The problem: its importance within educational management
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i1.3805Keywords:
Problem, investigation, decision making, objective educational, strategiesAbstract
The essay presents the problem as an object of study due to its incidence within organizations. However, to treat it, it needs to be understood, which entails a whole approach that aims to clarify a situation. Reason for which it seeks to demonstrate that the analysis of the problem generates enough information to design improvement actions, this, using the problem-based strategy as a method. It is concluded that educational management uses scientific knowledge to know in depth the problems, as well as to clarify the process that must be carried out towards the construction of their solutions; therefore, achieve improvement in institutional functioning.
References
Barrantes, R. (2016). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cuantitativo, cualitativo y mixto. 2da ed. San José, C.R: EUNED
Barrios, JS, y Cardona S. (2015). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): el “problema” como parte de la solución. Adelante Head. Revista institucional. ISSN:2215-7999-Vol.6. https://www.researchgate.net/publication/325877492
Campos, J. (2015). Cómo hacer un trabajo final de graduación: Lineamientos para la Escuela de Ciencias de la Educación. San José, C.R: EUNED
Chiavenato, I. (2014). Introducción a la teoría general de la administración. 4ta. Ed. En español. México: McGraw-Hill/Interamericana editores, S.A. de C.V
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Herrera, B y Gómez, M del P. (2019). Influencia del ABP en el Nivel de Razonamiento de Estudiantes de Educación Superior. Redipe; 8(12):105-16. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/877
Núñez, S. Ávila, JE, y Olivares, SL. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamérica de Educación Superior RIES. N. 23Vol VIII. pp. 84-103. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v8n23/2007-2872-ries-8-23-00084.pdf
Orellana-Guevara, C. (2021). ¿Cómo definir un problema de investigación? Propuesta ABP para la gestión educativa. Revista Calidad de la Educación Superior / ISSN: 1659-4703, VOL.12(1) ENERO- JUNIO, 2021: 338 – 361. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v12i1.3282
Otero-Ortega, A. (2018). Formulación de los objetivos de investigación. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/326905438_Formulacion_de_los_objetivos_de_investigacion
Real academia española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.3 en línea]. https://dle.rae.es/diccionario [2021].
Villalobos, LR. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: Cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José, C.R: EUNED
Whetten D. y Cameron, K. (2011). Desarrollo de habilidades directivas. 8va ed. México: Pearson Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.