Digital Teaching Skills Models: analysis of the most relevant international and national proposals
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3532Keywords:
Digital competences, teacher, competency modelsAbstract
The creation and use of models or standards in digital teaching skills has been going on for years, through different initiatives that seek to establish criteria or standards that allow a strategic implementation of the use of technology in the pedagogical field. Therefore, it is considered important to analyze what has been recently developed and has great potential for use to improve teaching practice at the national level so as to identify those elements that make up the existing digital skills models that are feasible to be considered on a proposal focused on the distance and online education model.
References
Cabero, J., y Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268 Recuperado de https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020a). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A. y Llorente-Cejudo, C. (2020b). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 1-18 Recuperado de https://doi.org/10.6018/reifop.413601
Chong de la Cruz, I. (2007). Métodos y técnicas de la investigación documental. Recuperado de http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/handle/10391/4716/12_IDB_2007_I_Chong.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Enlaces. (2011). Competencias y Estándares TIC para la Profesión Docente. Recuperado de http://www.enlaces.cl/marco-de-competencias-tecnologicas-para-el-sistema-escolar/
Intef. (2017). Marco común de competencia digital docente. Recuperado de https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Común-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Semerci, A. y Kemal, M. (2018). Examining High School Teachers’ Attitudes towards ICT Use in Education. International Journal of Progressive Education, 14(2). Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1177301
Unesco. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.