Theoretical foundations and methodological bases for curriculum mainstreaming in higher education

Theoretical foundations and methodological bases for curriculum mainstreaming in higher education

Authors

  • Carolina B. Tencio-Blanco Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2449

Keywords:

mainstreaming, higher education, curriculum

Abstract

The purpose of this article is to gather and analyze the most relevant aspects of the foundations and methodological bases for curriculum mainstreaming, which allows us to show the considerations taken for establishing educational proposals and implement them from this perspective, based on the vision of education and curriculum that the intertwining courses requires. The aim of the intertwining courses is to establish a connecting point between social realities and disciplinary knowledge; this allows us to overcome the much criticized -but until now- strong curriculum fragmentation, having as the ultimate goal -of which social responsibility is an essential competence- to be used in the educational process of each professional, and to add it to each challenge and duty of the universities. Therefore, this article is aimed at those people who face the challenge of teaching in such areas as: curricular design, evaluation of learning, development of materials, training, and teacher mediation. This approach of curriculum mainstreaming demonstrates the need to think about formative proposals with an evident orientation towards the sociocritical, humanistic, and interdisciplinary actions with a global perspective. What allows us to conclude that the mainstreaming course subjects is a way of organizing the whole curriculum and not just some aspects in it, this must transcend the prescribed, pivotal moment for its implementation, where not only is required to understand the very nature of each subject, but also the methodological treatment of mainstreaming.

Author Biography

Carolina B. Tencio-Blanco, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Planificación Curricular, Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en I y II Ciclos. Asesora Curricular desde hace doce años del Programa de Apoyo Curricular y Evaluación de los Aprendizajes de la UNED. Correo electrónico: ctencio@uned.ac.cr

References

Alarcón, C., Carbonell, V., Hott, D., Magendzo, A. y Marfán, J, (2003) ¿Cómo trabajar los Objetivos Fundamentales Transversales en el Aula? [Versión Adobe Acrobat]. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/Como%20trabajar%20losOFTen%20aula.pd

Argueta, M. (2002). Ejes transversales en el currículo de la formación inicial de docentes. Cartago, CR. Impresora Obando: 152 p.

Botero, C. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación en valores. Revista Iberoamericana de Educación, 45(2). Recuperado de http://www.rieoei.org/2098.htm

De Alba, A. (2004). Currículo. Crisis, mito y perspectivas. México DF.: Universidad Autónoma de México. Deval, J. (2000). Constructivismo. Las grandes Pedagogías del siglo XX, Cuadernos Pedagógicos. Barcelona, España

Gimeno, J. (2001). El currículum: Una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata, S.A.

Herdoiza, M (2015) Construyendo igualdad en la educación superior. Recuperado de https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/10/349720-UNESCO.pdf

Magendzo, A. (2004). Los Temas Transversales en el Trabajo de Aula. Ministerio de Educación Pública, San José, Costa Rica.

Margery, E. (2010) Complejidad, transdisciplinariedad y competencias: cinco viñetas pedagógicas. San José, CR. : Uruk Editores.

Martínez, R. (2000). Evaluación de la Gestión Universitaria. CONEAU, República de Argentina. Recuperado de http://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00091.pdf

Méndez, R. (2014). Humanismo y Universidad. En Méndez R, López, O. (Eds.), Humanismo en la sociedad contemporánea pensamiento y acción en Centroamérica (pp. 6-12). Guatemala: Ediciones Litográficas, E.M.

Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad. Manifiesto. París, Francia: Ediciones Du Rocher

Osorio, E. y Díaz, M. (2011). Nuevo modelo educativo ¿mismos docentes? Tiempo de Educar, 12(23) 29-46. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31121090003

Pereira, J. (2010). Consideraciones básicas del pensamiento complejo de Edgar Morin, en la educación. Revista Electrónica Educare, 14(1), 67-75. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1510

Reyzábal, M. y Sanz, A.I. (1995). Los ejes transversales. Aprendizajes para la vida. Editorial Escuela Española. España

Torres, J. (1998). Globalización e interdisciplinaridad: el currículum integrado. Madrid: Morata, S.L.

UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior-2009. La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Recuperado de 2012 de www.iesalc.unesco.org.ve/dmdocuments/comunicado_cmes09es.pdf

UNESCO. (2014). Estrategia a plazo medio 2014-2021: Sentar las bases de un aprendizaje equitativo para todos a lo largo de toda la vida. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231112

UNESCO. (2015 a). Replantear la Educación. ¿Hacia un buen común mundial? Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

UNESCO. (2015 b). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (2014). Guías para el diseño o rediseño curricular de planes de estudios de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. PACE, San José, Costa Rica. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/Plan_Estudios_/UNED-PACE._GUIA_PARA_EL_DISENO_O_REDISENO_DE_PLANES_DE_ESTUDIOS.pdf

Villarini, A. (1996). El currículo orientado al desarrollo humano integral. Puerto Rico: Río Piedras.

Yus, R. (1997). Hacia una educación global desde la transversalidad. Madrid: Grupo Anaya S.A.

Published

2019-05-30

How to Cite

Tencio-Blanco, C. B. (2019). Theoretical foundations and methodological bases for curriculum mainstreaming in higher education. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 10(1), 31–57. https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2449

Issue

Section

Artículos
Loading...