Curricular Territory: Building Academic Freedom through Teaching Practice in the Implementation of the University Geography Curriculum

Curricular Territory: Building Academic Freedom through Teaching Practice in the Implementation of the University Geography Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5401

Keywords:

academic freedom, curriculum, professional education, higher education, university teaching

Abstract

Academic freedom is a term whose practical implementation represents a challenge and, therefore, its reflection must be critical and iterative. Under this premise, this document aims to build a discussion around the conceptualization and meanings of academic freedom through a documentary review of the concept and the collection of both institutional and faculty discourses. In this study, a short interview is conducted with faculty members of the Escuela de Geografía and the legal advisor to the Vicerrectoría de Docencia at the University of Costa Rica, understanding that this institution is the framework in which academic freedom is exercised as a fundamental principle. The analysis of the findings allows us to present a self-assessment tool aimed at practicing professors who wish to evaluate their degree of awareness of academic freedom through their knowledge and pedagogical decisions. With this tool, they will be able to identify those notions that allow them to develop a critical, reflective, and conscious stance on the relationship between teaching practice, academic freedom, and its limits.

Author Biographies

Daniela Retana - Quirós, Universidad de Costa Rica

Máster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria, Bachiller y Licenciada en Geografía. Investigadora docente de cursos de Geografía en las carreras Geografía y Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica en la Escuela de Geografía, Universidad de Costa Rica

Victoria, Universidad de Costa Rica

Doctor of Education, Master in Psychopedagogy, Bachelor in Educational Administration, and Bachelor's Degree in Preschool Education. Researcher at the Institute of Educational Research and the School of Geography; instructor of research courses in the Archival Studies program and advisor of pedagogical processes in the School of Geography, University of Costa Rica, Costa Rica

References

Arce, C. (2004). La Libertad de Cátedra. Revista Ciencias Jurídicas, (104), 71-90. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/juridicas/article/view/13355/14346

Beiter, K., Karran, T. y Appiagyei-Atua, K. (2016). Academic freedom and its protection in the law of European states: Measuring an international human right. European Journal of Comparative Law and Governance, 3(3), 254-345. https://doi.org/10.1163/22134514-00303001

Calderón, M. (2013). La Libertad de Cátedra y sus Implicaciones. Análisis a partir de la conceptualización de los Académicos del ITCR [Informe Final de Proyecto de Investigación]. Instituto Tecnológico de Costa Rica. Repositorio TEC. https://www.tec.ac.cr/proyectos/libertad-catedra-sus-implicaciones-analisis-partir-conceptualizacion-academicos-itcr

Campos, R. (2020). La libertad de cátedra y la universidad que innova. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-21. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i1.39935

Consejo Universitario. (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Consejo Universitario. (2009). Reglamento de Régimen Disciplinario Docente. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_disciplinario_docente.pdf

Consejo Universitario. (2017). Pronunciamiento sobre la libertad de cátedra en la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/pronunciamientos/2017/pronun79.pdf

Constitución Política de Costa Rica [Const]. 07 de noviembre de 1949 (Costa Rica).

Expósito, E. (2013). Libertad de cátedra del profesor universitario. Contenido y amenazas en el contexto actual de reforma del modelo de universidad pública. Revista de Educación y Derecho, (07). https://doi.org/10.1344/re&d.v0i07.5866

Karran, T. y Mallinson, L. (2017). Academic freedom in the UK: Legal and normative protection in a comparative context. Policy Reviews in Higher Education, 1(2), 209-241. https://doi.org/10.1080/23322969.2017.1307097

Madrid, R. (2013). El derecho a la libertad de cátedra y el concepto de universidad. Revista Chilena de Derecho, 40 (1), 355-371. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34372013000100016

Molina, E., Aguado, G. y Nettel, A. (2017). La libertad de cátedra y el modelo de universidad. Digital ciencia@UAQro. https://www.uaq.mx/investigacion/revista_ciencia@uaq/ArchivosPDF/v10-n1/Arti.7.pdf

Oficina Jurídica -UCR. (2003). Dictamen OJ-1906-2003

Oficina Jurídica -UCR. (2012). Dictamen OJ-827-2012

Oficina Jurídica -UCR. (2013). Dictamen OJ-1122-2013.

Oficina Jurídica -UCR. (2017). Dictamen OJ-971-2017.

Oficina Jurídica -UCR. (2021). Dictamen OJ-382-2021

Oficina Jurídica -UCR. (2022). Dictamen OJ-834-2022.

Retana-Quirós, D. y González-García, V. (2023). Territorio curricular: definiendo la flexibilidad como principio transversal del currículo en Geografía-UCR. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(2), 320–363. https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.4865

Solano, J., Madrid, B. I., Galeano, D. y Batres, A. (2022). Libertad de cátedra: una solución o parte del problema. Innovare: Revista De Ciencia Y tecnología, 11(3), 172–181. https://doi.org/10.5377/innovare.v11i3.15357

Suárez, R. (2011). Contenido y límites de la libertad de cátedra en la enseñanza pública no universitaria. Revista de Derecho UNED, (9), 421-462. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3961817

UNESCO. (1966). Recomendación de la OIT y la UNESCO relativa a la situación del personal docente. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/recommendation-concerning-status-teachers

UNESCO. (1997). Recomendación de la UNESCO relativa a la condición del personal docente de la enseñanza superior. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/recommendation-concerning-status-higher-education-teaching-personnel?hub=66535

Vidal, C. (2008). Libertad de cátedra y organización de la docencia en el ámbito universitario. Revista Española de Derecho Constitucional, (84), 61-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2775812

Published

2024-11-29

How to Cite

Retana - Quirós, D., & Victoria. (2024). Curricular Territory: Building Academic Freedom through Teaching Practice in the Implementation of the University Geography Curriculum. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(2), 73–101. https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5401

Issue

Section

Artículos
Loading...