Perspectives of higher education during the SAR COV 19 pandemic: a challenge for change
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.3743Keywords:
Virtual Education, Methodology, Virtual environment, Online teaching-learningAbstract
In the face of the pandemic produced by COVID-19, the University of El Salvador forced to adapt teaching, research, and social projection, using computer technology. Teachers assumed a transition to modify the classes and, make the adjustments that must be achieved from the planning, design, and preparation of the program and evaluations. The objective of the study was to establish the perception of teachers about the transition from face-to-face education to virtual education. The methodology used the qualitative approach, the participant observation tools, and the semi-structured interview was used. The results evidenced the search for interactive content and virtual assessment alternatives as the main perception. The development of content, evaluations and improvement of teaching practices from the different virtual environments established.
References
Andrés, C., Anchetta, G., Barboza-Robles, Y., & Peraza-Delgado, M. (2020). Estrategias de mediación pedagógica de las unidades didácticas de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Cuadernos de Investigación UNED, 12(1), 220-228.
https://doi.org/10.22458/urj.v12i1.2940
Barria-Asenjo, N. A. (2020). Covid-19 en Latinoamérica: Una exploración desde la perspectiva de Slavoj Žižek. International Journal of Žižek Studies, 14(2).
Bustos Sánchez, Alfonso, & Coll Salvador, César. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009&lng=es&tlng=es
Chacín, A. J. P., González, A. I., & Peñaloza, D. W. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98-117.
Cenich, G., & Santos, G. (2005). Propuesta de aprendizaje basado en proyecto y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea. Revista electrónica de investigación educativa, 7(2), 1-18.
Céspedes, J. C., Matarrita, O. L. B., & Castro, A. S. (2010). Competencias del docente de educación superior en línea. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 10(3), 1-19.
https://doi.org/10.15517/aie.v10i3.10141
Duque, H. y Aristizábal Diaz-Granados, E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo. Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), 1-24. DOI: https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03
Del Vasto, P. M. H. (2015). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Revista Científica General José María Córdova, 13(16), 121-132.
https://doi.org/10.21830/19006586.34
Dreser, A. (2021). Retos y avances en la vacunación contra COVID-19 en Latinoamérica y el Caribe. Salud UIS, 53.
Fernández Martínez, M. del M., Martín Padilla, A. H., Luque de la Rosa, A., & Eguizábal-Román, I. A. (2020). Technology in the educational field before COVID: a commitment to MOOCs as a training strategy in the university context. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 130-142. https://doi.org/10.46661/ijeri.5133
Garcés, R. R. (2010). El rol del docente en el contexto actual. Revista electrónica de desarrollo de competencias, 2(6), 115-123.
Grande de Prado, M., García Peñalvo, F. J., Corell, A., & Abella García, V. (2020). La virtualización causada por el Covid-19: recomendaciones para la evaluación. Ensinar, avaliar e aprender no ensino superior: Perspetivas internacionais, 231-250.
García Peñalvo, F. J., Corell Almuzara, A., Abella García, V., & Grande de Prado, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the knowledge society: EKS. Education in the Knowledge Society 21 (2020) article 12. Ediciones Universidad de Salamanca | https://doi.org/10.14201/eks.23013
Guerrero Bejarano, M. A. (2016). La Investigación Cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Molinero Bárcenas, María del Carmen, & Chávez Morales, Ubaldo. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), e005. Epub 15 de mayo de 2020. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494
Mejía-Flores, O. G., Baidal, N. E. C., & Mackay-Castro, C. R. (2020). La educación y el aprendizaje ante el Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(3), 1382-1400.
Monzón, N. S. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 109-114.
https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.299
Naciri, A., Baba, M. A., Achbani, A., & Kharbach, A. (2020). Mobile learning in Higher education: Unavoidable alternative during COVID-19. Aquademia, 4(1), ep20016. https://doi.org/10.29333/aquademia/8227
Nieto Göller, R. A. (2012). Educación virtual o virtualidad de la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 137-150.
https://doi.org/10.9757/Rhela.19.06
Ocampo, S. P. (2020). Escenarios sociales asociados con el brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19). Astrolabio, (25), 165-195.
Padilla, S., & López de la Madrid, M. C. (2013). Competencias pedagógicas y función docente en las comunidades virtuales de aprendizaje. Estudios pedagógicos (Valdivia), 39(Especial), 103-119. https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000300008
Pardo Iranzo, Virginia (2014). La docencia online: ventajas, inconvenientes y forma de organizarla. Revista Boliviana de Derecho, (18), 622-635. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=427539914037
Peñuelas, S. A. P., Pierra, L. I. C., González, Ó. U. R., & Nogales, O. I. G. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), 589.
https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Ribeiro, Beatriz Maria Dos Santos Santiago, Scorsolini-Comin, Fabio, & Dalri, Rita de Cassia de Marchi Barcellos. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. Epub 25 de enero de 2021. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008&lng=es&tlng=es .
Rodriguez Marlene Rizo (2020), Rol del docente y estudiante en la educación virtual, Revista Multi-Ensayos, Nicaragua UNAN-Managua/FAREM-Estelí https://multiensayos.unan.edu.ni
https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Rodríguez, O. T., Avila, M. C., & Chourio, E. D. (2010). El modelo b-learning aplicado a la enseñanza del curso de matemática I en la carrera de ingeniería civil. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10(3), 1-28.
Salinas Ibáñez, Jesús; de Benito Crosetti, Bárbara; Pérez García, Adolfina; Gisbert Cervera, Mercè, Blended learning, más allá de la clase presencial, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 2018, Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, Brasil, Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331455825011 https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.18859
https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859
Rodríguez, M. R. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Sojo, A. (2020). Pandemia y/o pandemónium: Encrucijadas de la salud pública latinoamericana en un mundo global. Documentos de trabajo (Fundación Carolina): Segunda época, (37), 1. https://doi.org/10.33960/issn-e.1885-9119.DT37
Soto, S. E. S. (2008). Diseño del curso en línea: trabajo interdisciplinario. Revista Educación, 32(1), 99-122. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.526
orrecillas, C. (2020). El reto de la docencia online para las universidades públicas españolas ante la pandemia del Covid-19. ICEI Papers COVID-19, (16). https://eprints.ucm.es/60050/
Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4). https://doi.org/10.29333/pr/7947
Vidal Ledo, María J., Barciela González Longoria, María de la Caridad, & Armenteros Vera, Ileana. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), e2851. Epub 01 de abril de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100023&lng=es&tlng=es .
Vidal Ledo, M., Llanusa Ruiz, S., Diego Olite, F., & Vialart Vidal, N. (2008). Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Educación Médica Superior, 22(1), 0-0.
Viveros Contreras, R., & Velasco Toro, J. M. (2015). Procesos de aprendizaje en modalidades virtuales. Revista Iberoamericana De Educación, 67(1), 101-120. https://doi.org/10.35362/rie671266, https://doi.org/10.35362/rie671266
Vialart Vidal, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3).
Valencia Vallejo, N. G., Huertas Bustos, A. P., & Baracaldo Ramírez, P. O. (2014). Los ambientes virtuales de aprendizaje: una revisión de publicaciones entre 2003 y 2013, desde la perspectiva de la pedagogía basada en la evidencia. Revista colombiana de educación, (66), 73-103. https://doi.org/10.17227/01203916.66rce73.102
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health, 17(5), 1729.
https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
Yilmaz, C. (2011). Teachers' perceptions of self-efficacy, English proficiency, and instructional strategies. Social Behavior and Personality: an international journal, 39(1), 91-100.
https://doi.org/10.2224/sbp.2011.39.1.91
Zapata-Garibay, R., González-Fagoaga, J. E., Meza-Rodríguez, E. B., Salazar-Ramírez, E., Plascencia-López, I., & González-Fagoaga, C. J. (2021). Mexico's higher education students experience during the lockdown due to the COVID-19 pandemic. In Frontiers in Education Vol. 6, p. 198.
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.670400
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.628158
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.683222
Zúñiga-González, C. A. (2021). El rol del mediador y del estudiante ante los nuevos escenarios educativos: COVID-19. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(2), 279 - 294. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3730
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.