PEDAGOGICAL MONITORING OF ONLINE COURSES, A PRACTICE TO PROMOTE QUALITY IN THE UNED
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1942Abstract
Abstract
The State Distance University (UNED) of Costa Rica is a higher education institution that currently makes intensive use of some technological means, in particular, online learning platforms. The implementation of this tool merits the creation of mechanisms that promote and raise the quality of online courses, paying attention to previously defined specific criteria. An important strategy to ensure compliance with these criteria is the monitoring or pedagogical supervision of the online courses, in which a review of the teachers' compliance with regard to the structure, mediation and attention of tending communication spaces is carried out. to provide the necessary feedback for continuous improvement. In this article, we present the results of a qualitative research, whose unit of analysis are all those tutors that have been part of the pedagogical monitoring process, as well as the executors of said activity; where, the information was collected through an online questionnaire. It seeks to analyze the relevance of monitoring for the instances of the university and the benefits it can bring to the improvement of online courses, as part of the experience developed in the UNED. Fortunately, in the totality of the responses received, this activity was considered of high value, by enabling continuous improvement, and offering a better learning process to the students, for which reason, it is contemplated that the practice of monitoring can be a reference for those institutions that use the virtual modality and wish to improve academic supervision in these environments, as well as the feedback that can be given to the teacher in his work.
References
Ajami, K., & Suleiman, M. (2014). Evaluating Interactive Learning Content in an eLearning Environment. eLearn,(6), 4. Recuperado de http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2632550
Arboleda, N. y Rama, C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_superior_a_distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf
CIEI-UNED. (2016). Estadística de matrícula institucional (UNED). Documento interno.
Constante, G. F. G., & López, Y. A. B. (2016). Elearning. Una visión de las publicaciones en revistas de alto impacto. Revista Publicando, 3(8), 182-169. Recuperado de http://rmlconsultores.com/revista/index.php/crv/article/view/305
Domínguez, J. y Rodríguez, J. (Eds.) (2013). La educación a distancia en el Perú. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru.pdf
Mora-Vicarioli, F. (2011). Papel del tutor virtual en la educación a distancia (UNED). Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 1(2), 104-119. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/410/305
Jiménez, M. Á. F., Rodríguez, E. M., & Hurtado, J. C. T. (2017). Funciones de la tutoría en e-learning: estudio mixto de los roles del tutor online. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 409-426.
Hernández, A. A. R. (2016). International perspective on policies and quality standards for e-learning. Suplemento Signos EAD. Recuperado de http://p3.usal.edu.ar/index.php/supsignosead/article/view/3701/4590
PAL. (2016). Estadística 2016, (Informe estadísticas de matrícula en todas las plataformas lms). San José: UNED.
Rama, C. (2012). La reforma de la virtualización de la universidad, el nacimiento de la educación digital. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/libro_la-reforma-de-la-virtualizacion-de-la-universidad-claudio-rama-udg-2012.pdf
Ramírez, F y Rama, C. (2014). Los recursos de aprendizaje en la educación a distancia, nuevos escenarios, experiencias y tendencias. Recuperado de: http://www.virtualeduca.org/documentos/observatorio/2014/los-recursos-de-aprendizaje.pdf
Guach, J. y Peña, R. (s.f.). El método de seguimiento o monitoreo. Una experiencia en la formación reflexiva-creativa del programa PRYCREA. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/0524GP052.pdf
Lam, P., McNaught, C., Lee, J., & Chan, M. (2014). Disciplinary difference in students' use of technology, experience in using e-Learning strategies and perceptions towards eLearning. Computers & Education, 73, 111-120. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514000025
Mejía, J. F., & López, D. (2016). Modelo de Calidad de E-learning para Instituciones de Educación Superior en Colombia. Formación universitaria, 9(2), 59-72. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062016000200007&script=sci_arttext
Ministerio de Educación, Perú. (2014). Fascículo de gestión escolar centrada en los aprendizajes. Recuperado de: http://www.perueduca.pe/foro?p_p_id=19&p_p_lifecycle=1&p_p_state=exclusive&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=2&_19_struts_action=%2Fmessage_boards%2Fget_message_attachment&_19_messageId=70132032&_19_attachment=guia+de+implementacion+de+los+8+compromisos+de+la+escuela.pdf
Rodríguez, J. C. F. & Muñoz, F. M. (2014). Formación en los trastornos de desarrollo. Utilización de metodología eLearning. Psicogente, 17(32). Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1444/1429
Universidad Estatal a Distancia (2004). Modelo pedagógico. San José: UNED. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/conuniversitario/images/docs_cu/politicas_academicas/ModeloPedagogico_000.pdf
Zapata-Ros, M. (2015). Evaluación de la calidad en entornos sociales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (29). Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/232571
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.