La internacionalización curricular en Licenciaturas en Educación Infantil en el Caribe Colombiano: una perspectiva docente
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.2831Keywords:
: internacionalización curricular, educación superior, formación docente.Abstract
This article shows conceptual approaches to the curriculum and curriculum internationalization, taking into account current strategies such as the use of new technologies for higher education. Likewise, the results of interviews with teachers of the Bachelor of Childhood Education on how to implement the internationalization process from the classroom are presented. The most important results are: teachers cooperate with peers abroad promoting strategies such as classes with universities from abroad through virtual platforms, videoconferences, virtual exchanges and international references in the classes. Blogs, international bibliography, as well as international databases are also used. Regarding intercultural competence, it is also promoted through the inclusion of national intercultural references, such as indigenous people and their culture.
References
Álvarez, M. (2010). Diseñar el currículo universitario. Signo y Pensamiento, 29(56), 68-85. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-56.dcun
Arango, A., & Acuña, L., (2018). La Internacionalización del currículo y su relación con las condiciones de calidad en los programas académicos de educación superior para la obtención de registro calificado. Revista ObIES (2), 35-49.
Ardakani, F., Yarmohammadian, M. , Foroughi Abari, A., Fathi, K., (2011). Internationalization of higher education systems. Procedia Social and Behavioral Sciences, (15), 1690–1695. doi:10.1016/j.sbspro.2011.03.353.
Beelen J., & Jones E. (2015). Redefining Internationalization at Home. En: Curaj A., Matei L., Pricopie R., Salmi J., Scott P. (Eds), The European Higher Education Area, (pp. 59-72). Londres: Springer-Cham.
Colás Bravo M., Buendía Eisman, L., & Hernández-Pina, F. (2009). Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral. Guía metodológica de la elaboración y presentación. Barcelona: Editorial Da Vinci.
Coll, C. (1994). Psicología y Currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Barcelona: Paidós.
Creswell, J. (2012). Educational Research. Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson Education Inc.
Crosling, G., Edwards, R. & Schroder, B. (2008). Internationalizing the curriculum: the implementation experience in a Faculty of Business and Economics. Journal of Higher Education Policy and Management, 30(2), 107–121. doi: 10.1080/13600800801938721.
Echeverría, L. & Lafont, T. (2018). Retos y potencialidades de la movilidad académica estudiantil internacional: Caso Nodo Caribe de la Red Colombiana para la Internacionalización de la Educación Superior (RCI). En Oregioni, M. & Taborga, A. (Coord.), Dinámicas de Internacionalización Universitaria en América Latina (pp.157-174). Tandil: Grafikart.
European Association for Quality Assurance in Higher Education (2015). Criterios y Directrices para el Aseguramiento de Calidad en el Espacio Europeo de Educación Superior (ESG). Recuperado de: http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Spanish_by%20ANECA.pdf
European Consortium for Accreditation (2017). The Guide to Quality in Internationalisation. Recuperado de: http://ecahe.eu/home/services/publications/the-guide-to-assessing-the-quality-of-internationalisation/
Dávila-Pérez, M. (2019). Hacia políticas de internacionalización del currículo en la educación superior puertorriqueña para el desarrollo de una ciudadanía global. Revista de Educación de Puerto Rico, 2(2), 1-18.
De Wit, H. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(2), 77-84.
De Zan, A., Paipa, L. & Parra, C. (2011). Las competencias: bases para la internacionalización de la educación superior. Revista Educación en Ingeniería, (11), 44-54.
Díaz Barriga, Á. (2003). Currículum. Tensiones conceptuales y prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1-13.
Gamboa, A., Lago, D. & Hernández-Pina, F. (2016). Calidad de la Docencia Universitaria: Comprensión de los discursos y políticas institucionales de la universidad pública en Norte de Santander. Saber, Ciencia y Libertad, 11(1), 197-210.
González, M. (2003). Fundamentos teóricos del currículo. En González, M., Hernández, A., Hernández, H. & Sanz, T. (Coord.), Curriculum y Formación Profesional (pp. 47-66). La Habana: Departamento de Ediciones e Imprenta ISPJAE – CUJAE.
Guido, E. & Guzmán, A. (2012). Criterios para internacionalizar el currículum universitario. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-25.
Hernández, A. (2003). Perfil Profesional. En González, M., Hernández, A., Hernández, H. & Sanz, T. (Coord.), Curriculum y Formación Profesional (pp. 84-118). La Habana: Departamento de Ediciones e Imprenta ISPJAE – CUJAE.
Hernández-Pina, F., Martínez, P., Martínez, M. & Monroy-Hernández, F. (2009). Aprendizaje y competencias. Una nueva mirada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(3), 312-319.
Hernández-Pina, F., & Maquilón, J. (2015). EL PROCESO DE INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA. En F. Hernández et. al (Ed.), Investigación y análisis de datos para la realización de TFG, TFM y tesis doctoral (p. 11-34). Murcia: Compobell.
Hoff, J. & Kappler, B. (2005). Integrating Intercultural Learning into Education Abroad Programming. En Brockington, J., Hoffa, W. & Martin, P. (Ed.), NAFSA´S GUIDE TO EDUCATION ABROAD. FOR ADVISERS AND ADMINISTRATORS (pp. 195-206). Washington: Nafsa.
Jackson, P. (1994). La vida en las aulas. Madrid: Morata.
Kemmis, S., Cole, P. & Sugget, D. (1983). Orientations to curriculum and transition: Towards the socially-critical school. Clifton Hill: VISE.
Knight, J. (2013). The changing landscape of higher education internationalization-for better of worse? PERSPECTIVES: POLICY AND PRACTICE IN HIGHER EDUCATION, 17(3), 84-90. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13603108.2012.753957.
Lago, D., Gamboa, A. & Montes, A. (2014). Calidad de la educación superior. Un análisis de sus principales determinantes. Saber Ciencia y Libertad, 8(2), 157-170.
Leask, B. (2009). Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students. Journal of Studies in International Education, 13(2), 205-221. doi: https://doi.org/10.1177/1028315308329786.
Leask, B. (2014). Internationalizing the Curriculum and all Students’ Learning. INTERNATIONAL HIGHER EDUCATION, (78), 5-6.
Leask, B. (2015). Internationalizaing the Curriculum. London: Routledge.
Litwin, E. (2006). El currículo universitario: perspectivas teóricas y metodológicas para el análisis y el cambio. Revista Educación y Pedagogía, 18(46), 25-31.
Mayring, P. (2002). Einführung in die Qualitative Forschung. Weinheim: Beltz Verlag.
Ministerio de Educación Nacional. (25 de julio de 2019). Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. DO: 51025.
Oficina Internacional de Educación de la UNESCO (2016). ¿Qué hace a un currículo de calidad? Paris: OIE UNESCO.
Osorio, M. (2017). El currículo: perspectivas para acercarnos a su comprensión. Zona Próxima (26), 140-151. doi: http://dx.doi.org/10.14482/zp.26.10205
Pansza, M. (1987). Notas sobre planes de estudio y relaciones disciplinarias en el currículo. Perfiles Educativos, (36), 16-34.
Peña, M. & Aponte, C. (2018). Internacionalización Conectiva. El currículo en un mundo en red. Guayaquil: Dirección de Publicaciones de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.
Peña, M. (2019). Internacionalización conectiva del currículo. Fundamentos epistemológicos y metodológicos. Revista Espacios, 40(26), 2-9.
Sánchez, J. (2014). Los debates en el currículo universitario. Realidades y desafíos. Saber, Universidad de Oriente, 26(1), 68-73.
Sanz, T. (2003). El curriculum. Su conceptualización. En González, M., Hernández, A., Hernández, H. & Sanz, T. (Coord.), Curriculum y Formación Profesional (pp. 7-25). La Habana: Departamento de Ediciones e Imprenta ISPJAE – CUJAE.
Sawir, E. (2013). Internationalisation of higher education curriculum: the contribution of international students. Globalisation, Societies and Education, 11(3), 359-378. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14767724.2012.750477
Schwab, J. (1974). Un enfoque práctico para la planificación del currículo. Buenos Aires: Editorial El Ateneo.
Taba, H. (1974). Elaboración del Currículo. Teoría y Práctica. Buenos Aires: Editorial Troquel.
Vílchez, N. (2004). Una revisión y actualización del concepto del Currículo. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales UNIVERSIDAD Rafael Belloso Chacín, 6(2), 194 – 208.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.