Teaching strategies to promote autonomous learning in university students by means of Learning Management Systems (LMS)
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.2715Keywords:
Distance education, LMS, learning autonomy, learning to learn, meaningful learningAbstract
Autonomous learning in university students using LMS platforms implies theoretical knowledge of the concept, as well as the implementation of various strategies that promote autonomous learning in these environments. Thus is how in a study conducted with subject teachers from the School of Social Sciences and Humanities and students currently studying hybrid distance subjects, that is, they use resources and perform some activities in LMS, it was raised as a problem of how and teachers promote strategies that promote autonomous learning in students of a distance education model that use Learning Management System (LMS)?The results obtained are related to the teachers knowledge about the concept of autonomous learning, which is consistent with the theoretical postulates in this regard. Likewise, the characteristics that identify a student who learns with autonomy and the strategies used by teachers to promote autonomous learning through LMS platforms, which contribute to both positive and negative results, and various manifestations in students are detailed on the application thereof. The conclusions discuss the importance of collaborative work for autonomous learning, the lack of methodological knowledge and the application of course strategies through LMS platforms and the need for training processes to minimize existing bias
References
Arguelles, D., N. Nagles (2007). Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo. Colombia: Alfaomega.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social-cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Betini, L. Contini, A., Castro, a. (2010). Las habilidades cognitivas en niños preescolares. Un estudio comparativo en un contexto de pobreza. Acta colombiana de psicología (13), 1, 25-34
Bixio, C. (2005). Enseñar a aprender. Construir un espacio colectivo de enseñanza – aprendizaje. Argentina: Homo Sapiens Editores.
Bogdan, R. & Biklen, S. (2003). Qualitative Research for Education: An introduction to Theories and Methods. (4ª edición.). New York: Pearson
Bruner, J. (1983). Charla del niño: Aprender a utilizar el lenguaje. New York: Norton.
Chiecher, A. (2014). Tres etapas en la inclusión de entornos virtuales en la enseñanza universitaria. En P. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández, (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (325-360). Tenerife: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social.
Clark, R. (2001). Learning from media.Arguments, Analysis and Evidence. Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing.
Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2006). Análisis y resolución de casos-problema mediante el aprendizaje colaborativo RUSC. 3 (2), 29-41. Barcelona, España.
Correa, M.E., Castro, F. & Lira, H. (2004). Estudio descriptivo de las estrategias cognitivas y metacognitivas de los alumnos y alumnas de primer año de pedagogía en enseñanza media de la universidad del bío-bío Theoria. 13, 1, 103-110. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/299/29901310.pdf
Delgado, C., Flores, A., Mayoral, P. (2009). Impulso del aprendizaje autónomo por medio de actividades lúdicas en internet. Ponencia en el II Foro internacional de especialistas en enseñanza de lenguas, ciudad, país. Disponible en http://www2.ucol.mx/flex/fieel2009/fieel2009.swf
Esteban, M. & Zapata, M. (2016). Estrategias de aprendizaje y e-Learning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia. Núm. 50. Disponible en https://revistas.um.es/red/article/view/271261/198501
Fainholc, B. (2004). El concepto de mediación en la tecnología educativa apropiada y crítica. Educ.ar. Disponible en https://cmapsinternal.ihmc.us/rid=1119466861556_1804172076_502/educ.ar%20%20Educacion%20y%20TIC_%20El%20concepto%20de%20mediacion%20en%20la%20tecnologia%20educativa%20apropiada%20%20critica.pdf
Fernández, A. (2009). Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en Internet. Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad.Biblioteca Nueva, Madrid, 45-73.
Fundación Omar Dengo (2014). Competencias para el siglo XXI: guía práctica para promover su aprendizaje y evaluación. San José, Costa Rica: FOD.
Gallusa, J. (1998). Barreras para el aprendizaje en la educación a distancia. ERIC.
García, I. & De la Cruz, M. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. Educementro, 6 (3)
García, L. (2006). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona, España: Editorial Ariel Educación.
Hartman, H. y Sternberg, R. (1993). A broad BACEIS for improving thinking. Instructional Science, 21, 401-425.
Lasser, W. (2018). Educación a Distancia, ¿hacia dónde te diriges?. Virtualidad, educación y Ciencia. 9 (16). Recuperado de http://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc
Manrique, L. (2004). El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. Debates de Educación (Barcelona) [ponencia en línea]. Fundación Jaume Bofill, UOC.
Márquez, A. & Ahumada, A. (eds.) (2016). La Universidad Publica en México y su compromiso social. México: ECORFAN.
Martínez, M. (2009). Análisis de las competencias desarrolladas en el aprendizaje autónomo y en el presencial: construyendo la autonomía del alumnado universitario. Revista de Enseñanza Universitaria, 34; 4-14. Disponible en http://institucional.us.es/revistas/universitaria/34/art_1.pdf
Monereo, C. & Pozo, J. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Madrid: Síntesis.
Moore, M. (1972). La autonomía del alumno: La segunda dimensión del aprendizaje independiente. Research in Education.
Osses, S. & Jaramillo, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34 (1), 187-197. Disponible en https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011
Perdomo, Y. & Perdomo, G. (2012). Elementos que intervienen en la enseñanza y aprendizaje en línea. Revista de innovación educativa, (4), 1, 66-75. Disponible en http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/issue/view/48
Pintrich, P. (1995). Entendiendo el aprendizaje autorregulado. New directions for Teaching and Learning, 63, 3-12
Pintrich, P. & Schunk, D. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid, España: Pearson
Salas & Umaña (2011). Análisis del debate sobre el efecto de los medios tecnológicos en los procesos de aprendizaje. Revista Actualidades Investigativas en Educación. (11) 1, 1-22. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/280964019_Analisis_del_debate_sobre_el_efecto_de_los_medios_tecnologicos_en_los_procesos_de_aprendizaje
Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2006). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (3ra ed.) Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Universidad Estatal a Distancia, Consejo Universitario (2004). Modelo Pedagógico. San José: EUNED.
Valenzuela, J. (2000). Los tres autos del Aprendizaje: Aprendizaje estratégico en educación a distancia. Revista de la Escuela de Graduados en Educación 2 (1). Recuperado de file:///C:/Users/avargas/Documents/Los%20tres%20autos%20del%20aprendizaje.%20Aprendizaje%20estrategico%20en%20educacion%20a%20distancia.pdf
Valle, A., González, R. & Núñez, J.C. (1996). Dimensiones cognitivo-motivacionales y aprendizaje autorregulado. Revista de Psicología, 14(1). Recuperado de http://ezproxybib.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/4559/4538importancia
Varela-Ruiz, MUNAM. (2009). Aprendizaje independiente y aprendizaje colaborativo en educación médica. 72, 4, 222 – 227. México: UNAM
Vargas, A.L. (2017). El Papel del Docente en el Aprendizaje Autorregulado de Estudiantes Universitarios a Distancia. Disertación Doctoral. USA: Nova Southeastern University
Vargas, A.L. & Villalobos, G. (2018). El uso de plataformas virtuales y su impacto en el proceso de aprendizaje en las asignaturas de las carreras de Criminología y Ciencias Policiales, de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Educare 22 (1) 20-39. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.2
Writt, K. & Perkins, D. (2008). Aprender a aprender. Recuperado de http://www.macalester.edu/geology/wirth/CourseMaterials.html
Zimmerman, B. J. (1989). Una visión sociocognitiva del aprendizaje académico autorregulado. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339.
Zimmerman, B. & Martinez-Pons, M. (1986). Desarrollo de una entrevista estructurada para evaluar en los estudiantes el uso de estrategias de autorregulación del aprendizaje. American Educational Research Journal, 23, 614-628. Recuperado de: http://aer.sagepub.com/cgi/content/abstract/23/4/614
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.