Design of a Quality Management System for a State Vocational Higher Education Institution from Chile. Description of a Pilot Experience
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4087Keywords:
Educational Quality, Quality Management, Continuous Improvement, State Vocational Higher Education Institutions, ISO 9001:2015Abstract
This article describes a pilot experience in the building of a quality management system based on ISO 9001:2015 to be implemented in a vocational higher education institution from southern Chile. The work took a qualitative perspective, which considered document analysis, interviews and focus group with members of the educational community. Major adjustments were made on the institution's management model, including the restructuration of organizational processes and the creation of documents that are needed to the execution of these ones. Besides that, the participative building and implementation of the system allowed that the organizational objectives stayed clearer for its members. The adoption this kind of management system, thus, represents a great help for educational institutions that have been recently created.
References
Amaral, A. (2014). Where are quality frontiers moving to? En Rosa, M. & Amaral, A. (Eds.), Quality assurance in higher education. Contemporary debates (pp. 13-31). Nueva York: Palgrave Macmillan.
Arribas-Díaz, J. (2015). Análisis y valoración de la aplicación de los Sistemas de Gestión de la Calidad según la norma ISO9001 y su incidencia sobre las dimensiones organizativas y los resultados de los centros educativos (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia, España.
Barrios, K., Contreras, J. & Olivero, E. (2019). La gestión por procesos de las Pymes de Barranquilla: Factor diferenciador de la competitividad organizacional. Información Tecnológica, 30(2), pp. 103-114.
Bravo, J. (2015). Gestión de procesos. Santiago, Chile: Evolución.
Brookes, M. & Becket, N. (2007). Quality management in higher education: a review of international issues and practice. International Journal of Quality Standards, 1(1), pp. 85-121.
Cadena, J. (2016). Guía para el diseño y documentación de procesos. Yura: Relaciones Internacionales, 1(6), pp. 1-22.
CEPAL (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe. Santiago: CEPAL. Recuperado el 12-05-2020 de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40920/1/S1601350_es.pdf
Ciravegna, L. (2015). Relationship beetween ISO 9001 certification maturity and EFQM Business Excellence Model results. Quality, Innovation, Prosperity, 19(1), pp. 85-102.
Fiszbein, A., Oviedo, M. & Stanton, S. (2018). Educación técnica y formación profesional en América Latina y el Caribe: desafíos y oportunidades. Caracas: CAF.
Fontalvo, T., Delahoz-Domínguez & Morelos, J. (2021). Diseño de un sistema integrado de gestión de la calidad para programas académicos de educación superior en Colombia. Formación Universitaria, 14(1), pp. 45-52.
Fontalvo, T. & De La Hoz, E. (2018). Diseño e implementación de un Sistema de Gestión de la Calidad ISO 9001:2015 en una universidad colombiana. Formación Universitaria, 11(1), pp. 35-44.
Gimer, T., Fernández, E. & Hernández, L. (2010). Propuesta de modelo para mejorar la gestión de procesos educativos universitarios. Ingeniería Industrial, 31(2), pp. 1-6.
Heras-Saizarbitoria, I., Casadesús, M. & Marimón, F. (2011). The impact of ISO 9001 standard and the EFQM model: the view of the assessors. Total Quality Management & Business Excellence, 22(2), pp. 197-218.
Hernández, G., Arcos, J. & Sevilla, J. (2013). Gestión de la Calidad bajo la norma ISO 9001en instituciones públicas de educación superior de México. Calidad en la Educación, 39, pp. 81-115.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6. ª ed.). México “D. F.”: McGraw Hill.
ISO (2015). International Organization for Standardization. Norma Internacional. Sistemas de Gestion de la calidad-requisitos. Número de referencia ISO 9000:2015. Suiza: Secretaría Central de ISO. Recuperado el 10-01-2020 de https://www.iso.org/obp/ui/#iso: std: iso:9001:ed-5:v1:es
Kasperavičiūtė-Černiauskienė R. & Serafinas D. (2018). The adoption of ISO 9001 standard within higher education institutions in Lithuania: Innovation diffusion approach. Total Quality Management and Business Excellence, 29(1-2), pp. 74-93.
Krieger, M. (2014). El proceso de investigación-acción en el desarrollo del planeamiento estratégico participativo de organizaciones públicas, su aplicación al PEIP-juntos 2020, de la FCE-UNER. Revista Digital Ciencias Administrativas, 2(4), 03-11.
Ley N.º 20.910, del 29 de marzo de 2016, crea quince centros de formación técnica estatales. Diario Oficial de la República de Chile. Recuperado el 15-07-2019 de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1088775
Leyva, P., Durán, M., Peralta, M. & Vázquez, A. (2017). Metodología para implementar un SGC ISO 9001:2015 en uns institución de educación superior. Academia Journals, 9(6), pp. 3467-3471.
Martínez, J. & Moreno, I. (2020). Aporte de la Integración del Sistemas de Gestión al mejoramiento de la calidad educativa de los colegios Maristas de Colombia. Signos. Investigación en Sistemas de Gestión, 12(1), pp. 137-150.
Marr, B. (2017). The intelligent company. Five steps to success with evidence-based management. West Sussex: Wiley.
Medina-Cárdenas, Y., Rico-Bautista, D. & Arévalo-Ascanio J. (2019). Impacto de la implementación de ISO 9001 en la universidad: percepción auditor y líder. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 19, pp. 28-41.
Murillo, J. & Román, M. (2019). Retos en la evaluación de la calidad de la educación en América Latina. Revista Paraguaya de Educación, 8(1), pp. 13-33.
OCDE (2010), Learning for Jobs, OECD Reviews of Vocational Education and Training. París: OCDE.
OCDE (2018). Educación en Chile. Revisión de Políticas Nacionales de Educación. México “D. F.”: OCDE. Recuperado el 22-08-2021 de https://doi.org/10.1787/9789264288720-es
Poels, G., García, F., Ruiz, F. & Piattini, M. (2019). Architecting business process maps. Computer Science and Information Systems, 17(1), pp. 117-139.
Pratasavitskaya, H. & Stensaker, B. (2010). Quality management in higher education: towards a better understanding of and emerging field. Quality in Higher Education, 16(1), pp. 37-50.
Quintana, Y. (2018). Calidad educativa y gestion escolar: una relación dinámica. Educación y Educadores, 21(2), pp. 259-281.
Rodríguez, R., & Pérez D. (2018). Perfeccionamiento de la gestión por procesos en una Universidad. Visión de Futuro, 22(2), pp. 192-213.
Romero-Fernández, A., Flores-Torres, D., Flores-Córdova, E. & Luzuriaga-Zurita, M. (2020). Gestión de la calidad en instituciones de educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VII(Edición Especial), 2-15.
Srikanthan, G. & Dalrymple, J. (2003). Developing alternative perspectives for quality in higher education. The International Journal of Educational Management, 17(3), pp. 126-136.
Subsecretaría de Educación Superior. (2021). Bases de datos de matriculados en educación superior. Recuperado el 22-08-2021 de https://www.mifuturo.cl/bases-de-datos-de-matriculados/
UNESCO Institute for Statistics (2021). Enrolment by level of education. Recuperado el 21-08-2021 de http://data.uis.unesco.org/
Vaxevanidis, N.; Krivokapic, Z.; Stefanatos, S.; Dasic, P. & Petropoulos, G. (2006). An overview and a comparison of ISO 9000:2000 quality system standards with related automotive ones (QS9000, ISO/TS 16949) and TQM models (MBNQA and EFQM). Annals of the Faculty of Engineering Hunedoara, 4(2), pp. 155-166.
Vykydal, D., Folta, M. & Nenadál, J. (2020). A study of quality assessment in higher education within the context of sustainable development: A case study from Czech Republic. Sustainability, 12(11), pp. 1-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.