Analysis of the Definitions of the Education Models of the Universties Member of the Central American University Superior Council (CSUCA)
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.2658Keywords:
: Distance education, open education, traditional education, blended learning, virtual education, CSUCA.Abstract
As part of a research on the current status of distance education and the use of information and communication technologies (ICT) in the member universities of CSUCA, a specific objective is identified to identify the concepts of various modalities of university education, according to the existing regulation of those universities. This research was carried out during 2017 and 2018, from a qualitative approach with a narrative design. We used a questionnaire validated by international experts with open questions applied to officials appointed by the Vice-Chancellors or Academic Deans of the member Universities of CSUCA. We get to know the concordance in the mentions of definition and characterization of open, traditional and virtual education. However, ambiguous expressions are detected in the description of the blended and distance model. Aspects that indicate the need for homologation of the different definitions of the university educational models used by the member universities of the CSUCA.
References
Ayers, L. & Simonson, M. (2006). Distance Educations. Definition and Glosarry of terms. [Definición de educación a distancia y glosario de términos]. (2ª ed.). EE.UU.: Information Age Publishing.
CSUCA. (2017). Misión visión y otros. [Sitio Web). Recuperado de
http://www.csuca.org/index.php/features/confederacion-universitaria-centroamericana
De la Cruz. (2016). La educación abierta en el Siglo XXI. En Psicología y Educación: Presente-Futuro. (1598-1601) Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/64047
Fredin, E. (2017). Aprendizaje híbrido ¿Futuro de la Educación Superior? Observatorio del Instituto Tecnológico de Monterrey, México. Recuperado de https://observatorio.itesm.mx/edu-news/2017/10/13/aprendizaje-hibrido-el-futuro-de-la-educacion-superior
Freixas, M. d. R. & Ramas, F. (2015). Un modelo de tutoría para la educación a distancia El caso de la UNAM. Virtual Educa, 14, 1-15. Recuperado de http://reposital.cuaed.unam. mx:8080/jspui/bitstream/123456789/4132/1/VE14.150.pdf
García, L. (2001). Bases conceptuales. (pp.30-41) En Educación a distancia: De la teoría a la práctica. Madrid: Ariel Educación.
González, G. (2016). ¿Qué es educación abierta? (Blog). Recuperado de https://blogthinking.com/que-es-la-educación-abierta
Hinojo, A. & Fernández, A. (2012). El aprendizaje semipresencial o virtual. Nueva metodología de aprendizaje en educación superior. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), 159-167.
Meléndez, J. & Torres, Y. (Coords.). (2016). Teoría y práctica de la Educación a Distancia en Puerto Rico. San Juan, Puerto Rico: Departamento de Estado Libre Asociado de Puerto Rico.
Moreno, M. (Coord.). (2012). 20 Visiones de la educación a distancia. México: Universidad de Guadalajara. Sistema de universidad virtual.
Ramas, C. (2015). La Educación a Distancia y las nuevas dinámicas de regionalización de la educación superior en América Latina. (pp.137-154). En La educación a distancia en México: Una nueva realidad universitaria. México: Universidad Autónoma de México.
Silva, A., Guarneros, E., Padilla, J., Etaín, D. & Pérez, C. (2016). La vinculación de la educación presencial y a distancia: Un modelo alternativo para la educación superior en Latino América. Revista Científica del Instituto Latinoamericano de Investigación Educativa. Cognición (24), 25-55
Silvio, J. (s.f.). Fundamentos de Educación a Distancia. (Power Point). Curso ITDE 7001. NOVA. Recuperado de http://slideplayer.es/slide/1030832/
Simonson, M., Smaldino, S., Alfrigh, M. & Zvacek, S. (5ª. Ed.). (2012). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education. [Enseñar y aprender a la distancia: Fundamentos de educación a distancia]. Estados Unidos: Pearson
Trillo, Ma. Paz. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. [Reseña en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (4), 1. UOC. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/download/v4n1-trillo/293-1210-2-PB.pdf
Turpo, O. (s.f.). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blended learning. RED. Revista de Educación a Distancia (39). Recuperado de https://www.um.es/ead/red/39/turpo.pdf
UNED. (2011). ¿Cómo diseñar y ofertar cursos en línea? San José, Costa Rica: PAL-PACE-UNED.
UNESCO. (2002). Aprendizaje abierto y a distancia. Consideraciones sobre tendencias, políticas y estrategias. EE.UU.: División de Educación Superior. UNESCO
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.