La internacionalización curricular en Licenciaturas en Educación Infantil en el Caribe Colombiano: una perspectiva docente

La internacionalización curricular en Licenciaturas en Educación Infantil en el Caribe Colombiano: una perspectiva docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2831

Keywords:

: internacionalización curricular, educación superior, formación docente.

Abstract

This article shows conceptual approaches to the curriculum and curriculum internationalization, taking into account current strategies such as the use of new technologies for higher education. Likewise, the results of interviews with teachers of the Bachelor of Childhood Education on how to implement the internationalization process from the classroom are presented. The most important results are: teachers cooperate with peers abroad promoting strategies such as classes with universities from abroad through virtual platforms, videoconferences, virtual exchanges and international references in the classes. Blogs, international bibliography, as well as international databases are also used. Regarding intercultural competence, it is also promoted through the inclusion of national intercultural references, such as indigenous people and their culture.

Author Biographies

Luisa Echeverria-King, UNIVERSIDAD DE MURCIA

Luisa currently serves as an Internacionalization Advisor at SENA.  She studied Translation, Linguistics and Cultural Studies at

the Johannes Gutenberg Universität Mainz, Germany. She also holds a Master’s Degree in Linguistics from the Universidad de Antioquia (Colombia) and Master of Arts in Teaching German as a Foreign Language from the Pedagogical University of Freiburg, Germany. She served as a German teacher at Universidad del Atlántico and later as an Internationalization Advisor at the International Office of this institution. Then, she held the position of Head of the International Office of the same university. After this, she served as an Internationalization Advisor at the Office for International Cooperation at the Colombian Ministry of Education. During her professional development as a linguist and as a specialist in the internationalization of higher education she has been a scholarship holder at several opportunities: DAAD scholarship for an academic exchange as part of her Masters in 2012, scholarship of the Pedagogical University of Freiburg in 2013 for the presentation of the linguistic project "Forms of treatment in different cultures" at the Voronesz State University, (Russia) and the scholarship for the course "Management of

Internationalization" awarded by the DAAD in 2014 which has been finished in november 2015. MASHAV scholarship holder for the course "Pedagogies in the 21. century" (2016). In 2020, takes a Course on Science Diplomacy in India, thanks to a scholarship granted by the indian government.

Fuensanta Hernandez-Pina, Universidad de Murcia

Fuensanta Hernández Pina es Catedrática Emérita de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, en la Universidad de Murcia. Doctora por la Universidad de Valencia desde 1977. Actualmente cuenta con seis sexenios de investigación reconocidos. Sus publicaciones se relacionan con la adquisición del lenguaje, enfoques de aprendizaje, aprendizaje autorregulado, estilos de aprendizaje, evaluación de centros, programas y aprendizaje, metodología de investigación, análisis de datos, calidad, competencias, modelo EFQM, etc. Ha participado en numerosas comisiones como vocal y presidenta en la ANECA y varias agencias autonómicas para la evaluación, acreditación de títulos, programas de doctorado con mención de calidad, evaluación del profesorado, postgrado, másteres, modelo de gestión de la calidad, etc. Ha impartido numerosas conferencias, en diversas universidades nacionales y extrajeras (Colombia, Chile, Méjico), sobre calidad del aprendizaje y competencias en educación superior, evaluación de centros, programas y estudiantes. Sus líneas de investigación se relacionan con la calidad de la enseñanza y el aprendizaje en educación superior, competencias, adquisición del lenguaje. Todos los proyectos dirigidos han estado relacionados con las temáticas mencionadas. Ha sido vocal de la junta directiva de la EERA en representación de AIDIPE. Participa como evaluadora en varios comités científicos de revistas de impacto. Ha sido Editora de la Revista de Investigación Educativa (RIE).

Diana Lago de Vergara, Universidad de Cartagena, Colombia

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación, Universidad Complutense de Madrid, España. Magister en Proyectos de Desarrollo Social, Universidad del Norte, Barranquilla. Profesora Titular, Universidad de Cartagena.  Directora Doctorado Ciencias de la Educación, Universidad de Cartagena-RUDECOLOMBIA-, Directora Grupo de Investigación Red Universitaria Evaluación de la Calidad –RUECA-Capitulo Colombia. Investigadora emérita COLCIENCIAS-Colombia 2017

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Published

2020-11-15

How to Cite

Echeverria-King, L., Hernandez-Pina, F., & Lago de Vergara, D. (2020). La internacionalización curricular en Licenciaturas en Educación Infantil en el Caribe Colombiano: una perspectiva docente. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(2), 51–79. https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2831

Issue

Section

Artículos
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