EVALUATION OF BASIC KNOWLEDGE IN CHEMISTRY DIVERSIFIED EDUCATION STUDENTS: THE CASE OF INDUSTRIAL ENGINEERING, UNED

EVALUATION OF BASIC KNOWLEDGE IN CHEMISTRY DIVERSIFIED EDUCATION STUDENTS: THE CASE OF INDUSTRIAL ENGINEERING, UNED

Authors

  • Rodolfo Hernández-Chaverrí Universidad Estatal a Distancia
  • Eric Montero-Miranda Universidad Estatal a Distancia
  • Wendy Villalobos-González Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1915

Abstract

One of the great challenges that the Ministry of Public Education (MEP) has in Costa Rica is to improve the quality of teaching chemistry at the secondary level and reduce the gap between scientific and academic schools. The Universidad Estatal a Distancia (UNED), as a higher education institution worried about this problem created a diagnostic-level plan in chemistry to establish basic knowledge of this subject for students entering the Industrial Engineering career, this plan consisted of Two stages: The first stage was carried out between 2013 and 2014 where a diagnostic test was carried out, which was applied to scientific and academic colleges that attended the diversified cycle and to students who wanted to enter the industrial engineering career. The second stage was to create a leveler course in chemistry, in order for first-year students to acquire basic knowledge to undertake university courses in General Chemistry I, which has been taught since 2014 to date by the UNED. This paper presents the experience of the Chair of Chemical Sciences in the design and implementation of the diagnostic test and the first results obtained from the leveling chemistry course as a strategy to improve the academic performance of students entering the UNED.

Author Biographies

Rodolfo Hernández-Chaverrí, Universidad Estatal a Distancia

Ingeniero Químico, Universidad de Costa Rica, Master en Sistemas Modernos de Manufactura, Instituto Tecnológico de Costa Rica. Director da la Cátedra de Ciencias Químicas para ingeniería, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Correo electrónico: rohernandez@uned.ac.cr

Eric Montero-Miranda, Universidad Estatal a Distancia

Químico Industrial, Universidad Nacional, Profesor tutor del Departamento de Ciencias Químicas de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.Correo electrónico: emonterom@uned.ac.cr

Wendy Villalobos-González, Universidad Estatal a Distancia

Química Industrial, Universidad Nacional, Directora da la Cátedra de Ciencias Químicas, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.  Correo electrónico: wvillalobosg@uned.ac.cr

References

Colegio Científico Costarricense de San Pedro. (2014). Admisión. Recuperado de http://colegiocientificosanpedro.ed.cr/node/2

Ley de Promoción del Desarrollo Científico y Tecnológico de 1990. La Gaceta 7169.

Ley Fundamental de Educación de 1957. La Gaceta § 2160.

Madrigal, A., Syedd, R., Montero, E., & Vega, J. (2010). Análisis de las Olimpiadas Nacionales de Química en Costa Rica: Alcances y retos para la población joven. UNICIENCIA, 26 (1), 29-40.

Marín, M. G. (2010) Antología de calidad (2da ed.), San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Mata, S. (2011). Colegios Científicos de Costa Rica se convierten en ascensores para movilidad social del país. Informa TEC, 315. Recuperado de

http://www.tec.cr/prensa/informatec/2011/agosto/n8.html

Programa de química para bachillerato (s.f.), San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Ramírez, J. L. (2006). Las tecnologías de la información y de la comunicación en la educación en cuatro países latinoamericanos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11 (28), 61-90

Roldán, L. (2012, 26 de octubre). Razones del éxito de los colegios científicos, La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/opinion/foros/Razones-exito-colegios-cientificos_0_1301469884.html

Sol, R. (2004). Diagnóstico sobre la Formación de Docentes en Instituciones de Educación Superior en Costa Rica. San José, Costa Rica: Autor.

Tedesco, J. C., Lopez, N. (2002) Desafíos a la educación secundaria en América Latina. Revista de la CEPAL, 76, 55-69.

Published

2017-11-30

How to Cite

Hernández-Chaverrí, R., Montero-Miranda, E., & Villalobos-González, W. (2017). EVALUATION OF BASIC KNOWLEDGE IN CHEMISTRY DIVERSIFIED EDUCATION STUDENTS: THE CASE OF INDUSTRIAL ENGINEERING, UNED. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 8(2), 1–23. https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1915

Issue

Section

Artículos
Loading...