Digital Teaching Skills Models: analysis of the most relevant international and national proposals

Digital Teaching Skills Models: analysis of the most relevant international and national proposals

Authors

  • Alejandra Castro-Granados Universidad Estatal a Distancia
  • Karla Yanitzia Artavia-Díaz Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3532

Keywords:

Digital competences, teacher, competency models

Abstract

The creation and use of models or standards in digital teaching skills has been going on for years, through different initiatives that seek to establish criteria or standards that allow a strategic implementation of the use of technology in the pedagogical field. Therefore, it is considered important to analyze what has been recently developed and has great potential for use to improve teaching practice at the national level so as to identify those elements that make up the existing digital skills models that are feasible to be considered on a proposal focused on the distance and online education model.

Author Biographies

Alejandra Castro-Granados, Universidad Estatal a Distancia

[1] Mag. Alejandra Castro Granados, tecnóloga educativa, Programa de Aprendizaje en Línea (PAL) de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica.

Karla Yanitzia Artavia-Díaz, Universidad Estatal a Distancia

MBA. Karla Yanitzia Artavia Díaz, investigadora, Programa de Investigación en Fundamentos de Educación a Distancia (PROIFED) de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica.

References

Cabero, J., y Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268 Recuperado de https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020a). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A. y Llorente-Cejudo, C. (2020b). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 1-18 Recuperado de https://doi.org/10.6018/reifop.413601

Chong de la Cruz, I. (2007). Métodos y técnicas de la investigación documental. Recuperado de http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/handle/10391/4716/12_IDB_2007_I_Chong.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Enlaces. (2011). Competencias y Estándares TIC para la Profesión Docente. Recuperado de http://www.enlaces.cl/marco-de-competencias-tecnologicas-para-el-sistema-escolar/

Intef. (2017). Marco común de competencia digital docente. Recuperado de https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Común-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

Semerci, A. y Kemal, M. (2018). Examining High School Teachers’ Attitudes towards ICT Use in Education. International Journal of Progressive Education, 14(2). Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1177301

Unesco. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Published

2021-11-29

How to Cite

Castro-Granados, A., & Artavia-Díaz, K. Y. (2021). Digital Teaching Skills Models: analysis of the most relevant international and national proposals. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(2), 144–169. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3532

Issue

Section

Artículos
Loading...