The course virtualization experience at the University of Costa Rica

The course virtualization experience at the University of Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4485

Keywords:

Virtualization, digital competence, teaching performance, digital learning ecosystems, teaching creativity

Abstract

The University of Costa Rica has faced the challenge in the last two years of using virtual mechanisms for the development of its courses. The objective of this article is to analyze the experience that the student population lived from the virtualization of courses and the use of technological means given the suspension of face-to-face classes that occurred due to the COVID-19 pandemic during cycles I and II of the year 2020. Likewise, it aims to assess the qualification offered by the student body to the teaching performance in the synchronous and asynchronous remote classes. The results reveal that the experience of virtualization of courses and the teaching performance in this modality was perceived positively by the student population.

References

Ahmetova, S. D., Nevskaya, L. V., & Esaulova, I. A. (2021). Development of Universal Skills at the Russian Universities: Challenges and Experience. SHS Web of Conferences, 97, 01014, 1-7. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219701014

Badilla, E., Chacón, S., & Francis, S. (2012). Una Universidad que aprende: formación y evaluación docente en red. Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-27. https://doi.org/10.15517/AIE.V12I1.10257

Centro de Evaluación Académica. (2017). Diagnóstico de la evaluación del desempeño docente en la Universidad de Costa Rica. Recuperado de: http://vd.ucr.ac.cr/documento/diagnostico-evaluacion-docente/

Fernández Souto, A., & Balonas, S. (2021). La creatividad en la enseñanza como factor de aproximación de la universidad a los desafíos sociales. Revista ICONO 14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 19(2), 11-35. https://doi.org/10.7195/ri14.v19i2.1754

Fundación Carolina. (2021). La educación superior en Iberoamérica en tiempos de pandemia, impacto y respuestas docentes. Recuperado de: https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2021/06/LibroLaeducacionSuperiorEnIberoamerica.pdf

González, J., Serrat, E., Estebanell, M., Rostan, C., & Esteban, M. (2018). Sobre el concepto de alfabetización transmedia en el ámbito educativo. Una revisión de la literatura. Comunicación Y Sociedad, 0(33), 15–40. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7029

Ibáñez, F. (2020). Educación en línea, virtual, a distancia y remota de emergencia, ¿cuáles son sus características y diferencias?. Instituto para el Futuro de la Educación del Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota

Islas, C. & Carranza, M. (2017). Ecosistemas digitales y su manifestación en el aprendizaje: Análisis de la literatura. Revista de Educación a Distancia (RED), 55. https://doi.org/10.6018/red/55/9

Kikut, L. (2020a). Análisis de resultados de la evaluación de la virtualización de cursos en la UCR ante la pandemia por COVID-19: Perspectiva estudiantil. https://www.cea.ucr.ac.cr/images/stea/Eval_Doc/AnalisisVirtualizacionI-2020.pdf

Kikut, L. (2020b). Actualización de resultados de la evaluación de la virtualización de cursos en la UCR ante la pandemia por COVID-19: Perspectiva estudiantil II-2020.

https://www.kerwa.ucr.ac.cr/bitstream/handle/10669/83007/An%C3%A1lisis%20Virtualizaci%C3%B3n%20II-2020%20(3%20de%20marzo%202021).pdf?sequence=1&isAllowed=y

Méndez, A. (31 de marzo de 2020). Mediación Virtual suma nuevos recursos frente a creciente virtualización de cursos. Noticias UCR. Recuperado de: https://www.ucr.ac.cr/noticias/2020/03/31/mediacion-virtual-suma-nuevos-recursos-frente-a-creciente-virtualizacion-de-cursos.html

Ochoa, F., Panduro, J., Alanya, J. & Quispe, L. (2021). Quality education: Perspective of the South American countries about Educational Quality. Journal of Business and entrepreneurial. https://doi.org/10.37956/jbes.v0i0.221

Oliveros, R. E. (2020). Iuri Lotman: Interacciones entre semiótica y educación. Cultura Educación y Sociedad, 11 (1), 139-150. doi: 10.17981/cultedusoc.11.1.2020.10

Regueyra, M., Valverde, M., & Delgado, A. (2021). Consecuencias de la Pandemia COVID-19 en la permanencia de la población estudiantil universitaria. Actualidades Investigativas En Educación, 21(3), 1–31. https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.46423

Salas, O. (8 de mayo de 2020). La UCR distribuye las primeras tabletas entre estudiantes de todo el país. Noticias UCR: https://www.ucr.ac.cr/noticias/2020/05/08/la-ucr-distribuye-las-primeras-tabletas-entre-estudiantes-de-todo-el-pais.html

Salcedo, D., Pazmiño, E., Anibal, D. R., E. & Salcedo, P. (2021). Multimedia e hipermedia aplicada en la educación. RECIAMUC, 5(2), 70–78. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/647

Universidad de Costa Rica. (2021). METICS: 15 años de impulsar la innovación con tecnologías en la docencia. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2021/10/28/metics-15-anos-de-impulsar-la-innovacion-con-tecnologias-en-la-docencia.html

Universidad de Guanajuato. (2017). El fenómeno de la multimodalidad educativa. https://nodo.ugto.mx/wp-content/uploads/2020/01/El-fenomeno-de-la-multimodalidad-Educativa-en-la-Universidad-de-Guanajuato.pdf

Published

2022-11-30

How to Cite

Zamora-Serrano, E., & Kikut-Valverde, L. (2022). The course virtualization experience at the University of Costa Rica . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 38–65. https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4485

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...