Feminist Critique of the Neet Concept (Not in Education, Employment, or Training)

Feminist Critique of the Neet Concept (Not in Education, Employment, or Training)

Authors

  • Rocío Chaves Jiménez Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica
  • Ana Lucía Fernández Fernádez Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.22458/rr.v6i2.1476

Keywords:

Use of time, gender, NEET, wagework, unwaged work

Abstract

We criticize the concept of NEET (not in education, employment or training) using the results of the first Survey of Time Use in the Greater Metropolitan Area of Costa Rica of 2011. The objective is to use time as an indicator to express gaps and inequalities on the distribution, use, exchange, and value of time, that determine consequently the organization of everyday life on the population between 12 and 35 years old, who does not attend formal education and is neither employed.

Author Biographies

Rocío Chaves Jiménez, Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica

Costarricense, Socióloga por la Universidad de Costa Rica y Magíster en Gestión y Políticas Públicas por la Universidad de Chile. Directora del Instituto de Estudios de Género de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Especialista y asesora en género en el Instituto Nacional de las Mujeres de Costa Rica. Especialista en transversalización de la perspectiva de género en instituciones públicas y de educación superior, en hostigamiento sexual y en estudios sobre uso del tiempo.

Ana Lucía Fernández Fernádez, Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica

Costarricense, Licenciada en Sociología por la Universidad de Costa Rica. Doctorante del Instituto de Estudios Latinoamericano de la Freie Universität Berlin, Alemania. Investigadora del Instituto de Estudios de Género de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Profesora de la Escuela de Sociología de la Universidad de Costa Rica. Ha trabajado en proyectos e investigaciones sobre transversalización de la perspectiva de género en instituciones de educación superior, investigaciones sobre uso del tiempo, corresponsabilidad social en el cuido, familia y feminismo decolonial.

Published

2016-06-28

How to Cite

Chaves Jiménez, Rocío, and Ana Lucía Fernández Fernádez. 2016. “Feminist Critique of the Neet Concept (Not in Education, Employment, or Training)”. Revista Rupturas 6 (2):163-95. https://doi.org/10.22458/rr.v6i2.1476.

Issue

Section

Artículos
Loading...