Perceptions of students about careers and services by School of Management Science of Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2217Abstract
This research was carried out with the objective of analyzing the perception that students have regarding the different careers and emphasis offered by the School of Management Sciences (ECA), of the State Distance University (UNED). The research process was descriptive, to know the general opinion of the consulted about various elements of the demand in the academic offer of their careers. This information was obtained through a survey addressed to students enrolled during the second semester of 2015, both at the University Center (CU) of San José, and at the Anastasio Alfaro High School, using a convenience sampling method, for the ease to consult the students who attend the tutorials that are taught in both venues. He stressed that the career of greatest demand is Public Accounting, followed by Business Management, Banking and Finance and Human Resources. Similar behavior is maintained with respect to the careers that most motivate them to study because Accounting and Human Resources, leads the preference of students. Thus, it is important to improve the image of others in order to obtain a better position among the tastes and interests of the student population of the ECA, who choose to enroll some of their emphasis.
References
Álvarez, J., Chaparro, E. y Reyes, D. (2015). Estudio de la Satisfacción de los Estudiantes con los Servicios Educativos brindados por Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 13(2), 5-26. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/668275
López, F. y Martínez, L. (2006). Educación a Distancia. Cultura, Ciencia y Tecnología (CULCyT), Año 3, No 16-17. Recuperado de http://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/culcyt/article/viewFile/499/478
Blanco, R. (2004). Estudio sobre la satisfacción de los estudiantes en la escuela graduada de administración pública de la universidad de Puerto Rico recinto de Rio Piedras (Tesis inédita de Maestría). Universidad de Puerto Rico, Río Piedras.
Cabero, J. (2016). La educación a distancia como estrategia de inclusión social y educativa. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 8(15), 1-6. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/34247
Escanés, G., Herrero, V., Merlino, A. y Ayllón, S. (2014). Deserción en educación a distancia: factores asociados a la elección de modalidad como desencadenantes del abandono universitario. Virtualidad, Educación y Ciencia, 5(9), 45-55. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/9549
Farías, G., García, M., Monforte, G. y Prott, L. (2014). Percepción personal y cualidades para la elección de una carrera profesional en negocios. Un caso concreto. Revista Panamericana de Pedagogía Saberes y quehaceres del pedagogo, 21, 17-36. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=16650557&AN=101641308&h=M3rJa64iZX3G2JQG8sWW3YCHWpMzSLdZRpLH7UTuMGP4v2gJuiZ2vP08UJmV8930geBDXTx3aPq%2Fpis1RpfjWw%3D%3D&crl=c
Hair, J., Bush, R. y Ortinau, D. (2010). Investigación de mercados. En un ambiente de información digital (4ªed.). México: McGraw-Hill. Recuperado de https://www.academia.edu/20202793/Investigacion_de_Mercados_Hoseph_F._Hair
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5ª ed.). México: Mac Graw Hill.
Kinnear, T. y Taylor, J. (2004). Investigación de mercados. Un enfoque aplicado (4ªed.). México: McGraw-Hill.
Kotler, P. y Armstrong, G. (2015a). Marketing (3a ed.). Madrid: Pearson Educación.
Kotler, P. y Armstrong, G. (2015b). Marketing. Factores psicológicos (3aed.). Madrid: Pearson Educación.
Malhotra, N. (2008). Investigación de mercados (5ªed.). México: Pearson. Recuperado de http://www.cars59.com/wp-content/uploads/2015/09/Investigacion-de-Mercados-Naresh-Malhotra.pdf
Murcia, J. y Torregrosa, Y. (2015). Perfiles motivacionales de estudiantes universitarios. Procesos de estudio y satisfacción con la vida. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 169-181. Recuperado de http://revistas.um.es/reifop/article/view/200441
Pérez, F., Martínez, P., y Martínez, M. (2015). Satisfacción del estudiante universitario con la tutoría. Diseño y validación de un instrumento de medida/University Student Satisfaction with Tutoring Designing and Validation of an Evaluation Instrument. Estudios sobre educación, 29(81). Recuperado de https://search.proquest.com/openview/f7886f1a89a7184194eaca07c4a4d28b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1216371
UNED. (s.f.). Misión y visión de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/rectoria/myv
UNED. (2004). Modelo Pedagógico de la UNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/conuniversitario/images/docs_cu/politicas_academicas/ModeloPedagogico_000.pdf
UNED. (2018). Infografía, datos personas graduadas 2017. Vicerrectoría de Planificación de la UNED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.