Improvement of the production process of didactic units at UNED, Costa Rica, based upon the perception of the Chairs of Department of Mathematics

Improvement of the production process of didactic units at UNED, Costa Rica, based upon the perception of the Chairs of Department of Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3072

Keywords:

distance education, teaching materials, textbooks, textbook production

Abstract

The realization of this study was motivated by the people in charge of the chair of mathematics at the State Distance University (UNED), Costa Rica, who have expressed concerns regarding the production process and the software used for writing mathematical text in the teaching materials developed in the Didactic Written Material Production Program (PROMADE). The objective was to analyze the satisfaction of these people regarding the production process, to take concrete actions to improve it. The mixed methodology was used with a sequential exploratory design in this way: a semi-structured group interview made to the ten people in charge of the university's chair of mathematics and the application of a questionnaire. In general, the participants were satisfied with the production process and, especially, with the work carried out by the academic producers (editors). Positive aspects and opportunities for improving PROMADE´s production process were identified, as well as others outside PROMADE, that negatively influence the motivation of the participants. Among the issues to be improved stand out the production time of the didactic units and the software used for writing the material. Based on the elements identified, specific actions were listed to solve the weaknesses and mitigate some of the aspects outside PROMADE that influence the motivation of the participants.

Author Biographies

Yansin Barboza-Robles, Universidad Estatal a Distancia

Especialista en edición de materiales didácticos escritos para la educación a distancia. Egresada de la UNED en Maestría en Tecnología Educativa. Actualmente, se desempeña como productora académica del Programa de Producción de Material Didáctico Escrito de la UNED y facilita cursos de formación docente sobre educación virtual en la misma institución. Ha desarrollado investigaciones y publicaciones en temas relativos a la educación a distancia, proceso de producción de materiales didácticos, aplicación del DUA en unidades didácticas, entre otros atinentes con tecnología educativa. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica, ybarboza@uned.ac.cr, https://orcid.org/0000-0002-7187-0113

Mercedes Peraza-Delgado, Universidad Estatal a Distancia

Especialista en edición de materiales didácticos escritos para la educación a distancia. Egresada de la UNA en Maestría en Tecnología e Informática Educativa. Actualmente, se desempeña como productora académica del Programa de Producción de Material Didáctico Escrito de la UNED y facilita cursos sobre pedagogía universitaria en la misma institución. Ha realizado investigaciones y publicaciones en temas relativos a la educación a distancia, proceso de producción de materiales didácticos, aplicación del DUA en unidades didácticas, entre otros atinentes a tecnología educativa. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica, mperaza@uned.ac.cr, https://orcid.org/0000-0001-6746-9530

References

CERLALC (Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe) (2017). El espacio iberoamericano del libro 2016. Bogotá: CERLAC. Recuperado de http://www.cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_El_espacio_iberoamericano_2016_080817.pdf

EDUPUC (Editoriales Universitarias Públicas Costarricenses) (2017). Catalog/Catálogo 2016-2017. Recuperado de https://issuu.com/editeccr/docs/catalogo_edupuc_2017

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2007). La mediación pedagógica. Buenos Aires: La Crujía.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6.a ed.). México: Editorial Mc Graw Hill.

Manzanal, S. (2010). Los inicios de la Oficina de Unidades Didácticas. Revista Espiga, IX(20), 213-219. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/article/view/1037/966

Margery, E. (2016). La Indagación Apreciativa en la docencia universitaria [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xjIDYOH3lx4

Rama, C., Uribe, R. y De Sagastizábal, L. (2006). Las editoriales universitarias en América Latina. Bogotá: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) y CERLALC. Recuperado de https://cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_%20Las-editoriales-universitarias-en-America-Latina_v1_010106.pdf

Ramírez, C. (2006). La tercera revolución educativa costarricense. Memoria de la creación y puesta en marcha de la UNED (1975-1982). San José: EUNED.

Ramírez, V. (2020). Informe de la Gestión 2015-2019 del Proyecto 63 de la Vicerrectoría Académica, Proyecto de Cooperación Académica Regional.

UNED (2000). Estatuto Orgánico de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/Normativa/estatuto_organico_5_octubre__2018.pdf

UNED (2002). Reglamento de selección de autores. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/docencia/Selecci%C3%B3n_de_autores_Oct_22_2015.pdf

UNED (2004). Modelo pedagógico. San José, Costa Rica.

UNED (2005). Reglamento de la Gestión Académica de la UNED. San José, Costa Rica: Consejo Universitario. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/docencia/gestion_academica_uned.pdf

UNED (2013a). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/publicaciones/FINAL24-9-13_Glosario_de_trminos_curriculares_UNED.pdf

UNED (2013b). Manual Descriptivo de Clases de Puestos de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/images/rechum/UnidadServiciosPersonal/Historico/ManualPuestosAbril2014.pdf

UNED (2015-2019). Informe de labores 2015-2019. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/transparencia/gestion-institucional/informe-de-labores

Yúfera, I. (2018). Exponer información. Estrategias para la construcción de textos expositivos. En E. Montolío (Directora), Manual de escritura académica y profesional (Vol. II). Estrategias gramaticales (pp. 121-186). Barcelona: Editorial Ariel.

Published

2021-11-29

How to Cite

Barboza-Robles, Y., & Peraza-Delgado, M. (2021). Improvement of the production process of didactic units at UNED, Costa Rica, based upon the perception of the Chairs of Department of Mathematics. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(2), 1–40. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3072

Issue

Section

Artículos
Loading...