Student perception of Natural Resource Management regarding virtual methodological strategies for subjects with practical components during COVID-19 times

Student perception of Natural Resource Management regarding virtual methodological strategies for subjects with practical components during COVID-19 times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.4810

Keywords:

communication and information technologies (ICT), methodological strategies, practical activities, online learning, pandemic

Abstract

      At the beginning of 2020, when the international health emergency was declared due to the COVID-19 disease, the transformation to virtuality at the Distance State University (UNED) of Costa Rica was less complex than in other higher education institutions. However, it was necessary to adapt subjects with practical in-person activities such as laboratories and field trips to a 100% virtual modality. In the Natural Resources Management (MARENA) program, specifically in the Natural Sciences (CN) and Ecology and Environmental Education (EEA) courses, methodological strategies were designed and implemented, including supporting audiovisual materials, video tutorials, at-home laboratory practices, virtual field trips, virtual oral presentations, and collaborative work. This research used a mixed qualitative and quantitative approach with descriptive and exploratory aspects. Additionally, a tool was applied to assess students' perception of the virtual methodological strategies in four MARENA subjects with practical components. It was determined that the 100% virtual education process caused by COVID-19 facilitated the maximization of virtual tools usage, the need for digital literacy among teachers and students, the continuous search for methodological strategies, the design of detailed instructions for students, and finally, the value of in-person fieldwork and laboratory activities compared to the virtual format became evident. The objective of this study is to analyze students' perception in the CN and EEA courses regarding the virtual methodological strategies applied in subjects with practical components during the pandemic in 2021.

Author Biographies

Magaly Rodríguez-Calvo , UNED

Master's Degree in Educational Administration, Distance State University (UNED). Bachelor's and Bachelor's Degree in Tropical Biology with an emphasis on Natural Resources, National University of Costa Rica (UNA). In charge of the Natural Sciences Department at the Distance State University.

Idania Valverde-Rojas, UNED

Idania Valverde-Rojas, Máster en Ciencias de la Educación con énfasis en Docencia, Universidad Americana. Licenciada y bachiller en Manejo de Recursos Naturales, Universidad Estatal a Distancia (UNED). Correo electrónico: ivalverde@uned.ac.cr https://orcid.org/0000-0001-6112-4814

References

Angulo-Delgado, F., Calle-Restrepo, A., Soto-Lombana, C., Zorrilla, E. y Mazzitelli, C. (2022). El trabajo práctico de laboratorio en clase de ciencias naturales durante la pandemia: experiencias en Argentina y Colombia. Didacticae, (11) 99-115. DOI: 10.1344/did.2022.11.99-115

Baltodano, M. y Gómez-Zermeño, M. (2017). Pedagogical, Curricular and Didactic Elements Involved in the Creation of an E-Learning Environment: The Case of a Costa Rican University. Turkish Online Journal of Distance Education, 18(4), 104-119. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1161814.pdf

Díaz-García, I., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J. y Orellana, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549-566.

DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.409371

Digión, L., Sosa, M. y Velásquez, I. (2006). Estrategias para la mediación pedagógica en ambientes de educación a distancia. Departamento de Informática, Facultad de Ciencias Exactas y Tecnología. Universidad Nacional de Santiago del Estero. https://es.calameo.com/read/004741425af8b8dcff24c

Hernández, S.; Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill. México.

Hooper, C. (19 abril de 2023). Herramientas en las plataformas virtuales de aprendizaje para promover la evaluación autentica, [Conferencia You Tube]. Trabajo presentado por Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, UNED. https://www.youtube.com/watch?v=TkARP3PGbHM

López, G., Arévalo, D., Rodríguez, F., Andrade-Piedra, J., y Quirós, C. (2008). Gira de aprendizaje: Enfoque participativo de cadenas productivas. EPCP, 1, 1-4. http://www.cambioandino.net/aca/c/document_library/get_file?folderId=85&name=DLFE-45.doc

Malo, S., Maldonado, A., Gacel, J. y Marmolejo, F. (2020). Impacto del covid-19 en la educación superior de México. Revista de Educación Superior en América Latina. ESAL 8 (julio-diciembre). https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13402

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (Mineducación). (2017). Educación virtual o educación en línea. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Informacion-Destacada/196492:Educacion-virtual-o-educacion-en-linea

Moreira, F. S. M., García, B. R. A., Macías, B. A. M. y Vera, J. C. A. (2014). Estrategias para la implementación de un enfoque metodológico interactivo en aulas invertidas para la formación de grado en Educación. Revista Educación y Tecnología, 5, 36-48. file:///C:/Users/ivalverde/Downloads/DialnetEstrategiasParaLaImplementacionDeUnEnfoqueMetodolo-5072161.pdf

Nagles, N. (2009). La gestión del conocimiento en escenarios virtuales. Itinerario educativo, año XXIII, (54), 123-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3439003

Ojeda- Beltran, A; Ortega- Álvarez, D; Boom- Carcamo, E. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19. Revista Espacios. Especial Covid-19. 41 (42). 81-92. DOI: 10.48082/espacios-a20v41n42p07

Programa de Apoyo Curricular y Evaluación de los Aprendizajes (PACE). (2013). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. https://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/publicaciones/FINAL24-9-13_Glosario_de_trminos_curriculares_UNED.pdf

Peñalosa. E. (2013). Estrategias docentes con tecnología: Guía práctica. Pearson. México.

Rodríguez, M. (2011). Estrategias metodológicas que se pueden aplicar en las giras y prácticas de campo en educación superior a distancia. Revista Calidad en la Educación Superior, 2 (2), 86-102. https://doi.org/10.22458/caes.v2i2.425

Rodríguez, M. y Morales, F. (2010). Propuesta de una normativa reglamentaria para las giras y prácticas de campo de programa de Manejo de Recursos Naturales, como parte de un proceso de innovación en la gestión administrativa académica [Tesis de maestría, Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica].

Suárez- Escudero, J. C., Bedoya, L. J., Posada, M. C., Arboleda, E. P., Urbina, A. J., Ramírez, S., Bohórquez, C. A. y Ferreira, J. L. (2021). Percepción de los estudiantes sobre adaptaciones virtuales en cursos de anatomía humana por la contingencia SARS-CoV-2. Revista Academia y virtualidad. 14(1), 151-168. DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.5275

Tufar- Méndez, F. J., Marques- Firmino, A., Maldonado -De La Cruz, W. J. y Clark- Arboleda, K. G. (2021). Percepción de los estudiantes universitarios ante el uso de herramientas virtuales en tiempos de COVID-19. 593 Digital Publisher CEIT. 6(1), 189-202. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.381

Umaña, A. C., Salas, I. y Berrocal, V. (abril, 2022). Consideraciones acerca del modelo de educación a distancia y la virtualidad. Trabajo presentado en [Centro de capacitación en educación a distancia] de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2005). Modelo pedagógico. https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf

Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2021). Sistema Estadísticas de Matrícula. https://estadisticasae.uned.ac.cr/

Valencia, J. (2020). Covid-19, TIC y educación ¿Por qué no estamos preparados? Universidad del Norte. Observatorio De Educación del Caribe Colombiano. https://www.uninorte.edu.co/web/blogobservaeduca/blogs/-/blogs/covid-19-tic-y-educacion-por-que-no-estabamos-preparados-

Valverde- Rojas, I. y Rodríguez- Calvo, M. (2022). Estrategias metodológicas en actividades prácticas de la carrera Manejo de Recursos Naturales de la UNED durante la pandemia por la COVID-19. Revista Innovaciones Educativas. 24(37), 7-19. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3784

Vargas, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1), 88-94. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S165267762019000100013&lng=es&tlng=es.

Published

2023-11-30

How to Cite

Rodríguez-Calvo , M., & Valverde-Rojas, I. (2023). Student perception of Natural Resource Management regarding virtual methodological strategies for subjects with practical components during COVID-19 times. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(2), 195–228. https://doi.org/10.22458/caes.v14i2.4810
Loading...