QUALITY AND UNIVERSITY ACADEMIC EXCELLENCE BY CONGLOMERATE: A TEAM EXPERIENCE

QUALITY AND UNIVERSITY ACADEMIC EXCELLENCE BY CONGLOMERATE: A TEAM EXPERIENCE

Authors

  • Maria Morera-Castro Universidad Nacional de Costa Rical http://orcid.org/0000-0003-2218-179X
  • Ana Azofeifa-Lizano Universidad Nacional de Costa Rica
  • Viviana Gómez-Barrantes Universidad Nacional de Costa Rica
  • Daniel Rojas-Valverde Universidad Nacional de Costa Rica
  • Christian Azofeifa-Mora Universidad Nacional de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1901

Abstract

Accreditation processes have been considered, for the careers that had experienced it, as rigorous, demanding and even exhausting processes; this article shares the experience of a University Academic School that opted not only for the accreditation of one career but of two and together; with innovation on the way of doing accreditation, not changing the models or guides but showing that the accreditation by clusters has more advantages for the university and for the participants. This is the systematization of the living experience at a State University in Costa Rica that has been committed to accreditation, as well as to improvement processes and the quest for permanent quality.

Author Biographies

Maria Morera-Castro, Universidad Nacional de Costa Rical

PhD. María Morera-Castro, Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida Universidad Nacional, Costa Rica

Ana Azofeifa-Lizano, Universidad Nacional de Costa Rica

.


MSc. Ana Azofeifa-Lizano, Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, División de Educología, Universidad Nacional, Costa Rica.

Viviana Gómez-Barrantes, Universidad Nacional de Costa Rica

MSc. Viviana Gómez-Barrantes, Proceso de Diseño y Gestión Curricular, Universidad Nacional, Costa Rica.

Daniel Rojas-Valverde, Universidad Nacional de Costa Rica

MSc. Daniel Rojas-Valverde, Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional, Costa Rica.

Christian Azofeifa-Mora, Universidad Nacional de Costa Rica

MSc.Cristian Azofeifa-Mora, Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Cedeño, A. y Hernández, C. (2011). Autoevaluación y acreditación de carreras en la Universidad Nacional de Costa Rica: experiencias para la gestión de la calidad. Revista Calidad en la Educación Superior, 2(2), 44-68. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/423

Díaz, B., (2015). Factores condicionantes de la calidad en la educación universitaria peruana. Lex, 18(15), 305-329. https://doi.org/10.21503/lex.v13i15.726

Félix, V., Quindemil, E. y Rumbaut, F. (2015). Gestión de la calidad en la Educación Superior: el proceso formativo en la universidad ecuatoriana. Journal of Education and Human Development, 4(4), 188-194. Recuperado de http://jehdnet.com/journals/jehd/Vol_4_No_4_December_2015/3.pdf

González, E., Martínez, M., González, E. y Hernández, C. (2012). Acreditación y Reacreditación en la Universidad Nacional (Costa Rica): dos experiencias de Mejoramiento continuo. Revista Bibliotecas, 30(2), 1-12. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/4862

González. E., Martínez, M. y González, E. (2012). Acreditación: Razones para apuntar hacia la calidad. Revista Calidad en la Educación Superior 3(2), 66 – 83. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/446/341

Guido, E. y Herrero, L. (2012). Percepción del Impacto de la Aplicación de Mecanismos de Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior en Costa Rica: Proyecto ALFA-CINDA-Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-38. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10273.

La Evolución de la Educación Superior. (2015). En Programa Estado de la Nación. Informe Estado de la Educación, Costa Rica, pp. 184-248. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/ DAR FORMATO APA

Muñoz, V., Méndez, M. y Arteaga, T. (2015). Debate sobre calidad educativa "Un enfoque innovador de la calidad en la agenda de educación post-2015" Grupo de Incidencia en Política Educativa. Consejo de educación Popular de América Latina. Grupo de Incidencia en Política Educativa, pp. 57-66. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Costa_Rica/ceaal/20160506035311/Debate_sobre_calidad_educativa.pdf

Nicoletti, A. (2013). La evaluación de la calidad educativa. Investigación de base evaluativa en centros de educación superior. Revista Argentina de Educación Superior, 5(6), 189-202. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes6_art6.pdf

Schifrin, A. (2015). Calidad educativa: políticas de seguimiento de graduados universitarios en universidades estatales. Técnica Administrativa, 14(1) Artículo 5. Recuperado de http://www.cyta.com.ar/ta1401/v14n1a5.htm

Universidad Estatal a Distancia (2017). Preguntas Frecuentes. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/igesca/autoevaluacion#1)

Published

2017-11-30

How to Cite

Morera-Castro, M., Azofeifa-Lizano, A., Gómez-Barrantes, V., Rojas-Valverde, D., & Azofeifa-Mora, C. (2017). QUALITY AND UNIVERSITY ACADEMIC EXCELLENCE BY CONGLOMERATE: A TEAM EXPERIENCE. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 8(2), 283–308. https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1901

Issue

Section

Artículos
Loading...