Study of the extension of permanence in the Pharmacy career at the University of Costa Rica and proposals for its approach

Study of the extension of permanence in the Pharmacy career at the University of Costa Rica and proposals for its approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4095

Keywords:

academic performance, simulation of study plans, university permanence, college dropout

Abstract

Introduction: the extension of the student stays in Pharmacy led the career to investigate the impact that the curriculum and some key courses have on this increase. Aim: to analyze the behavior in the approval of selected courses of the Pharmacy career of the UCR and its impact on the permanence and graduation of the students. Methods: in the first stage, a quantitative study was carried out with a descriptive and longitudinal, exploratory approach, which retrospectively analyzes information on the approval / failure of 46 selected courses from the two current study plans of the Pharmacy career, for the cohorts’ students from 2002 to 2018. In the second stage, the study plans were diagrammed in flows that related the approval requirements of the courses, their location in each study plan and the percentage of students who approved the course in the first enrollment, to obtain a suitable model to carry out the simulation. In the final stage, a model of the study plans was simulated, which made it possible to obtain the number of cycles required to complete the course of the plan. Results: the layout revealed that the courses with the lowest approval are in the first six cycles of the degree. An improvement of 21.8% and 16.4% is observed in the average of cycles required to reach the sixth level and the Bachelor of Pharmacy, respectively, when comparing Plan 2 implemented in 2016, compared to Plan 1. It was achieved Identify, through the simulation of the new study plan, that there are four courses that limit the progress of the student body to a greater extent (bottlenecks), since they present high percentages of failure and share a sequential flow in the plan. Conclusions: the simulation of the study plan allows projecting the results of the proposals that arise in the career before its implementation and guiding decisions towards better results. It is evident that the quantitative skills in the student body are fundamental to advance according to the study plan of the career in Pharmacy.

Author Biographies

Freddy Arias-Mora, Universidad de Costa Rica

Facultad de Farmacia, Universidad de Costa Rica. Correo electrónico: freddyariasmora@gmail.com

 https://orcid.org/0000-0003-2083-0004

Alex Núñez-Mena, Universidad de Costa Rica

Facultad de Farmacia, Universidad de Costa Rica. Correo electrónico: alex.nunezmena@ucr.ac.cr

  https://orcid.org/0000-0003-1606-9187

María Gabriela Regueyra-Edelman, Universidad de Costa Rica

 Instituto de Investigación en Educación. Correo electrónico: gabriela.regueyra@ucr.ac.cr

 https://orcid.org/0000-0001-5544-1311

References

Amory, C. (1923). The evolution and significance of the Modern Public Health Campaign. Yale University Press.
Leal, L., Regueyra, M., Valverde, M. (2018). Propuesta análisis de los cursos en la carrera de Farmacia. Documento interno sin publicar del proyecto de investigación #724-B8-716. La permanencia de la población estudiantil de la Universidad de Costa Rica. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad de Costa Rica.
Núñez, A., Arias, F. (2019). Informe de seguimiento a la permanencia de estudiantes de la carrera de Licenciatura en Farmacia, cohortes 2002-2018. Informe sin publicar del proyecto de investigación #724-B8-716. La permanencia de la población estudiantil de la Universidad de Costa Rica. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad de Costa Rica.
Pereira, Z. (2017). Algunos factores que inciden en el desempeño estudiantil (logro) del sexto nivel de la carrera de Licenciatura en Farmacia de la Universidad de Costa Rica, en los períodos del 2002 al 2013. Informe sin publicar del proyecto de investigación #724-B8-006. Seguimiento a la permanencia de la población estudiantil de la Universidad de Costa Rica. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad de Costa Rica.
Pereira, Z. (2016). Caracterización de la población estudiantil. Informe sin publicar del Proyecto de investigación #724-B2-006. Seguimiento a la permanencia de la población estudiantil de la Universidad de Costa Rica. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad de Costa Rica.
Poveda, R., Manning, G. (2021). Las Repercusiones de la Huelga del 2018 y la Covid-19 en la Aplicación de los Programas de Estudio de Matemática. Octavo Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: CONARE-PEN. https://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/8175/Poveda_R_Repercusiones_huelga_2018_covid_19_Programas_Estudio_Matematicas_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación. San José, Costa Rica: CONARE-PEN. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8152
Rojas-Torres, L. (2013). Predicción de la Dificultad de la prueba de Habilidades Cuantitativas de la Universidad de Costa Rica. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 13 (1), pp.1-14. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/view/1627
Rojas-Torres, L. (2014). Predicción de la reprobación de cursos de matemática básicos en las carreras de Física, Meteorología, Matemática, Ciencias Actuariales y Farmacia. Revista Electrónica Educare, 18 (3), pp.3-15. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.1
Silva-Laya, M. (2012). Equidad en la educación superior en México: la necesidad de un nuevo concepto y nuevas políticas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20 (4), pp.1-28. http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/965
Solórzano, M., Regueyra, M., Esquivel, C., Arias, F . (2020). Permanencia de la población estudiantil a partir de un estudio longitudinal de cohortes en cuatro carreras. Educación Superior y Sociedad, 32 (2), pp.100-133. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/252/225
Universidad de Costa Rica. (2014). Fundamentación del Plan de Estudios de la carrera de Licenciatura en Farmacia Universidad de Costa Rica. Facultad de Farmacia.
Valverde, M., Delgado, A., Arias, S., Regueyra, M. (2018). Indicadores y construcción de cohortes para la Licenciatura en Farmacia. Documento interno sin publicar del proyecto de investigación #724-B8-716. La permanencia de la población estudiantil de la Universidad de Costa Rica. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad de Costa Rica.

Published

2022-11-30

How to Cite

Arias-Mora, F., Núñez-Mena, A., & Regueyra-Edelman, M. G. (2022). Study of the extension of permanence in the Pharmacy career at the University of Costa Rica and proposals for its approach. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 25–42. https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4095

Issue

Section

Artículos
Loading...