Teaching practices, initial teacher education and remote teaching during the COVID-19 emergency

Teaching practices, initial teacher education and remote teaching during the COVID-19 emergency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4483

Keywords:

Teaching practices, initial teacher education, teaching skills, virtual education, distance education

Abstract

The arrival of COVID-19 during 2020, led to a series of measures, specially the suspension of face-to-face activities (social, work, educational, among others) to be carried out remotely. Given this, Colypro was interested in diagnosing the teaching situation during the execution of these measures through a national consultation from digital forms. The participating teachers described a series of particular characteristics in which it is concluded that there was not adequate preparation in their professional training for developing teaching practices in non-contact modalities. Therefore, it is necessary to review the initial teacher education processes, as well as to strengthen the continuous training processes by the various institutions involved.

References

Baltodano, M., Campos, J., Vargas, C., Ramírez, R., Trejos, I., Brenes, R., Quesada, J., y Ruiz, W. (2021). Implicaciones de las tecnologías digitales en los procesos de aprendizaje de instituciones edu¬cativas públicas costarricenses durante la emergencia nacional por COVID-19. San José: MEP, COLYPRO y UNED. http://www.colypro.com/ee_uploads/general/Investigacion_Tecnologias_Digitales_COVID-19.pdf

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson Educación, Tercera Edición. Colombia.

Brenes, M., Villalobos, M., Escalona, M. & Zúñiga, M. (2016). Niveles de apropiación de las tecnologías móviles en centros educativos. Aportes a los procesos de enseñanza-aprendizaje y de gestión escolar. Sexto Informe del Estado de la Educación. San José: Consejo Nacional de Rectores (CONARE). http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/699

Chanto, C. y Mora, M. (2021). Implicaciones para la población estudiantil de la Universidad Nacional de Costa Rica ante la pandemia del COVID-19. Revista Nuevo Humanismo, 9(2), 19-38. http://dx.doi.org/10.15359/rnh.9-2.1

Guevara, M. (2020). Educación durante la pandemia: La tecnología y su rol en el aprendizaje fuera del aula. Revista Académica Arjé, 3(2), 19-23. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/294

Juca, F. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1). 106-111. Cuba: Universidad de Cienfuegos. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus15116.pdf

Román, I. & Lentini, V. (21 de julio, 2020). Brecha digital y desigualdades territoriales afectan acceso a la educación. Programa Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/brecha-digital-y-desigualdades-territoriales-afectan-acceso-a-la-educacion/

Martínez, C. (2008). La educación a distancia: Sus características y necesidad en la educación actual. Educación, 17(21). Pontificia Universidad Católica del Perú. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5057022

Martínez, J. & Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. Colombia: Universidad Simón Bolívar. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/4114

Montes, A. & Villalobos, V. (2020). Estrategias didácticas empleadas desde la presencialidad remota en la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional en tiempos de pandemia. Innovaciones Educativas, vol. 22, núm. especial, 243-262. Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia (UNED). https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3251

Roldán, J. & Atehortúa, R. (2017). La Educación Virtual, un campo para el análisis: Ventajas y desventajas. Colombia: Universidad de Antioquia. https://docplayer.es/58112647-Laeducacion-virtual-un-campo-para-el-analisis-ventajas-y-desventajas-la-educacion-virtual-un-campo-para-el-analisis-ventajas-y-desventajas.html

Zúñiga, M., Núñez, O., Brenes, M. & Chacón, D. (2013). La ruta hacia la apropiación de las TIC en los educadores costarricenses. Cuarto Informe del Estado de la Educación. Consejo Nacional de Rectores (CONARE). http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/852

Published

2022-11-30

How to Cite

Vargas-Loáiciga, C. (2022). Teaching practices, initial teacher education and remote teaching during the COVID-19 emergency . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 1–18. https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4483

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...