Proposal of model of teaching competences for teachers of the UNED of Costa Rica

Proposal of model of teaching competences for teachers of the UNED of Costa Rica

Authors

  • Yansin Barboza-Robles Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2947

Keywords:

competence, professional competence, teacher training, teacher competencies, role of the teacher, distance education

Abstract

This assay proposes the establishment of a model of teaching competences for the teachers of the Distance State University (UNED) of Costa Rica, based on the pedagogical model of the university and the increase of subjects with virtual component within the academic offer; therefore, the proposed competences are about the skills, procedures and knowledge that teachers must develop to perform adequately in the context of UNED, which includes virtual learning environments.

This model was established by comparing five proposals for teaching competences and is constituted by: planning competence, digital teaching competence, communicative competence and facilitation competence.

Based on this model, it is recommended to develop evaluation instruments for each teaching competence with specific indicators, in order to identify training needs and improve the performance of university faculty.

Author Biography

Yansin Barboza-Robles, Universidad Estatal a Distancia

Especialista en edición de materiales didácticos escritos para la educación a distancia. Máster en Tecnología Educativa. Actualmente, se desempeña como productora académica del Programa de Producción de Material Didáctico Escrito (PROMADE) y facilita cursos de formación docente sobre educación virtual en la misma institución. Ha realizado investigaciones y publicaciones en temas relativos a la educación a distancia, competencia digital docente, proceso de producción de materiales didácticos, entre otros atinentes con tecnología educativa. Correo electrónico: ybarboza@uned.ac.cr

References

Barboza, Y. (2019). Competencia digital de los docentes de las cátedras Contabilidad Superior y Estadística de la Escuela Ciencias de la Administración de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica: propuesta para el fortalecimiento del quehacer docente en entornos virtuales de aprendizaje. (Trabajo final de maestría, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica). Recuperado de https://repositorio.uned.ac.cr/reuned/handle/120809/1818

Cabero, J., Llorente, M. del C y Morales, J. A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. Recuperado de https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206

CECED (Centro de Capacitación en Educación a Distancia) (2018). ¿Quiénes somos? Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/ceced/sobre-el-ceced/quienes-somos

García-Cabrero, B., Luna, E., Ponce, S., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero, G., Espinosa, Y. y García, M. H. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/18816

Guzmán, I. y Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [en línea] 2011, 14. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678793

Siliceo, A. (2004). Capacitación y desarrollo de personal (4.a ed.). México, D.F.: Editorial Limusa S. A.

Tobón, S., Rial, A., Carretero, M. A. y García, J. A. (2012). Competencias, calidad y educación superior. 2.a ed. Bogotá: Coop. Editorial Magisterio.

Torra, I., de Corral, I., Pérez, M.J., Triadó, X., Pagès, T., Valderrama, E., Màrquez, M.D., Sabaté, S., Solà, P., Hernàndez, C., Sangrà, A., Guàrdia, G., Estebanell, M., Patiño, J., González, A., Fandos, M., Ruiz, N., Iglesias, M.C., Tena, A. (2012). Identificación de competencias docentes que orienten el desarrollo de planes de formación dirigidos a profesorado universitario. REDU – Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 21-56. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678793

UNED (Universidad Estatal a Distancia) (2005). Modelo pedagógico. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf

UNED (2013a). Misión de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/dependencias/archivo-central/informacion-general/mision-y-vision

UNED (2013b). Manual descriptivo de clases de puestos. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/images/rechum/UnidadServiciosPersonal/Historico/ManualPuestosAbril2014.pdf

UNED (2019). Informe de labores 2018. Recuperado de https://uned.ac.cr/images/rector/Asamblea%20Universitaria/2019/Informe_de_Labores_Institucional_UNED_2018.pdf

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published

2020-11-14

How to Cite

Barboza-Robles, Y. (2020). Proposal of model of teaching competences for teachers of the UNED of Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(2), 1–14. https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2947

Issue

Section

Artículos
Loading...