Industrial Engineering Profesional Profile at the International University of the Americas according to the Electrical, Mechanical and Industrial Engineers´ Association profile

Industrial Engineering Profesional Profile at the International University of the Americas according to the Electrical, Mechanical and Industrial Engineers´ Association profile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4608

Keywords:

Professional Profile, students, industrial engineer

Abstract

This research aims to analyze the differences and similarities between the industrial engineer professional profile from the International University of the Americas (2022) and the profile of an industrial engineer according to the Electrical, Mechanical and Industrial Engineers Association (2015). In this research, the aim was to improve the profile of the industrial engineering students at the UIA, to ensure that future engineers enter the Costa Rican employment market more quickly and efficiently. The methodological approach used was the qualitative approach, likewise the main finding of the research was the identification of the differences between both profiles which allowed it to be improved, achieving the positioning of the UIA as one of the best universities at the national level in the field of engineering.

Author Biography

Jesarela Martínez - Azofeifa, Departamento de Investigación e Innovación Universidad Internacional de las Américas

Es una ingeniera industrial formada en la Universidad Internacional de las Américas. Se desempeña como coordinadora de Investigación de la carrera de Ingeniería Industrial y como docente. https://orcid.org/0000-0003-0799-5373

References

Abreu, M. (2021). Perfil de egreso de los Ingenieros Industriales de la Univerisdad Católica del Cibao desde la Percepción de los Estudiantes, Egresados, Docentes y Empleadores. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/114824

CIEMI. (2015). CIEMI Colegio de Ingenieros Electricistas, Mecánicos e Industriales. https://ciemicr.org/

Coto, A. M. (2022). Comparación entre el perfil del Ingeniero Industrial de la Dirección General de Servicio Civil y la formación profesional de los egresados de las universidades privadas y públicas costarricenses del año 2019 al 2021.

Ferrado, K. C. (2014). Perfil del Ingeniero y formación complementaria en carreras de Ingeniería.https://ria.utn.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/20.500.12272/4037/Karina%20FerrandoCategoria%20BJEIN%202014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Granillo-Macías, I. J.-H. (2020). Competencias del ingeniero industrial en la Industria 4.0 . http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412020000100130&lang=es

Hernández Sampieri, F. C. (2018). Metodología de la Investigación . McGraw-Hill.

Iragui, J. C. (1996). El concepto de competencia comunicativa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/cenoz07.htm

Iraguia, J. C. (s.f.). Centro Virtual Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/cenoz03.htm

Jaramillo, C. O. (2005). Perfil docente y valoral en la Facultad de Ingeniería Ensenada de la Universidad Autónoma de Baja California. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004309

López, H. C. (2004). https://www.redalyc.org/pdf/440/44029112.pdf

Luis Javier Tirado, J. E. (2007). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas a través de un estudio de caso. Revista electrónica de investigación educativa, 17(2),89-100. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000200007&lng=es&tlng=es.

Martha Cecilia Gutiérrez, O. C. (s.f.). El socioconstructivismo en la enseñanza y el aprendizaje escolar. https://www.researchgate.net/publication/319018818_EL_SOCIOCONSTRUCTIVISMO_EN_LA_ENSENANZA_Y_EL_APRENDIZAJE_ESCOLAR

Nubia, G. O. (2014). Competencias específicas solicitadas al recién egresado de ingeniería industrial por el sector servicios en Bogotá. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91131484009

Pastor-Castillo, A. (2016). Perfil del Ingeniero Industrial Actual en el Perú a partir del modelo Tuning Latinoamérica. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/2878

Torres, E. A. (2015). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000200007&lng=es&tlng=es.

Vickery, E. (1969). Analysis of information. Enciclopedia of Library and Information Science. N.York, Marcel Dekker, v.1,1969, p.335

Zamora, J. (2017). Tipificación de la situación actual, ventajas y retos del ingeniero industrial de la Universidad de Costa Rica en el mercado laboral costarricense. Obtenido de Tipificación de la situación actual, ventajas y retos del ingeniero industrial de la Universidad de Costa Rica en el mercado laboral costarricense (scielo.sa.cr) vol.96, n.1, p.41-56.

Published

2023-05-30

How to Cite

Martínez - Azofeifa, J. (2023). Industrial Engineering Profesional Profile at the International University of the Americas according to the Electrical, Mechanical and Industrial Engineers´ Association profile. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(1), 249–263. https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4608
Loading...