The advocacy coalitions for the analysis of the accreditation engineering programs in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i1.3830Keywords:
accreditation, higher education, advocacy coalitions frameworkAbstract
The purpose of this article is to examine the relationships between CFIA-AAPIA and SINAES regarding the quality accreditation of engineering programs in Costa Rica. The study was carried out with the elements present in the framework of promoter coalitions developed by Jenkins and Sabatier (1988) for the analysis of public policies, to determine how the beliefs of the different actors and the coalitions that are formed can affect the content or change of this policy. The main result was how the resources and beliefs of the coalitions that are configured in the implementation of the quality policy in higher education can influence change and can be a limiting factor in its results.
References
Agencia de Acreditación para carreras de Ingeniería y Arquitectura (2020). Comunicado AAPIA-18-2020.
Asamblea Legislativa. (17 de mayo, 2002). Ley N.° 8256, Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior.
Asamblea Legislativa (2010). Ley N.° 8798 de 16 de abril del 2010. Ley de fortalecimiento del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES).
Barquero. M (agosto 27, 2003). TLC apura a acreditar las carreras, La Nación.
CFIA (2007). Ley orgánica, reglamentos y procedimientos. Recuperado de: http://cfia.or.cr/descargas/Ley_organicaCFIA.pdf.
Consejo Universitario (1993). Acta sesión 3951. Universidad de Costa Rica.
Consejo Universitario (1993). Acta sesión 3951. Universidad de Costa Rica.
CONARE (2011). Tercer informe Estado de la Educación. Recuperado de: https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/675?show=full.
Gallardo, E (2019). Implementación de la acreditación de carreras como un componente de la política de aseguramiento de la calidad: análisis a partir de los discursos de los actores y los mecanismos adoptados en el ámbito de la educación superior pública costarricense 1999-2016. http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/79123.
Gutiérrez, J.M., Rojas, C. (2013). Análisis comparativo de los criterios para la autoevaluación en las guías de Sinaes Costa Rica. Revista Calidad de la Educación Superior-UNED, 4(1),1- 25.
Sabatier, P. (1988). An advocacy coalition framework of policy change and the role of policy-oriented learning therein. Policy Sciences, No 21: p. 129-168.
SINAES (2020). Comunicado del Acuerdo-CNA-159.
Quirós, M. y Arce, R. (2005). Acreditación Internacional: El caso de la agencia de acreditación canadiense CCPE-CEAB en las universidades costarricenses. Actualidades investigativas en educación. Volumen 5, Número Especial, Año 2005, ISSN 1409-4703.
SINAES (2001). Libro de Actas 3. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/07/Libro_de_Actas_3.pdf.
SINAES (2003). Libro de Actas 5. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/07/Libro_de_Actas_5.pdf.
SINAES (2004). Libro de Actas 6. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/07/Libro_de_Actas_6.pdf.
SINAES (2008). Libro de Actas 9. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/07/Libro_de_Actas_9.pdf.
SINAES (2014). Libro de Actas 15. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/07/Libro_de_Actas_15.pdf.
SINAES (2015). Libro de Actas 16. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/07/Libro_de_Actas_16.pdf.
Zuñiga, L. (octubre 7, 2003, p.12). Acreditaciones internacionales se fijan en el país, La Prensa Libre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.