Teaching strategies to promote autonomous learning in university students by means of Learning Management Systems (LMS)

Teaching strategies to promote autonomous learning in university students by means of Learning Management Systems (LMS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.2715

Keywords:

Distance education, LMS, learning autonomy, learning to learn, meaningful learning

Abstract

Autonomous learning in university students using LMS platforms implies theoretical knowledge of the concept, as well as the implementation of various strategies that promote autonomous learning in these environments. Thus is how in a study conducted with subject teachers from the School of Social Sciences and Humanities and students currently studying hybrid distance subjects, that is, they use resources and perform some activities in LMS, it was raised as a problem of how and teachers promote strategies that promote autonomous learning in students of a distance education model that use Learning Management System (LMS)?The results obtained are related to the teachers knowledge about the concept of autonomous learning, which is consistent with the theoretical postulates in this regard. Likewise, the characteristics that identify a student who learns with autonomy and the strategies used by teachers to promote autonomous learning through LMS platforms, which contribute to both positive and negative results, and various manifestations in students are detailed on the application thereof. The conclusions discuss the importance of collaborative work for autonomous learning, the lack of methodological knowledge and the application of course strategies through LMS platforms and the need for training processes to minimize existing bias

Author Biographies

Ana Lorena Vargas-Cubero, Universidad Estatal a Distancia

Ana Lorena Vargas-Cubero[1]

Especialista en evaluación educativa del Posgrado de la Universidad de Costa Rica. Graduada del Doctorado en Tecnología Instruccional y Educación a Distancia de la NOVA Sowteastern University de la Florida. Actualmente, se desempeña como coordinadora de la Cátedra de Ambiente, Política y Sociedad de la Universidad Estatal a Distancia, además es profesora de la Universidad de Costa Rica. Ha realizado investigaciones y publicaciones en temáticas propias de las Educación a Distancia y la tecnología como medio de aprendizaje, entre otras. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. avargas@uned.ac.cr, http://orcid.org/0000-0001-5513-6851

Gabriela Villalobos-Torres , Universidad Estatal a Distancia

Especialista en prevención y atención de la violencia intrafamiliar y de género del Posgrado de la Universidad de Costa Rica y egresada del posgrado en Psicología Laboral de la Universidad Autónoma de Centroamérica. Actualmente se desempeña como coordinadora de la Cátedra de Trabajo Social de la Universidad Estatal a Distancia; así mismo es coordinadora del Observatorio Latinoamericano de Trata y Tráfico de Personas Capítulo Costa Rica. Ha realizado investigaciones y publicaciones en temas asociados a la educación a distancia y tecnología para el aprendizaje, violencias, trata de personas y tráfico ilícito de migrantes, entre otros. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica, gvillalobost@uned.ac.cr, http://orcid.org/0000-0002-0650-8978

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Published

2019-11-28

How to Cite

Vargas-Cubero, A. L., & Villalobos-Torres , G. (2019). Teaching strategies to promote autonomous learning in university students by means of Learning Management Systems (LMS). Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 10(2), 215–246. https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.2715

Issue

Section

Artículos
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