The specialist teacher in hearing and language: facing the challenge of innovation in the evaluation of students with special needs

The specialist teacher in hearing and language: facing the challenge of innovation in the evaluation of students with special needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.1714

Abstract

At present, the teacher in hearing and language consolidates as a teaching specialty, and his markedly itinerant character in schools is noteworthy. The present study has tried to make a qualitative approach to the core of the evaluation process, both diagnostic and curricular, which develops this profile of specialist teacher. It has been tried to glimpse the character that said professionals grant to the evaluation in their performance and the implications in order to promote an educational sense to it. Among the conclusions, we can see a marked individual-diagnostic accent in this intervention, providing as a conclusion what would constitute the lines of action to enhance a collaborative-training profile in the development of student assessment by these professionals.

Author Biographies

Antonio Luque de la-Rosa, Universidad de Almería

Profesor de plantillaDepartamento de EducaciónUniversidad de Almería

Carmen María Hernández-Garre, Universidad de Almería

Profesora contratada
Departamento de Educación
Universidad de Almería

María del Mar Fernández-Martínez, Universidad de Almería

Profesora contratada
Departamento de Educación
Universidad de Almería

References

Acosta, V. M. & Moreno, A. M. (2003). Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa: manual para logopedas, psicopedagogos y profesores. Santiago de Chile: Ars Médica.

Álvarez, J. M. (1995). Valor social y académico de la evaluación. Madrid: Universidad Complutense.

Álvarez, J. M. (2001). El campo semántico de la evaluación. Más allá de las definiciones. Madrid: Morata.

Álvarez, J. M. (2007). La evaluación formativa. Cuadernos de pedagogía, 364, 96-101.

Arroyo, A., Díaz, M., López, L. & Ortega, M. (2015). La evaluación del lenguaje por el maestro de audición y lenguaje: evaluación complementaria. Revista PULSO, 28, 73-96.

Ayuste, A. (1994). Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar y trans¬formar. Barcelona: Graó.

Campoy, T. (2016). Metodología de la investigación científica. Ciudad del Este, Paraguay: Universidad Nacional del Este.

Fernández, J. (1999). Reorientar la evaluación para transformar la práctica educativa. En J. Fernández Sierra (Coord.), Acción Psicopedagógica en Educación Secundaria: reorientando la orientación (pp.333-360). Málaga: Ediciones Aljibe.

Francois, J. R., Coufal K.L.& Subramanian A. (2015). Student preparation for professional practice in early intervention. Communication Disorders Quarterly, 36 (3), 177-186.

García, C. (1995). Una escuela común para niños diferentes. Barcelona: EUB.

Gimeno, J. (1992). Reformas Educativas. Utopía, retórica y práctica. Cuadernos de Pedagogía, 209, 62-68.

Goetz, J. P. & LeCompte, M.D. (2010). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Gràcia, M., Benítez, P., Vega, F. & Domeniconi, C. (2015). Escala de valoración de la enseñanza del lenguaje oral en contexto escolar: adaptación para su uso en educación especial. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 35 (2), 84-94.

Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.

Hernández, N. A., Romero, L. B., Valle, S. O. & Ramos, B. L. (2014). Una mirada a los modelos de evaluación para la generación y gestión del cambio en las instituciones educativas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1 (2), 1-20.

Luque, A. & Carrión J. J. (2014). Análisis de la actuación docente del maestro de audición y lenguaje. Revista de logopedia, foniatría y audiología, 34 (2), 68-80.

Murillo, F. J. & Hidalgo, N. (2015). Enfoques fundamentantes de la evaluación de estudiantes para la justicia social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa (RIEE), 8 (2), 5-7.

Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.

Stake, R.E. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Taylor, S. J. & Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Published

2018-05-30

How to Cite

Luque de la-Rosa, A., Hernández-Garre, C. M., & Fernández-Martínez, M. del M. (2018). The specialist teacher in hearing and language: facing the challenge of innovation in the evaluation of students with special needs. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(1), 382–401. https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.1714

Issue

Section

Artículos
Loading...