Proposal for dealing with suspected plagiarism in academic production
Keywords:
Plagiarism, Teaching materials, Teaching materials production, Automatic text analysis, RoyaltiesAbstract
Although there are general regulations about plagiarism in academic production and a computer application is used for its detection, there is no consistency in PROMADE regarding decision-making when plagiarism is suspected in teaching material. A qualitative and exploratory research was carried out and a procedure was obtained to make collegial decisions in situations of suspected plagiarism and which consists of four steps: identify the type of materials produced and the percentage of acceptable matches for each one; select the technological tool; parse matches and; finally, apply the Diagram of analysis and decision making on plagiarism. These steps can be adapted to other academic purposes in which teaching material will be produced.
References
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1982). Ley sobre Derechos de Autor y Derechos Conexos (versión 5). Diario oficial La Gaceta, 212. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=3396
Dalla, R. M. C. (2016). Academic plagiarism: liability of scientific associations. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 39(3), 187-200. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1809-58442016311
Forero, F. (2019). 100 preguntas sobre derecho de autor. Bogotá: CERLALC.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6.a ed.). Editorial McGraw-Hill.
Ochoa, L. y Cueva, A. (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27(2), 95-113.
Ochoa, L. y Cueva, A. (2017). Representaciones sociales de docentes universitarios sobre el plagio. Acción Pedagógica, 26(1), 48-59.
Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (1980). OMPI Glosario de derechos de autor y derechos conexos. Recuperado de https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=3637&plang=ES
Salas, I. y Valerio, C. (2016). El plagio en las producciones académicas. Recuperado de https://pal.uned.ac.cr/multimedias/oa_plagio/index.html
Solano, W. y Campos, J. (2012). La deshonestidad académica en la UNED: Estrategias de detección, abordaje y prevención: Un acercamiento a la construcción del discurso. UNED.
Sureda, J., Comas, R. y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220.
Toller, F. M. (2011). Propiedad intelectual y plagio en trabajos académicos y profesionales. Revista La Propiedad Inmaterial, 15, 85-97.
Turnitin (s. f). Comprobación de similitud. Recuperado de https://help.turnitin.com/es/feedback-studio/instructor/comprobacion-de-similitud.htm
Universidad Estatal a Distancia. (2012a). Estatuto de personal. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/Normativa/Estatuto%20de%20personal.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2012b). Reglamento general estudiantil. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/estudiantil/general_estudiantil.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2020). Misión. Programa de Producción de Material Didáctico Escrito (PROMADE). Recuperado de https://www.uned.ac.cr/dpmd/promade/quienes-somos/mision-y-vision
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.