Proposal of model of teaching competences for teachers of the UNED of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2947Keywords:
competence, professional competence, teacher training, teacher competencies, role of the teacher, distance educationAbstract
This assay proposes the establishment of a model of teaching competences for the teachers of the Distance State University (UNED) of Costa Rica, based on the pedagogical model of the university and the increase of subjects with virtual component within the academic offer; therefore, the proposed competences are about the skills, procedures and knowledge that teachers must develop to perform adequately in the context of UNED, which includes virtual learning environments.
This model was established by comparing five proposals for teaching competences and is constituted by: planning competence, digital teaching competence, communicative competence and facilitation competence.
Based on this model, it is recommended to develop evaluation instruments for each teaching competence with specific indicators, in order to identify training needs and improve the performance of university faculty.
References
Barboza, Y. (2019). Competencia digital de los docentes de las cátedras Contabilidad Superior y Estadística de la Escuela Ciencias de la Administración de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica: propuesta para el fortalecimiento del quehacer docente en entornos virtuales de aprendizaje. (Trabajo final de maestría, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica). Recuperado de https://repositorio.uned.ac.cr/reuned/handle/120809/1818
Cabero, J., Llorente, M. del C y Morales, J. A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. Recuperado de https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206
CECED (Centro de Capacitación en Educación a Distancia) (2018). ¿Quiénes somos? Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/ceced/sobre-el-ceced/quienes-somos
García-Cabrero, B., Luna, E., Ponce, S., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero, G., Espinosa, Y. y García, M. H. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/18816
Guzmán, I. y Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [en línea] 2011, 14. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678793
Siliceo, A. (2004). Capacitación y desarrollo de personal (4.a ed.). México, D.F.: Editorial Limusa S. A.
Tobón, S., Rial, A., Carretero, M. A. y García, J. A. (2012). Competencias, calidad y educación superior. 2.a ed. Bogotá: Coop. Editorial Magisterio.
Torra, I., de Corral, I., Pérez, M.J., Triadó, X., Pagès, T., Valderrama, E., Màrquez, M.D., Sabaté, S., Solà, P., Hernàndez, C., Sangrà, A., Guàrdia, G., Estebanell, M., Patiño, J., González, A., Fandos, M., Ruiz, N., Iglesias, M.C., Tena, A. (2012). Identificación de competencias docentes que orienten el desarrollo de planes de formación dirigidos a profesorado universitario. REDU – Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 21-56. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678793
UNED (Universidad Estatal a Distancia) (2005). Modelo pedagógico. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf
UNED (2013a). Misión de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/dependencias/archivo-central/informacion-general/mision-y-vision
UNED (2013b). Manual descriptivo de clases de puestos. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/images/rechum/UnidadServiciosPersonal/Historico/ManualPuestosAbril2014.pdf
UNED (2019). Informe de labores 2018. Recuperado de https://uned.ac.cr/images/rector/Asamblea%20Universitaria/2019/Informe_de_Labores_Institucional_UNED_2018.pdf
Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.
Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.