"Ensuring educational quality: Key strategies for accreditation agency of Higher Distance Education in Panama"
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5564Keywords:
education quality, : Distance education, Continuous Improvement, strategies, Standardization, Accreditation AgenciesAbstract
Evaluation consists of determining the value of an object or service with methodologies and critical judgment to identify areas for improvement. In Latin America and the Caribbean, evaluation in distance education lacks specific regulations and presents challenges in quality and accreditation. It is proposed to analyze the evaluation processes in higher distance education in the region to implement good practices that promote academic training in Panama. The study is based on a documentary review and qualitative analysis of previous perceptions and experiences. It is concluded that it is necessary to strengthen the specific regulatory frameworks for distance education and adjust criteria and standards to adequately evaluate the quality of the programs and learning results in this modality.
References
CALED. (2009). Creación y Puesta en Marcha de CALED. Ecuador: Universidad Técnica Particularde Loja. http://www.caled- ead.og/.
CALED (2024). Universidad Técnica Particular de Loja. https://www.caled-ead.org/es/publicaciones/guias-evaluacion
Condo, C., & Morocho Quezada, M. E. (2021). Una mirada emergente hacia la evaluación de la educación superior a distancia en latinoamérica y el caribe frente al impacto de la pandemia. Sello Editorial UNAD, 19.
CONEAUPA. (3 de Agosto de 2021). Resolución N°11, Guía para la Autoevaluación con fines de Acreditación . Obtenido de https://www.gacetaoficial.gob.pa/pdfTemp/29381_A/87311.pdf
Escobar, V. d. (2010). La educación virtual en Panamá. La educación superior a distancia: Miradas diversas desde Iberoamérica. Universidad de Panamá, 118.
Méndez, S. P., Víquez, A. M., & Mata, L. A. (2022). Concepciones de evaluación de la calidad en educación y sus fundamentos en modalidad a distancia: Conceptions of evaluation of quality in education and its foundations in distance modality. . Educación Superior, (34), 109-131.
Prado, J. F., Álvarez de Barrios, A., & Sousa, V. M. (2020). Estudio comparativo de los procesos de evaluación a nivel superior entre Panamá y Costa Rica. Societas, 22(2), 41-54.
Reisberg, L. (2021). Diagnóstico de la Educación Superior en Panamá. Banco Interamericano de Desarrollo.
Ruiz, J. R. ( 2016). Estándares e Indicadores para la Evaluación de Programas en la Modalidad de Educación a Distancia . (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).
Torres, S. J. (2022). Evaluación de un programa de Administración de Empresas a distancia de una institución de educación superior en Puerto Rico. . HETS Online Journal, 12(2), 149-179.
Valdés, M. J., Correa, ,. S., Toledo, M. A., & Suárez, W. M. (2021). Buenas prácticas en la autoevaluación de programas de posgrado a distancia. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 158-173.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.