"Ensuring educational quality: Key strategies for accreditation agency of Higher Distance Education in Panama"

"Ensuring educational quality: Key strategies for accreditation agency of Higher Distance Education in Panama"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5564

Keywords:

education quality, : Distance education, Continuous Improvement, strategies, Standardization, Accreditation Agencies

Abstract

Evaluation consists of determining the value of an object or service with methodologies and critical judgment to identify areas for improvement. In Latin America and the Caribbean, evaluation in distance education lacks specific regulations and presents challenges in quality and accreditation. It is proposed to analyze the evaluation processes in higher distance education in the region to implement good practices that promote academic training in Panama. The study is based on a documentary review and qualitative analysis of previous perceptions and experiences. It is concluded that it is necessary to strengthen the specific regulatory frameworks for distance education and adjust criteria and standards to adequately evaluate the quality of the programs and learning results in this modality.

Author Biographies

Liz Miller-Gil, Universidad Abierta y a Distancia de Panamá

Universidad Abierta y a Distancia de Panamá, Ingeniera Ambiental, Coordinadora de la Unidad Técnica Evaluación y Calidad (UTEC); Correo electrónico: acreditacion2@unadp.ac.pa https://orcid.org/0000-0003-0268-1607.

Elizabeth Gálvez-Obaldía, Universidad Abierta y a Distancia de Panamá, Panamá

Universidad Abierta y a Distancia de Panamá, sociología, vicerrectora investigación; Correo electrónico: vice.investigacion@unadp.ac.pa,  https://orcid.org/0000-0003-0724-4721.

References

CALED. (2009). Creación y Puesta en Marcha de CALED. Ecuador: Universidad Técnica Particularde Loja. http://www.caled- ead.og/.

CALED (2024). Universidad Técnica Particular de Loja. https://www.caled-ead.org/es/publicaciones/guias-evaluacion

Condo, C., & Morocho Quezada, M. E. (2021). Una mirada emergente hacia la evaluación de la educación superior a distancia en latinoamérica y el caribe frente al impacto de la pandemia. Sello Editorial UNAD, 19.

CONEAUPA. (3 de Agosto de 2021). Resolución N°11, Guía para la Autoevaluación con fines de Acreditación . Obtenido de https://www.gacetaoficial.gob.pa/pdfTemp/29381_A/87311.pdf

Escobar, V. d. (2010). La educación virtual en Panamá. La educación superior a distancia: Miradas diversas desde Iberoamérica. Universidad de Panamá, 118.

Méndez, S. P., Víquez, A. M., & Mata, L. A. (2022). Concepciones de evaluación de la calidad en educación y sus fundamentos en modalidad a distancia: Conceptions of evaluation of quality in education and its foundations in distance modality. . Educación Superior, (34), 109-131.

Prado, J. F., Álvarez de Barrios, A., & Sousa, V. M. (2020). Estudio comparativo de los procesos de evaluación a nivel superior entre Panamá y Costa Rica. Societas, 22(2), 41-54.

Reisberg, L. (2021). Diagnóstico de la Educación Superior en Panamá. Banco Interamericano de Desarrollo.

Ruiz, J. R. ( 2016). Estándares e Indicadores para la Evaluación de Programas en la Modalidad de Educación a Distancia . (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).

Torres, S. J. (2022). Evaluación de un programa de Administración de Empresas a distancia de una institución de educación superior en Puerto Rico. . HETS Online Journal, 12(2), 149-179.

Valdés, M. J., Correa, ,. S., Toledo, M. A., & Suárez, W. M. (2021). Buenas prácticas en la autoevaluación de programas de posgrado a distancia. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 158-173.

Published

2024-11-29

How to Cite

Miller-Gil, L., & Gálvez-Obaldía, E. (2024). "Ensuring educational quality: Key strategies for accreditation agency of Higher Distance Education in Panama". Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(2), 93–110. https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5564

Issue

Section

IGESCA-ACAP “Procesos de gestión de calidad y excelencia académica en las Instituciones de Educación Superior: Posgrados en Centroamérica”
Loading...