Proposal for a Model of Teaching Digital Competencies for Distance, Open and Online Education of the UNED, Costa Rica

Proposal for a Model of Teaching Digital Competencies for Distance, Open and Online Education of the UNED, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.3886

Keywords:

Educational model, Teacher, Educational technology, Digital competences, education

Abstract

Based on a qualitative research with a descriptive scope, a documentary analysis was conducted on the topic of digital competencies. The results were organized in a matrix and then systematized to continue with the study and its application in the teaching work context through the selection of seven models that have a wide trajectory in the pedagogical field. Once the key concepts were defined and the relevant theoretical connections about distance, open and online education were established, a model of digital teaching competencies was elaborated for this educational modality. This seeks to strengthen the figure of the teacher, whose work cannot be paralyzed and much less displaced by the lack of knowledge in a specific educational modality or the implementation of the various technological tools available today, as happened with COVID-19.

Author Biographies

Karla-Yanitzia Artavia-Díaz, Universidad Estatal a Distancia

Investigadora, Programa de Investigación en Fundamentos de Educación a Distancia (PROIFED) de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. https://orcid.org/0000-0003-1337-3466

Alejandra Castro-Granados, Universidad Estatal a Distancia

Tecnóloga educativa, Programa de Aprendizaje en Línea (PAL) de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. https://orcid.org/0000-0003-2110-934X

References

Acevedo, J., García, A., Aragón, M. & Oliva, J. (2017). Modelos científicos: significado y papel en la práctica científica. Revista Científica, 30(3), 155-166. https://doi.org/10.14483/23448350.12288

Artavia, K. & Castro, A. (2020). Competencias digitales docentes: un acercamiento inicial. Revista electrónica Calidad en la Educación Superior, 11(1), 47-80.

Correa, J., Fernández, L., Gutiérrez-Cabello, A., Losada, D. & Ochoa-Aizpurua, B. (2015). Formación del Profesorado, Tecnología Educativa e Identidad Docente Digital. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 45-56. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.45

Enlaces. (2011). Competencias y Estándares TIC para la Profesión Docente. http:// www.enlaces.cl/marco-de-competencias-tecnologicas-para-el-sistema-escolar/

Fernández, K. & Vallejo, A. (2014). La educación en línea: una perspectiva basada en la experiencia de los países. Revista de Educación y Desarrollo, (29). https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/29/029_Fernandez.pdf

García, L. (1999). Historia de la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 2(1), 8–27. https://doi.org/10.5944/ried.2.1.2084

Grof, L., de Lurdes, M., Leal, M., Freitas, M. & Fernandes, T. (2008). La teoría de la distancia transaccional - Michael Moore. Universidad Abierta, Portugal

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Holmberg, B. (2005). The evolution, principles and practices of distance education. (vol.11). Editorial BIS-Verlag der. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=1e494afabaf38b9f4ab47639a84b8806ea7c6871

ISTE. (2017). Estándares ISTE en TIC para docentes. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/estandares-iste-docentes-2017

ISTE. (2020). Estándares iste para docentes. https://www.iste.org/es/standards/for-educators

Maldonado, C. (2017). Tipología de modelos científicos de explicación. Ciencia y complejidad, Revista Sociología y Tecnociencia, 7(2), 58-72. https://doi.org/10.24197/st.2.2017.58-72

Moore, M. G. (1989). Three types of interaction. American Journal of Distance Education, 3(2), 1-7. https://www.researchgate.net/publication/237404371_Three_Types_of_Interaction

López, H. (2001). Investigación cualitativa y participativa. Un enfoque histórico hermenéutico y crítico-social en psicología y educación ambiental. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana, Escuela de Ciencias Sociales.

Prendes, M., Gutiérrez, I. & Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista de Educación a Distancia, 7(56), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7

Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Informe Estado de la Educación. https://estadonacion.or.cr/informe/?id=cdca9a86-49a1-491c-bd98-6ed9e62fa355

Real Academia Española. (s.f.). Estándar. En Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.4 en línea]. https://dle.rae.es/est%C3%A1ndar

Raigada, J. L. P. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. https://www.researchgate.net/publication/267797356_Epistemologia_metodologia_y_tecnicas_del_analisis_de_contenido

Schwartzman, G., Tarasow, F., & Trech, M. (2012). Abstract de la ponencia. En TIES 2012 III Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y en la Sociedad: Una visión crítica. Barcelona, febrero de 2012. http://www.pent.org.ar/publicaciones/educacion-linea-traves-diversos-dispositivos-tecno-pedagogicos

TICES. (2015). Historia. http://tices.conare.ac.cr/historia.html

UNESCO. (s.f.). Aprendizaje digital y transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Valverde, J. (2010). El movimiento de "educación abierta" y la "universidad expandida". Revista Tendencias Pedagógicas, (16), 157-180. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3341542

Zavala, D., Muñoz, K. & Lozano, E. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Revista Publicando, 3(9), 330-340. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833540

Zangara, M. A. (2018). Interacción e interactividad en el trabajo colaborativo mediado por tecnología informática [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. SEDICI.

Published

2023-11-30

How to Cite

Artavia-Díaz, K.-Y., & Castro-Granados, A. (2023). Proposal for a Model of Teaching Digital Competencies for Distance, Open and Online Education of the UNED, Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(2), 1–42. https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.3886
Loading...