Analysis of the Definitions of the Education Models of the Universties Member of the Central American University Superior Council (CSUCA)

Analysis of the Definitions of the Education Models of the Universties Member of the Central American University Superior Council (CSUCA)

Authors

  • Rosita Ulate-Sánchez Universidad Estatal a Distancia
  • Yency Calderón-Badilla Universidad Estatal a Distancia
  • Cristian Quesada-Fernández Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.2658

Keywords:

: Distance education, open education, traditional education, blended learning, virtual education, CSUCA.

Abstract

As part of a research on the current status of distance education and the use of information and communication technologies (ICT) in the member universities of CSUCA, a specific objective is identified to identify the concepts of various modalities of university education, according to the existing regulation of those universities. This research was carried out during 2017 and 2018, from a qualitative approach with a narrative design. We used a questionnaire validated by international experts with open questions applied to officials appointed by the Vice-Chancellors or Academic Deans of the member Universities of CSUCA. We get to know the concordance in the mentions of definition and characterization of open, traditional and virtual education. However, ambiguous expressions are detected in the description of the blended and distance model. Aspects that indicate the need for homologation of the different definitions of the university educational models used by the member universities of the CSUCA.

Author Biographies

Rosita Ulate-Sánchez, Universidad Estatal a Distancia

Rosita Ulate Sánchez EdD. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Correo electrónico: rulate@uned.ac.cr

Yency Calderón-Badilla, Universidad Estatal a Distancia

Yency Calderón Badilla. MSc. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Correo electrónico: ycalderon@uned.ac.cr

Cristian Quesada-Fernández, Universidad Estatal a Distancia

Cristian Quesada Fernández. MSc. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Correo electrónico: cquesadaf@uned.ac.cr

References

AECT. (2016). Defining distance education. [Definición de educación a distancia]. Recuperado de http://www.aect.org/pdf/DistED/CH_1.pdf

Ayers, L. & Simonson, M. (2006). Distance Educations. Definition and Glosarry of terms. [Definición de educación a distancia y glosario de términos]. (2ª ed.). EE.UU.: Information Age Publishing.

CSUCA. (2017). Misión visión y otros. [Sitio Web). Recuperado de
http://www.csuca.org/index.php/features/confederacion-universitaria-centroamericana

De la Cruz. (2016). La educación abierta en el Siglo XXI. En Psicología y Educación: Presente-Futuro. (1598-1601) Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/64047

Fredin, E. (2017). Aprendizaje híbrido ¿Futuro de la Educación Superior? Observatorio del Instituto Tecnológico de Monterrey, México. Recuperado de https://observatorio.itesm.mx/edu-news/2017/10/13/aprendizaje-hibrido-el-futuro-de-la-educacion-superior

Freixas, M. d. R. & Ramas, F. (2015). Un modelo de tutoría para la educación a distancia El caso de la UNAM. Virtual Educa, 14, 1-15. Recuperado de http://reposital.cuaed.unam. mx:8080/jspui/bitstream/123456789/4132/1/VE14.150.pdf

García, L. (2001). Bases conceptuales. (pp.30-41) En Educación a distancia: De la teoría a la práctica. Madrid: Ariel Educación.

González, G. (2016). ¿Qué es educación abierta? (Blog). Recuperado de https://blogthinking.com/que-es-la-educación-abierta

Hinojo, A. & Fernández, A. (2012). El aprendizaje semipresencial o virtual. Nueva metodología de aprendizaje en educación superior. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), 159-167.

Meléndez, J. & Torres, Y. (Coords.). (2016). Teoría y práctica de la Educación a Distancia en Puerto Rico. San Juan, Puerto Rico: Departamento de Estado Libre Asociado de Puerto Rico.

Moreno, M. (Coord.). (2012). 20 Visiones de la educación a distancia. México: Universidad de Guadalajara. Sistema de universidad virtual.

Ramas, C. (2015). La Educación a Distancia y las nuevas dinámicas de regionalización de la educación superior en América Latina. (pp.137-154). En La educación a distancia en México: Una nueva realidad universitaria. México: Universidad Autónoma de México.

Silva, A., Guarneros, E., Padilla, J., Etaín, D. & Pérez, C. (2016). La vinculación de la educación presencial y a distancia: Un modelo alternativo para la educación superior en Latino América. Revista Científica del Instituto Latinoamericano de Investigación Educativa. Cognición (24), 25-55

Silvio, J. (s.f.). Fundamentos de Educación a Distancia. (Power Point). Curso ITDE 7001. NOVA. Recuperado de http://slideplayer.es/slide/1030832/

Simonson, M., Smaldino, S., Alfrigh, M. & Zvacek, S. (5ª. Ed.). (2012). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education. [Enseñar y aprender a la distancia: Fundamentos de educación a distancia]. Estados Unidos: Pearson

Trillo, Ma. Paz. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. [Reseña en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (4), 1. UOC. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/download/v4n1-trillo/293-1210-2-PB.pdf

Turpo, O. (s.f.). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blended learning. RED. Revista de Educación a Distancia (39). Recuperado de https://www.um.es/ead/red/39/turpo.pdf

UNED. (2011). ¿Cómo diseñar y ofertar cursos en línea? San José, Costa Rica: PAL-PACE-UNED.

UNESCO. (2002). Aprendizaje abierto y a distancia. Consideraciones sobre tendencias, políticas y estrategias. EE.UU.: División de Educación Superior. UNESCO

Published

2019-10-19

How to Cite

Ulate-Sánchez, R., Calderón-Badilla, Y., & Quesada-Fernández, C. . (2019). Analysis of the Definitions of the Education Models of the Universties Member of the Central American University Superior Council (CSUCA) . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 10(2), 1–33. https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.2658

Issue

Section

Artículos
Loading...