Research and digital skills in postgraduate students: a bibliometric analysis
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5468Keywords:
research skills, digital skills, students, distance university educationAbstract
This paper aims to investigate, from a theoretical point of view, the possible relationship between research and digital competences necessary or required in graduate students to develop efficiently during their educational training, since this academic degree has a high research component and there are more and more technological tools that can be used to carry out the tasks required in the research process. It focuses on qualitative research and the data collection is based on a documentary analysis; the bibliographic manager Mendeley was used for the analysis process and the VOSviewer software version 1.6.7 was implemented for the inquiry of the structure and subject matter. The bibliographic review yielded 51 documents published in indexed journals, from which a series of keywords related to the study are considered, as well as several clusters that establish important relationships between them, from which it can be determined that research competencies are related to digital competencies since many of the activities proposed in the design of research are supported by the use of Information and Communication Technologies (ICT). It is concluded that by considering research as a set of actions carried out to acquire new knowledge and skills that allow the implementation of tools that range from the use of databases to the use of specialized statistical programs and reliable digital media to disseminate results, which require that the student body master’s through digital skills.
References
Artavia-Díaz, K.A. & Castro, A. (2014). Implementación de Herramientas Tecnológicas en la Educación Superior Universitaria a Distancia. Educación Superior, (28), 13-30. https://doi.org/10.56918/es.2019.i28.pp13-30
Artavia-Díaz, K.-Y., & Castro-Granados, A. (2024). El proceso investigativo y su vinculación con las herramientas digitales: una aproximación desde la primera cohorte acreditada de un posgrado de la UNED de Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(1), 59–90. https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.5155
Cabero Almenara, J., & Llorente Cejudo, M. C. (2008). La alfabetización digital de los alumnos: Competencias digitales para el siglo XXI.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez, A. P., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3).
Castro-Rodríguez, Y. (2022). Revisión sistemática sobre los semilleros de investigación universitarios como intervención formativa. Propósitos y Representaciones, 10(2), e873. https://doi.org/10.20511/pyr2022.v10n2.873
Claro, M., Cabello, T., San Martín, E. y Nussbaum, M. (2015). Comparing marginal effects of Chilean students' economic, social and cultural status on digital versus reading and mathematics performance. Computers & Education, 82, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.018
Del Puerto, D. A., & Esteban, P. G. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-358.
Elsevier. (2023). Acerca de Mendeley. https://www.elsevier.com/es-es/products/mendeley
Elsevier. (2023). Scopus: Base de datos de citas y resúmenes completa, multidisciplinaria y fiable. https://www.elsevier.com/es-es/products/scopus
Esteve Mon, F. M., & Gisbert Cervera, M. (2011). El nuevo paradigma de aprendizaje y las nuevas tecnologías. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 55-73.
George, C. E. & Ramírez, A. (2019). Competencias investigativas y saberes digitales de estudiantes de posgrado en la modalidad virtual. Certiuni Journal, (5), 65-78. http://uajournals.com/ojs/index.php/certiunijournal/article/view/605
García-Sánchez, J.N., & García-Martín, J. (2021). La Comprensión Lectora Avanzada a través de las Disciplinas: Variables Instruccionales y Psicoeducativas. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 19(4), 197-214. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.012
Gisbert, M., & Esteve, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, (7), 48-59.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Hervás, M., Soto, P. M. & Bellido, M.M. (2022). E-aprendizaje-servicio. Propuesta de videoteca para la innovación educativa. Revista Internacional de Tecnología Ciencia y Sociedad. 2-17. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/78578/EServiceLearning.pdf?sequence=1
International Society for Technology in Education-ISTE. (2024). ISTE Standards: For Students. https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-students
Malavassi Aguilar, A. P. (2012). Las bases de datos como herramienta para la investigación histórica. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 13(1), 193-197.
Martínez-Daza, M. A. (2022). Semilleros de investigación en modalidad virtual. Estrategia pedagógica. Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 11(6),1-14. https://philpapers.org/rec/MARSDI-11
Martorell, O., Socias, A., Otero, L. & Mulet-Forteza, C. (2019). Thirty-fifth anniversary of the International Journal of Hospitality Management: A bibliometric overview. International Journal of Hospitality Management, 78, 89-101. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.10.013.
Mon, F. E., & Cervera, M. G. (2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ ce: Revista Venezolana de Información, tecnología y conocimiento, 10(3), 29-43.
Ojeda, R., Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., Fuentes, T., & Gallardo-Fuentes, F. (2022). Evaluación de competencias genéricas en profesores de Educación Física. Retos, 43, 521-532. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88796
Pegalajar, M. del C. (2021). University student evaluation towards the development of ICT teaching-learning initiatives. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (16), 41-54. https://doi.org/10.46661/ijeri.3111
Punie, Y. & Brecho, B. (2014). Ikanos DigComp Label Guide: Guía para la catalogación DigComp de recursos formativos en competencias digitales. http://www.ikanos.eus/wp-content/uploads/2018/03/DigComp-ikanos.pdf.
Quintero, L., & López, M. (2022). Aproximación a la definición de cultura digital universitaria y las dimensiones que la constituyen. Revista Conhecimento Online, 1, 213-239. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2875
Rivas, L.A. (2011). Las nueve competencias de un investigador. Investigación administrativa, 40(108), 34-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456045339003
Sánchez-Caballé, A., Gisbert Cervera, M., & Esteve-Mon, F. M. (2020). The digital competence of university students: a systematic literature review.
Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M., & Esteve-Món, F. (2021). La integración de la competencia digital en educación superior: un estudio de caso de una universidad catalana. Educar, 57(1), 241-258.
Universidad Estatal a Distancia. (s.f.). UNED Investiga: Sobre nosotros. https://investiga.uned.ac.cr
Universidad de La Sabana. (2010). Directrices para Semilleros de Investigación. https://www.unisabana.edu.co/fileadmin/Archivos_de_usuario/Documentos/Documentos_Investigacion/1.1_Semilleros_de_investigacion_-_documento_lineamientos_2014-2.pdf
UNESCO. (2023). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social. https://www.unesco.org/es/articles/las-competencias-digitales-son-esenciales-para-el-empleo-y-la-inclusion-social
Villalobos, L.R. (2017). Enfoques y diseños de Investigación Social: Cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.
Vivar, J. M. F., & Aguilar, C. S. (2013). El periodismo de datos como especialización de las organizaciones de noticias en Internet. Correspondencias & Análisis, (3), 15-34.
Viñoles Cosentino, V., Sánchez-Caballé, A., & Esteve-Mon, F. M. (2022). Desarrollo de la competencia digital docente en contextos universitarios. Una revisión sistemática.
Zapata, J.C. (2022). E-research and technological research competence in teacher training. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 12(5), 1–11. https://journals.eagora.org/revHUMAN/article/view/3984/2363
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.