The evaluation of higher education, cases of international institutional evaluation in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2930Keywords:
evaluation, academic quality, academic excellence, higher education, educational model, ; institutional evaluationAbstract
Given the importance of evaluation, this article contextualizes the academic quality evaluation of within the field of national evaluation. Before offering practical experience in the development of evaluation processes of two public universities in Costa Rica, this article establishes a theoretical conceptual approach to the term of academic quality and to the evaluative approach developed around it. The article exposes the need to develop evaluation processes to establish coherence between the educational model of the university and the execution and results of the curricula of their careers. The article mentions types of academic quality evaluation, particularities that characterize these processes, and exposes two evaluation cases that have been developed in the country at the institutional level.
References
Instituto Tecnológico de Costa Rica. (1971). Estatuto Orgánico. Costa Rica.
Harvey, L. & Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18: 1, pp. 9-34
High Council for evaluation of research and higher education & Consejo Centroamericano de Acreditación de la Educación Superior. (2018). Guía de Evaluación Institucional, Evaluación externa de instituciones de educación y de investigación extranjeras.
Green, D. (1994). What Is Quality in Higher Education? Society for Research into Higher Education, Ltd., London, England.
Jensen, H. (2018). Palabras de apertura en el primer foro institucional UCR 2018: La Universidad de Costa Rica como universidad pública: retos y oportunidades. Costa Rica, San José.
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. (2018). Política nacional de evaluación 2018-2030. Costa Rica, San José.
Pereira, M. (2011). Nuevas tendencias en la evaluación de la calidad de las universidades: los índices de calidad percibida y satisfacción de los egresados (con modelos de ecuaciones estructurales). Revista Aula Abierta, ISSN: 0210-2773, Vol. 39, núm. 3, pp. 73-84.
Red Iberoamericana para la acreditación de la calidad de la educación superior (RIACES). (2004). Glosario internacional Riaces de evaluación de la calidad y acreditación. España, Madrid. Recuperado el 17 de mayo de 2019 de: http://www.aneca.es/var/media/21717/publi_riaces_glosario_oct04.pdf
Rodríguez, S. (1998). El proceso de evaluación institucional. Revista de educación, número 315, 1998, pp. 45-65.
Ryan, P. (2015). Quality Assurance in Higher Education: A Review of Literature. Higher Learning Research Communications, Inc. Volume 5, Num. 4.
Schindler, L., Puls-Elvidge, S., Welzant, H. & Crawford, L. (2015). Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), pp. 3-13. http://dx.doi.org/10.18870/hlrc.v5i3.244
Soto, G. (2018). Disertación Inaugural en el primer foro institucional UCR 2018: La visión y el quehacer humanista e integral de la Universidad de Costa Rica. Costa Rica, San José.
Tecnológico de Costa Rica. (2018). ¿Cómo logró el TEC la acreditación con HCERES?. Noticia electrónica, publicada: 2018-08-07 en https://www.tec.ac.cr/hoyeneltec/2018/08/07/logro-tec-acreditacion-hceres
Universidad de Costa Rica. (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. Octava edición. Costa Rica, San José.
Universidad de Costa Rica. (2019). UCR recibe evaluación internacional para mejorar cultura de calidad de modo integral. Noticia electrónica, publicada: 2019-01-30 en http://www.rectoria.ucr.ac.cr/site/noticias/noticias-2019/ucr-recibe-evaluacion-internacional-para-mejorar-cultura-de-calidad-de-modo-integral/
Universidad de Costa Rica. (2007). Lineamientos conceptuales y procedimientos generales sobre autoevaluación y autoregulación en la Universidad de Costa Rica. Vicerectoría de Docencia. Centro de Evaluación Académica. Departamento de Investigación y Evaluación Académica. 1.ed. San José, Costa Rica.
Xiansheng, L. (2015). Research on the Quality Evaluation System of Entrepreneurship Education Based on Efficiency. The Open Cybernetics & Systemics Journal, 2015, 9, pp. 2969-297.
Zamora, E. & González, J. (2018). Estrategias de gestión en Educación Superior: análisis desde los enfoques basados en resultados y en procesos. Revista electrónica Calidad en la educación superior, SSN: 1659-4703, VOL. 9 (2) JULIO – DICIEMBRE, 2018, pp. 211-238.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.