PEDAGOGICAL MONITORING OF ONLINE COURSES, A PRACTICE TO PROMOTE QUALITY IN THE UNED

PEDAGOGICAL MONITORING OF ONLINE COURSES, A PRACTICE TO PROMOTE QUALITY IN THE UNED

Authors

  • Francisco Mora-Vicarioli Universidad Estatal a Distancia
  • Alejandra Castro-Granados Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1942

Abstract

Abstract

 

The State Distance University (UNED) of Costa Rica is a higher education institution that currently makes intensive use of some technological means, in particular, online learning platforms. The implementation of this tool merits the creation of mechanisms that promote and raise the quality of online courses, paying attention to previously defined specific criteria. An important strategy to ensure compliance with these criteria is the monitoring or pedagogical supervision of the online courses, in which a review of the teachers' compliance with regard to the structure, mediation and attention of tending communication spaces is carried out. to provide the necessary feedback for continuous improvement. In this article, we present the results of a qualitative research, whose unit of analysis are all those tutors that have been part of the pedagogical monitoring process, as well as the executors of said activity; where, the information was collected through an online questionnaire. It seeks to analyze the relevance of monitoring for the instances of the university and the benefits it can bring to the improvement of online courses, as part of the experience developed in the UNED. Fortunately, in the totality of the responses received, this activity was considered of high value, by enabling continuous improvement, and offering a better learning process to the students, for which reason, it is contemplated that the practice of monitoring can be a reference for those institutions that use the virtual modality and wish to improve academic supervision in these environments, as well as the feedback that can be given to the teacher in his work.

Author Biographies

Francisco Mora-Vicarioli, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnología Educativa. Productor Académico del Programa de Aprendizaje en Línea (PAL) de la UNED. Correo electrónico: fmora@uned.ac.cr

Alejandra Castro-Granados, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnología e Informática Educativa. Diseñadora Gráfica del Programa de Aprendizaje en Línea (PAL) de la UNED. Correo electrónico: alcastro@uned.ac.cr

References

Ajami, K., & Suleiman, M. (2014). Evaluating Interactive Learning Content in an eLearning Environment. eLearn,(6), 4. Recuperado de http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2632550

Arboleda, N. y Rama, C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_superior_a_distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf

CIEI-UNED. (2016). Estadística de matrícula institucional (UNED). Documento interno.

Constante, G. F. G., & López, Y. A. B. (2016). Elearning. Una visión de las publicaciones en revistas de alto impacto. Revista Publicando, 3(8), 182-169. Recuperado de http://rmlconsultores.com/revista/index.php/crv/article/view/305

Domínguez, J. y Rodríguez, J. (Eds.) (2013). La educación a distancia en el Perú. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru.pdf

Mora-Vicarioli, F. (2011). Papel del tutor virtual en la educación a distancia (UNED). Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 1(2), 104-119. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/410/305

Jiménez, M. Á. F., Rodríguez, E. M., & Hurtado, J. C. T. (2017). Funciones de la tutoría en e-learning: estudio mixto de los roles del tutor online. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 409-426.

Hernández, A. A. R. (2016). International perspective on policies and quality standards for e-learning. Suplemento Signos EAD. Recuperado de http://p3.usal.edu.ar/index.php/supsignosead/article/view/3701/4590

PAL. (2016). Estadística 2016, (Informe estadísticas de matrícula en todas las plataformas lms). San José: UNED.

Rama, C. (2012). La reforma de la virtualización de la universidad, el nacimiento de la educación digital. Recuperado de: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/libro_la-reforma-de-la-virtualizacion-de-la-universidad-claudio-rama-udg-2012.pdf

Ramírez, F y Rama, C. (2014). Los recursos de aprendizaje en la educación a distancia, nuevos escenarios, experiencias y tendencias. Recuperado de: http://www.virtualeduca.org/documentos/observatorio/2014/los-recursos-de-aprendizaje.pdf

Guach, J. y Peña, R. (s.f.). El método de seguimiento o monitoreo. Una experiencia en la formación reflexiva-creativa del programa PRYCREA. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/0524GP052.pdf

Lam, P., McNaught, C., Lee, J., & Chan, M. (2014). Disciplinary difference in students' use of technology, experience in using e-Learning strategies and perceptions towards eLearning. Computers & Education, 73, 111-120. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514000025

Mejía, J. F., & López, D. (2016). Modelo de Calidad de E-learning para Instituciones de Educación Superior en Colombia. Formación universitaria, 9(2), 59-72. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062016000200007&script=sci_arttext

Ministerio de Educación, Perú. (2014). Fascículo de gestión escolar centrada en los aprendizajes. Recuperado de: http://www.perueduca.pe/foro?p_p_id=19&p_p_lifecycle=1&p_p_state=exclusive&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=2&_19_struts_action=%2Fmessage_boards%2Fget_message_attachment&_19_messageId=70132032&_19_attachment=guia+de+implementacion+de+los+8+compromisos+de+la+escuela.pdf

Rodríguez, J. C. F. & Muñoz, F. M. (2014). Formación en los trastornos de desarrollo. Utilización de metodología eLearning. Psicogente, 17(32). Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1444/1429

Universidad Estatal a Distancia (2004). Modelo pedagógico. San José: UNED. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/conuniversitario/images/docs_cu/politicas_academicas/ModeloPedagogico_000.pdf

Zapata-Ros, M. (2015). Evaluación de la calidad en entornos sociales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (29). Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/232571

Published

2017-11-30

How to Cite

Mora-Vicarioli, F., & Castro-Granados, A. (2017). PEDAGOGICAL MONITORING OF ONLINE COURSES, A PRACTICE TO PROMOTE QUALITY IN THE UNED. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 8(2), 220–242. https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1942

Issue

Section

Artículos
Loading...