicitas, A. (2006). La formación en competencias para la gestión y la política educativa: un desafío para la educación superior en América Latina, REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2e), 27-42.
Cadenas, L. E. (2020). El rol de las redes nacionales de investigación y educación en las ciencias sociales. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 13(1), 8-20. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.7608
Carins, D., Kraklewska, E., Cuzzocrea, V. y Allaste, A-A. (2018). Mobility, Education and Employability in the European Union. Inside Erasmus. Macmillan.
Cerecedo, M., Maldonado B. y Ortega, O. (2008). El perfil del liderazgo de los directivos de instituciones de educación media superior. [Ponencia]. XXII Congreso internacional de la academia de ciencias administrativas, Distrito Federal, México.
Coccia, M. y Wang, L. (2016). Evolution and convergence of the patterns of international scientific collaboration. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113 (18), 2057-2061. https://doi-org.10.1073/pnas.1510820113
Cuadros, A. y Uribe, J. (2010). Las redes científicas como determinante de éxito en los proyectos de investigación de la Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín. [Comunicación oral]. Primer Congreso Iberoamericano de Ingeniería de Proyecto, Antofagasta, Chile.
Díaz, M. (2018). Formación de directores escolares. Comparación de programas internacionales en el contexto de la gestión. Dirección de Publicaciones del Estado de Jalisco.
Flores, M. A. (2017). Practice, theory and research in initial teacher education: international perspectives. European Journal of Teacher Education, 40(3) 287-290.
Fresán, M. (2017). Efecto de la movilidad académica en la configuración del perfil de los altos funcionarios en México. Sociológica, 32(91).
Gacel- Ávila, J. (2014). Internacionalización del currículo. Observatorio Regional de Responsabilidad Social para América Latina y el Caribe (ORSALC).
Gacel-Ávila, J. (2018). La internacionalización de la educación terciaria en América Latina y el Caribe. En. UNESCO (Eds.), La educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva (pp. 23- 38). IESALC y UNC.
García, D., Luján, G. y Zemel, G. (2018). Calidad en instituciones de educación superior: Análisis comparativo entre modelos. Revista Venezolana de Gerencia, 1, 200-217. https://www.redalyc.org/journal/290/29062781012/html/
Gao, Y. (2015). Toward a set of internationally applicable indicators for measuring university internationalization performance. Journal of Studies in International Education, 19(2), 182-200. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.1177/1028315314559030
Hong, M. y Xiao, Y. (2022). Strategies and challenges to university internationalization in Russia: A case study of S University. Policy Futures in Education. https://doi- org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.1177/14782103221089470
Interleader (2020). Reglamento de la Red de Investigación y Práctica en Liderazgo Educativo. http:interleader.org.mx
Jiménez, V. (2015). Las redes de investigación. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 2(2). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/28
Light, D. (2005). REDAL (Redes Escolares de América Latina): Una investigación de las mejores prácticas [Comunicación Oral]. Congreso Internacional de Educación Superior, Virtual EDUCA.
Londoño, B. (2005). Importancia de las redes en la construcción de una comunidad académica jurídica y socio-jurídica real: análisis de experiencias. Universidad de Antioquia.
López, R. (2018). Internationalization in university teaching strategies: A proposal. Alteridad-Revista de Educación, 13 (2), 239-250. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S139086422018000200239&lng=es&nrm=iso&tlng=en
Marchel, M. A., Chocron, F., Raiol, W., Cunha, S. y Souza, F.J. (2021). A importância de redes de pesquisa e políticas públicas para a transformação de realidades: desafios e vivências no âmbito de um procad. Revista brasileira de Pós- graduação, 17 (37), 1- 17.
Merle, M. (1988). Sociologie des relations internationales. DaIIoz.
Mosteiro García, M. J. y Porto Castro, A. M. (2017). La investigación en educación. En Mororó Garcia, M. J. y Castro A. M. (Eds.), Notas teórico- metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias (pp. 13- 40). Editus.
Moya, F. (2010). Atlas de la ciencia. http://www.scimagojr.com/atlascolombia
Orantes, B. R. (2011). Redes académicas-científicas y cooperación internacional universitaria. Entorno, (48), 82–87. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i48.7008
Parrilla, A. (2009). ¿Y si la investigación sobre inclusión no fuera inclusiva? Reflexiones desde una investigación biográfico-narrativa. Revista de Educación, 349, 101-118.
Rodríguez, M., Vences, A. y Flores, I. (2016). La Internacionalización de la Educación Superior. Caso UANL, Opción, 32 (13), 560-582.
Rodríguez, F. (2008). La diplomacia cultural de México durante los gobiernos de Vicente Fox y Felipe Calderón. Reflexión Política, 20, 44-56.
Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2004). Fundamentos metodológicos de la investigación educativa. En Bisquerra, R. (Coord.), Metodología de la Investigación educativa (pp. 19- 49). La Muralla.
Salgueira, S. A., Martínez, M. J. I. y Cabezas, I. L. (2021). Los programas de movilidad estudiantil en la Educación Superior: el caso de una universidad española: South Florida Journal of Development, 2(2), 1474-1488.
Silvio, J. (1992). Redes académicas y gestión del conocimiento en América latina: en busca de la calidad. Revista Educación superior y sociedad, UNESCO-CRESALC, 3 (2) 7-23.
Soto, D. (2010). Redes universitarias en Colombia. Nueva concepción histórica para la universidad. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista HISTEDBR On-line, 1 (2), 246-265.
Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Docencia, 60, 5-13. https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/48902/1/trabajo-colaborativo-y-nuevos-escenarios-denise-vaillant.pdf
Valdés, M. (2019). Internacionalización del currículo universitario virtual en el contexto de la globalización. TELOS-Revista Interdisciplinaria en Ciencias Sociales, 210 (3), 754-775.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.