Industrial Engineering Profesional Profile at the International University of the Americas according to the Electrical, Mechanical and Industrial Engineers´ Association profile
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4608Keywords:
Professional Profile, students, industrial engineerAbstract
This research aims to analyze the differences and similarities between the industrial engineer professional profile from the International University of the Americas (2022) and the profile of an industrial engineer according to the Electrical, Mechanical and Industrial Engineers Association (2015). In this research, the aim was to improve the profile of the industrial engineering students at the UIA, to ensure that future engineers enter the Costa Rican employment market more quickly and efficiently. The methodological approach used was the qualitative approach, likewise the main finding of the research was the identification of the differences between both profiles which allowed it to be improved, achieving the positioning of the UIA as one of the best universities at the national level in the field of engineering.
References
Abreu, M. (2021). Perfil de egreso de los Ingenieros Industriales de la Univerisdad Católica del Cibao desde la Percepción de los Estudiantes, Egresados, Docentes y Empleadores. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/114824
CIEMI. (2015). CIEMI Colegio de Ingenieros Electricistas, Mecánicos e Industriales. https://ciemicr.org/
Coto, A. M. (2022). Comparación entre el perfil del Ingeniero Industrial de la Dirección General de Servicio Civil y la formación profesional de los egresados de las universidades privadas y públicas costarricenses del año 2019 al 2021.
Ferrado, K. C. (2014). Perfil del Ingeniero y formación complementaria en carreras de Ingeniería.https://ria.utn.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/20.500.12272/4037/Karina%20FerrandoCategoria%20BJEIN%202014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Granillo-Macías, I. J.-H. (2020). Competencias del ingeniero industrial en la Industria 4.0 . http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412020000100130&lang=es
Hernández Sampieri, F. C. (2018). Metodología de la Investigación . McGraw-Hill.
Iragui, J. C. (1996). El concepto de competencia comunicativa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/cenoz07.htm
Iraguia, J. C. (s.f.). Centro Virtual Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/cenoz03.htm
Jaramillo, C. O. (2005). Perfil docente y valoral en la Facultad de Ingeniería Ensenada de la Universidad Autónoma de Baja California. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004309
López, H. C. (2004). https://www.redalyc.org/pdf/440/44029112.pdf
Luis Javier Tirado, J. E. (2007). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas a través de un estudio de caso. Revista electrónica de investigación educativa, 17(2),89-100. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000200007&lng=es&tlng=es.
Martha Cecilia Gutiérrez, O. C. (s.f.). El socioconstructivismo en la enseñanza y el aprendizaje escolar. https://www.researchgate.net/publication/319018818_EL_SOCIOCONSTRUCTIVISMO_EN_LA_ENSENANZA_Y_EL_APRENDIZAJE_ESCOLAR
Nubia, G. O. (2014). Competencias específicas solicitadas al recién egresado de ingeniería industrial por el sector servicios en Bogotá. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91131484009
Pastor-Castillo, A. (2016). Perfil del Ingeniero Industrial Actual en el Perú a partir del modelo Tuning Latinoamérica. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/2878
Torres, E. A. (2015). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000200007&lng=es&tlng=es.
Vickery, E. (1969). Analysis of information. Enciclopedia of Library and Information Science. N.York, Marcel Dekker, v.1,1969, p.335
Zamora, J. (2017). Tipificación de la situación actual, ventajas y retos del ingeniero industrial de la Universidad de Costa Rica en el mercado laboral costarricense. Obtenido de Tipificación de la situación actual, ventajas y retos del ingeniero industrial de la Universidad de Costa Rica en el mercado laboral costarricense (scielo.sa.cr) vol.96, n.1, p.41-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.