Improvement of the production process of didactic units at UNED, Costa Rica, based upon the perception of the Chairs of Department of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3072Keywords:
distance education, teaching materials, textbooks, textbook productionAbstract
The realization of this study was motivated by the people in charge of the chair of mathematics at the State Distance University (UNED), Costa Rica, who have expressed concerns regarding the production process and the software used for writing mathematical text in the teaching materials developed in the Didactic Written Material Production Program (PROMADE). The objective was to analyze the satisfaction of these people regarding the production process, to take concrete actions to improve it. The mixed methodology was used with a sequential exploratory design in this way: a semi-structured group interview made to the ten people in charge of the university's chair of mathematics and the application of a questionnaire. In general, the participants were satisfied with the production process and, especially, with the work carried out by the academic producers (editors). Positive aspects and opportunities for improving PROMADE´s production process were identified, as well as others outside PROMADE, that negatively influence the motivation of the participants. Among the issues to be improved stand out the production time of the didactic units and the software used for writing the material. Based on the elements identified, specific actions were listed to solve the weaknesses and mitigate some of the aspects outside PROMADE that influence the motivation of the participants.
References
CERLALC (Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe) (2017). El espacio iberoamericano del libro 2016. Bogotá: CERLAC. Recuperado de http://www.cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_El_espacio_iberoamericano_2016_080817.pdf
EDUPUC (Editoriales Universitarias Públicas Costarricenses) (2017). Catalog/Catálogo 2016-2017. Recuperado de https://issuu.com/editeccr/docs/catalogo_edupuc_2017
Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2007). La mediación pedagógica. Buenos Aires: La Crujía.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6.a ed.). México: Editorial Mc Graw Hill.
Manzanal, S. (2010). Los inicios de la Oficina de Unidades Didácticas. Revista Espiga, IX(20), 213-219. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/article/view/1037/966
Margery, E. (2016). La Indagación Apreciativa en la docencia universitaria [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xjIDYOH3lx4
Rama, C., Uribe, R. y De Sagastizábal, L. (2006). Las editoriales universitarias en América Latina. Bogotá: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) y CERLALC. Recuperado de https://cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_%20Las-editoriales-universitarias-en-America-Latina_v1_010106.pdf
Ramírez, C. (2006). La tercera revolución educativa costarricense. Memoria de la creación y puesta en marcha de la UNED (1975-1982). San José: EUNED.
Ramírez, V. (2020). Informe de la Gestión 2015-2019 del Proyecto 63 de la Vicerrectoría Académica, Proyecto de Cooperación Académica Regional.
UNED (2000). Estatuto Orgánico de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/Normativa/estatuto_organico_5_octubre__2018.pdf
UNED (2002). Reglamento de selección de autores. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/docencia/Selecci%C3%B3n_de_autores_Oct_22_2015.pdf
UNED (2004). Modelo pedagógico. San José, Costa Rica.
UNED (2005). Reglamento de la Gestión Académica de la UNED. San José, Costa Rica: Consejo Universitario. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/docencia/gestion_academica_uned.pdf
UNED (2013a). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/publicaciones/FINAL24-9-13_Glosario_de_trminos_curriculares_UNED.pdf
UNED (2013b). Manual Descriptivo de Clases de Puestos de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/images/rechum/UnidadServiciosPersonal/Historico/ManualPuestosAbril2014.pdf
UNED (2015-2019). Informe de labores 2015-2019. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/transparencia/gestion-institucional/informe-de-labores
Yúfera, I. (2018). Exponer información. Estrategias para la construcción de textos expositivos. En E. Montolío (Directora), Manual de escritura académica y profesional (Vol. II). Estrategias gramaticales (pp. 121-186). Barcelona: Editorial Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.